+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 20
    raap

Voorlopig wonen in garage

Vraagje voor een vriend die een bouwgrond heeft gekocht. Is het nu al dan niet toegelaten om op je bouwgrond de garage (weliswaar al in de stijl van het definitieve huis) te bouwen een daar voorlopig in te wonen terwijl het definitieve huis gebouwd wordt? Op de gemeente konden ze hem geen duidelijk antwoord geven, en hij heeft geen idee waar de toepasselijke reglementering te vinden is (net zo min als ikzelf trouwens).

knaap

mijn schoonbroer en zijn vrouw hebben dit zo gedaan. Waar reglementering te vinden is, weet ik niet. Hij had alvast meer info gekregen via de gemeente. Ik dacht dat hij dit mocht voor een periode van max. 2 jaar. But don't shoot me, if i'm wrong....

stefanie

meester

Meestal (in de meeste gemeentes) mag het volgens de letter van de wet niet, maar gedogen ze het. Vandaar dat de gemeente er geen duidelijk antwoord op kan geven. Ze kunnen moeilijk letterlijk zeggen: 'Het mag eigenlijk niet, maar wij zullen er niet tegen optreden'.

Tegen iemand die hier in mijn straat aan het bouwen is, heeft men dat wel zo letterlijk gezegd. Hij woont dus ook, net als nog velen in andere gemeentes, in zijn garage tot zijn woning af is.

Het probleem is meestal wel dat men je niet wil/kan domicilieren in een garage. Het is dus vooral doenbaar als je ondertussen je domicilie thuis bij je ouders kan laten staan of zo.

gezel

bij ons mag het expliciet niet. Staat in de bouwvoorschriften: afzonderlijke garage moet gelijktijdig of na de woning worden opgetrokken.

Tenzij je het trukje probeert om de twee plateau's gelijktijdig te gieten, een rij stenen metst vanhet huis en dan eerst de garage afwerkt. Maar als ze het al in de bouwvoorschriften zetten, zullen ze daar waarschijnlijk niet ff de ogen voor sluiten.

voorman

Ik heb het ooit ook willen doen, maar het werd niet toegelaten door de gemeente.
    Who needs the Force, I got me a Piggie instead

kerel

Wij gaan tijdens onze bouw in de garage wonen. Op de gemeente is expliciet gezegd dat het niet mag maar dat er niet opgetreden wordt. Met andere woorden je krijgt geen toestemming maar als je het toch doet, dan moet je vanuit de gemeente ook geen problemen verwachten. Zelfs domicilie daar zetten was geen probleem.

We hadden eerst gevraagd of het toegestaan was in een stacaravan te wonen en dat mocht niet. Sterker nog, daar zou wel tegen worden opgetreden.

Zoals in eerdere post gezegd zal dit allemaal sterk afhankelijk zijn van gemeente tot gemeente.

gezel

Bij ons mag 't niet De bouwers tov ons zijn uit hun garage gezet door de pliesie. Maar ze waren wel zo vriendelijk om te wachten om hen uit de garage te zetten tot het huis zo goed als bewoonbaar was.

Het mag niet, maar afhankelijk van mens tot mens kunnen ze wel een oogje dichtknijpen. Probleem is dat je (bij wijze van spreken) elke dag uit je garage gezet kan worden als je pech hebt.

kerel

Ik heb toch al gezien dat mensen in een stacaravan hebben gewoont voor 3 jaar, ze hebben het gebouw alleen gezet, nu verhuren ze het gebouw en wonen nog altijd in de stacaravan

heb ook al verschillende mensen jaren in hun garage zien wonen.

(regio limburg; houthalen, zolder, ...)

raap

Hallo!

Het gaat dus over mij. Merci voor de post Vincent!

Wij hebben dus grond gekocht in Beringen (stal) maar aangezien ik zo'n 60km verder woon (in Brecht) is hier blijven wonen tijdens het bouwen geen optie.

Ideaal voor ons zou zijn om nog een 2tal jaar in een garage te wonen (we mogen tot 50m² gaan) en dan beginnen bouwen. Zoveel mogelijk zelf dus 2-3 jaar.
    De grond is wel deel van een kavel (10 gronden, vroeger een akker), het is in een rustige straat maar we staan toch redelijk in het zicht als we er een garage zetten.

Blijkbaar gaat de gemeente er dus niet actief naar op zoek tenzij er een klacht komt van de buren ofzo. Inderdaad geen domicilie op dit adres zetten. Echt goedkoop is het niet maar zo gaat het huurgeld toch niet verloren.

Als ik het doe moet ik zoizo zorgen dat ik geen problemen heb met de buren! Heeft iemand dit al achter de rug en kunnen die praktische tips geven?

Ik denk bijvoorbeeld aan de aansluitingen van water, gas & elek; aansluitingen maken is blijkbaar geen probleem maar bv water kost €800 voor een tijdelijke aansluiting; om die definitief te maken naar je kelder ofzo betaal je achteraf nogeen zoiets...

Een aantal weetjes uit ervaring zouden me misschien heel wat verrassingen, zorgen en geld kunnen besparen!

Alvast bedankt voor de reacties

gezel

Hoi,

Bij wet is het in principe verboden in je garage te wonen. Je geeft nl. een bestemmingswijziging aan het bouwsel (woning ipv garage/bergruimte).

Bij ons in Peer wordt het gedoogd. Zolang het niet te lang duurt en bouw vooruit gaat. (wij hebben het dus ook gedaan, wonen er eind van't jaar 2j in, en gaan dan ook voor't eind van't jaar nog verhuizen.)

Hoe er opgetreden wordt bij overtredingen hangt heel af van gemeente tot gemeente. Sommigen kijken er niet naar om, anderen gedogen het zolang ze weten dat de bouw vooruit gaat, anderen laten het helemaal niet toe en treden ook onmiddelijk op. Beste eens vragen op stedenbouw bij je gemeente.

Greetz
    Davy
    "A Man's home is his castle, but it shouldn't have to be a fortress."
    http://sigs.twstats.com/tw5/4/488144.png

knaap

Wij wilden dat ook doen maar hebben dan toch maar besloten om het niet te doen aangezien het niet mag. In onze gemeente gingen ze er ook niet naar op zoek maar aangezien wij een stuk grond hebben gekocht in een verkaveling van 15 stukken durfden we het risico niet te nemen. Een eventuele oplossing kan zijn dat je bij een van de ouders die misschien in de buurt wonen tijdelijk kaat inwonen. Hebben wij ook gedaan en moet zeggen dat je er heel wat mee uitspaart.

kerel

Gewoon doen joeng, eruitzetten zullen ze u niet hoor. Familie van mij heeft dit ook gedaan, in Hoeselt, mocht niet en toch nooit problemen gehad.
    Rock On In Heaven, Live Forever.

voorman julien's schermafbeelding

Ik zou me er geen zorgen in maken hoor...
    Als jij je garage tijdelijk 'studio' noemt is er geen probleem.
    Geen slapende honden wakker maken zou ik zeggen.
    Een autocad probleem? Kijk eens op www.cadsite.be

gezel

wij doen dat nu ook...wonen er al 4,5 jaar in en huis is zo goed als af.
    binnen 2 maand zitten we er normaal gezien in

of het wettelijk is weet ik niet, maar op de gemeente lieten ze uitschijnen dat ze dat wel door de vingers zien als je binnen de 3 jaar aan het huis begint en niet langer dan 5 jaar in je garage woont...

anderzijds...wat kunnen ze beginnen? denk niet dat ze je uit je garage gaan zetten indien je er langer inwoont

hangt veel af van de gemeente...
    Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic

raap

Allemaal bedankt voor jullie reacties

We mogen tot 50m² bouwen als garage; vanaf 30m² heb je blijkbaar een architect nodig dus moeten we die ook nog zoeken.

Moest iemand er een goeie kennen laat maar weten (omgeving Beringen eventueel maar moet niet zou ik denken; veel meer werk dan plan nakijken en een handtekening zetten is het niet)

Voordeel van zo'n garage is wel dat je er 2e hands materiaal voor kan gebruiken (zoals keuken en cv) en zo de prijs serieus drukken!

Tags for this Thread

Regels voor berichten