+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

regenwater zuiveren/filteren

Heyla,

Met het huis dat ik gekocht heb staat er een regenput.
    Ik denk dat er helemaal geen filter is geplaatst en heb dus enkel een electrische pomp. Het water heeft een wat muffe geur en is helmaal niet zuiver genoeg voor het wasmachine.

Wat, hoe en waar plaats ik een filter?
    Wat zijn de kosten ongeveer?

Alvast bedankt,

Sabaai

Actief koolfilter, zorgt voor geurloos en kleurloos water...

Kost een 100 euro...

Greetzzz

gezel

Indien mogelijk een vlottende aanzuig voorzien met groffilter. Voor de aktief koolfilter een doekenfilter voorzien, zoniet ga je je aktiefkoolfilter te veel belasten met een sterk verminderde levensduur tot gevolg. De combinatie doekenfilter - aktiefkoolfilter vindt je bv in de Facq's en de Descos' van deze wereld in pakket vorm.

Thierry

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thierry
    Indien mogelijk een vlottende aanzuig voorzien met groffilter. Voor de aktief koolfilter een doekenfilter voorzien, zoniet ga je je aktiefkoolfilter te veel belasten met een sterk verminderde levensduur tot gevolg. De combinatie doekenfilter - aktiefkoolfilter vindt je bv in de Facq's en de Descos' van deze wereld in pakket vorm.

Thierry
    Thanks,

Is dat 1 filter in één behuizing of zijn dat twee apparte filters?
    Plaats ik deze filter voor mijn pomp waar het water binnen komt (de dikke buis)?

gezel

Welk soort put? Betonnen (of gemetste) of kunststoffen put?

in een kunststoffen put moet je poreuze steen leggen bvb lava steen.
    1 blok per 500 liter is de richtwaarde.

Filteren is altijd een noodzaak en dat begint met een grof filter die moet vermijden dat er vuiligheid in de tank kan komen. Voor de pomp dan een fijnfilter dat uiteindelijk de pomp moet beschermen.

Er moet een overloop voorzien zijn en als die verbonden is met het riool moet er een sifon tussen staan en liefst nog een terugslagklep.
    In riolen kan zowel onderdruk als overdruk heersen....op zich meestal zeer lage waardes maar soms kan het wel eens gebeuren dat er plots een druk stijging (of daling) is met als gevolg dat het water in de sifon wordt in de tank geblazen of leeg gezogen richting riool.
    een sifon zonder water scheid niet meer af en als je dan de put inspecteert zal je direct en naar luchtje vaststellen...riool lucht.

I.p.v. overlopen naar riool kan dat ook naar een drainageplaats.
    tegenwoordig bestaan er zelfs commerciële bakken voor.
    Dan vermijd je natuuurlijk de typische riool probleempjes.

De inhoud van de put mag zeker niet overgedimensioneerd zijn, onder dimensioneren is geen probleem.

Normaal houden minuscuul kleine beestjes uw put zelfs relatief schoon..je zou helder water moeten zijn en op de bodem een zandlaag, niks meer.

Voor wasmaschines hoef je per definitie niet verder te gaan en stroomverslindende apparaten te gaan gebruiken.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sabaai
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thierry

Thierry
    Thanks,

Is dat 1 filter in één behuizing of zijn dat twee apparte filters?
    Plaats ik deze filter voor mijn pomp waar het water binnen komt (de dikke buis)?
    Dit zijn twee aparte (maar identieke behuizing) filters in lijn. Enkel het "binnenwerk" is apart te kopen. Eerst doekenfilter en dan aktief kool. Filters worden nà je pomp geplaatst. De pomp "duwt" aldus je water door je filters.

Thierry

gezel

Bij Facq en Desco kan je een proefopstelling zien.

Thierry

Een actiefkoolfilter hoeft echt niet zo duur te zijn hoor.
    neem eens een kijkje op www.waterco.be

knaap

wat kost zo'n systeem ongeveer?
    ik zou het willen gebruiken voor wc's en na de verbouwingen ook voor wasmachine en douchebeneden.

Tags for this Thread

Regels voor berichten