+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 51

Discussie: Stookolie of gas

gezel

Ik meen hier eens gelezen te hebben dat er voor een gastank ook de mogelijkheid bestaat om deze te huren van ne leverancier. Kunt ge mischien eens naar informeren.
    Ik zou ook aanraden om te horen voor pelletketels of warmtepompen. Die zullen wellicht duurder zijn in aanschaf mor goedkoper in verbruik waardoor ge da op al dan ni langeren termijn terugverdient. Een huis is tenslotte wel iets waarin ge een leven zult zitten en indien ni dan zal het zeker een pluspunt zijn bij ne latere verkoop (waar in den toekomst zeker op gelet gaat worre).

Voor stookolie ben ik persoonlijk ni te vinne. De prijs daarvan fluctueert te veel IMO en is te gevoelig aan allerhande zaken in de wereld. Ja, gas en electriciteit stijgen ook konstant en zelfs pellets zullen wel stijgen. Maar toch meer geleidelijk dan stookolie.

Wij verwarmen hier op gas en stookhout (met een inbouwcassette), waarvan stookhout het grootste gedeelte op zich neemt. En't leuke daar aan is da'k afgelopen winter een heel voorraad (voor geschat zo'n 4 jaar minstens) gratis te pakken heb gekregen. Al moet ik er wel bij vertellen dat de kost voor de inbouwcassette en de bijhorende schouw zo'n goeie 4000€ was. Maar ge krijgt er ook wel nen hoop gezelligheid van!

En last but not least: wat ge ook kiest, deftig isoleren is nog steeds het beste (en goedkoopste!) om weinig te verstoken. En dan bedoel ik ni louter voldoen aan de norm want met ni al te veel geld kunt ge daar nog een pak onder gaan. Ik weet da'k mennen uitleg aan't rekken ben mor ik wil nog ff zeggen da mijn vrouwke horens kreeg van mijn isolatie-obsessie tijdens onzen bouw mor ze is nu de eerste om toe te geven da'k toen gelijk had.
    We cannot direct the wind but we can adjust the sails

klopt voor onze propaantank is het slechts 180 euro per jaar (inclusief onderhoud en controles). De propaantank van ons zal ondergronds geplaatst worden. Dus niet meer zo'n mottige bom in onzen hof. Als er later aardgas voor je deur komt, dan is de overschakeling zo gebeurd...
    Als ge mijn fotokes wil zien, goed eten en af en toe eens glimlachen: http://photo-copy-ann.blogspot.com/

knaap

@ fatmenbert

dag ,

Ik wou eens info vragen ivm huurprijs ondergrondse tank.
    Heb bij firma info gevraagd en zij zeggen dat je deze niet zou kunnen huren , wel evt. huurkopen. op een termijn van 10 jaar zo'n 170 euro per jaar en dan is ze van jou.
    Bovengrondse laat je dan wegnemen als je overschakelt op aardgas.Maar stel dat je kiest voor een ondergrondse en na vb 5 jaar kan je omschakelen op aardgas , wat ga je dan doen met je ondergrondse tank.
    Neemt firma deze dan terug ?

Hoe zit dat in jou geval en bij welke firma

Bedankt voor een reactie.
    groetjes

knaap

Bij sommige leveranciers is het mogelijk om de gastank gratis te krijgen als je ze voor een bepaalde periode gebruikt. Wij hebben een gastank van primagaz laten zetten (gratis). Wel opletten dat er een drukregelaar en kleppen bijzitten (kan zijn da je daar moet over onderhandelen).

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door naish
    In gebruik niet... Maar dat is natuurlijk voer voor een eeuwige discussie... Maar moet er natuurlijk wel bijvertellen dat het gaat om een ketel met 46 KW en dat een alternatief op gas daarvoor ook wel duurder is dan een wandgasbrander.
    46kW!? Woon jij in een kasteel?

Walter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door patje
    @ fatmenbert

dag ,

Ik wou eens info vragen ivm huurprijs ondergrondse tank.
    Heb bij firma info gevraagd en zij zeggen dat je deze niet zou kunnen huren , wel evt. huurkopen. op een termijn van 10 jaar zo'n 170 euro per jaar en dan is ze van jou.
    Bovengrondse laat je dan wegnemen als je overschakelt op aardgas.Maar stel dat je kiest voor een ondergrondse en na vb 5 jaar kan je omschakelen op aardgas , wat ga je dan doen met je ondergrondse tank.
    Neemt firma deze dan terug ?

Hoe zit dat in jou geval en bij welke firma

Bedankt voor een reactie.
    groetjes

Bij ons is er geen vaste termijn of zo. Het is echt huren. Je kan hem ook huurkopen of kopen zelf. Maar dat interesseert me niet.

Kijk eens op www.steragas.be (het kan ook met een z zijn).
    Als ge mijn fotokes wil zien, goed eten en af en toe eens glimlachen: http://photo-copy-ann.blogspot.com/

gezel

Nogmaals, wat de prijzen aangaat is de toekomst voor aardgas niet beter dan die van stookolie. Er is wel een grotere voorraad aardgas maar het aantal verbruikers en vooral grootverbruikers blijft stijgen. Er bestaat geen ideale manier en het is dus eerder een kwestie om alle bestaande methodes onder elkaar te gebruiken.

Beheerder Luddie's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FatmanBert
    klopt voor onze propaantank is het slechts 180 euro per jaar (inclusief onderhoud en controles). De propaantank van ons zal ondergronds geplaatst worden. Dus niet meer zo'n mottige bom in onzen hof. Als er later aardgas voor je deur komt, dan is de overschakeling zo gebeurd...
    En wat doe je dan met de ondergrondse tank?
    Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

gelukkig hebben we maar 1 buur, daarmee is dat ding weer snel uitgegraven. Het is er trouwens een in kunststof...

knaap

@ fatmanbert

dag ,
    bedankt voor de info , ga eens informeren bij firma steregas.
    groetjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door patje
    @ fatmanbert

dag ,
    bedankt voor de info , ga eens informeren bij firma steregas.
    groetjes
    Zij gaven trouwens de meeste korting op de gas zelf. 1,5 BEF/l

raap

leuk dit topic! goede basis voor verder opzoekwerk.

ik heb namelijk ook gisteren van interelectra vernomen dat aan onze bouwgrond geen gas voorzien gaat worden en dit minstens niet tot 2012, dan waren er nieuwe budgetbesprekingen en zou het misschien kunnen overwogen worden...

op de gemeente hadden ze me eerst gezegd dat er zeker gas in onze verkaveling zou komen, maar dat ze nog niet wisten wanneer.

Beheerder Luddie's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LN
    leuk dit topic! goede basis voor verder opzoekwerk.

ik heb namelijk ook gisteren van interelectra vernomen dat aan onze bouwgrond geen gas voorzien gaat worden en dit minstens niet tot 2012, dan waren er nieuwe budgetbesprekingen en zou het misschien kunnen overwogen worden...

op de gemeente hadden ze me eerst gezegd dat er zeker gas in onze verkaveling zou komen, maar dat ze nog niet wisten wanneer.
    Ik heb net een voorstel gehad van SteraGas.

- Ondergrondse propaantank van 2700 liter: geplaatst door SteraGas (geen kosten)
    - Huurprijs (incl. keuring): 185 EUR / jaar (excl BTW)
    - Aankoopprijs (incl eerste keuring): 1850 EUR (excl BTW)

Opties:
    - voorontspanner en isolatiemof: 50 EUR/uur (excl BTW)
    - grondwerken: 50 EUR/uur (excl BTW)
    - LPG watchman: 100 EUR (excl BTW)

En dan propaangasprijs: 0,4164 EUR/liter. Maar dit is aan de huidige officiele prijs gerekend.
    Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

knaap

Wij gaan binnenkort starten met bouwen en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt van een gas"bom" in huis te halen! Je hoort al regelmatig genoeg op het nieuws dat huizen in rook opgaan door gaslekken!

En verder is het idd correct wat Naish zegt: een installatie op stookolie is alleen in de investering duurder, op termijn is dit een goedkopere oplossing.

Verder is het gas dat gebruikt wordt vervuilender dan stookolie. Akkoord, in het verleden was stookolie vervuilender, maar uit recente studies blijkt dat de recentere stookolie ketels (wat je toch zal hebben in een nieuwbouw??) minder vervuilend zijn dan gas. Sowieso is een nieuwe ketel (gas of stookolie) altijd minder vervuilend. Gassoorten van bepaalde origine zijn zelfs pakken meer vervuilend dan stookolie. Alleen spijtig dat bij een heel groot deel van de bevolking eigenlijk nog het oude idee leeft dat stookolie meer vervuilend zou zijn...

Soit, voor mij is het een uitgemaakte zaak hoor.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Garf
    Wij gaan binnenkort starten met bouwen en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt van een gas"bom" in huis te halen! Je hoort al regelmatig genoeg op het nieuws dat huizen in rook opgaan door gaslekken!

En verder is het idd correct wat Naish zegt: een installatie op stookolie is alleen in de investering duurder, op termijn is dit een goedkopere oplossing.

Verder is het gas dat gebruikt wordt vervuilender dan stookolie. Akkoord, in het verleden was stookolie vervuilender, maar uit recente studies blijkt dat de recentere stookolie ketels (wat je toch zal hebben in een nieuwbouw??) minder vervuilend zijn dan gas. Sowieso is een nieuwe ketel (gas of stookolie) altijd minder vervuilend. Gassoorten van bepaalde origine zijn zelfs pakken meer vervuilend dan stookolie. Alleen spijtig dat bij een heel groot deel van de bevolking eigenlijk nog het oude idee leeft dat stookolie meer vervuilend zou zijn...

Soit, voor mij is het een uitgemaakte zaak hoor.
    Dit zijn straffe uitspraken, die ik, en waarschijnlijk vele anderen, voor het eerst hoor, maar er is geen enkele bronvermelding.
    Aardgas levert bij verbranding CO2 en water(damp). Op welke manier zou stookolie dan minder vervuilend kunnen zijn?
    Bedoel je misschien propaan en butaan, of andere petroleum derivaten?

Tags for this Thread

Regels voor berichten