+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16

Discussie: plinten zetten

raap

plinten zetten

hoe gaat men te werk voor plinten te zetten voor stenen vloer en laminaat is dat gewoon met silicone of is daar iets anders voor.

alvast bedankt

gezel

de plinten van onze vloer in garage, berging en washok hebben we in de mortel gezet

laminaatplinten in de slaapkamers heb ik met dopjes tec7 aan de muur gekleefd en hier en daar zo een klein nageltje in geschoten met een pistool

de plinten in de living (polybeton) moeten nog geplaatst worden en zullen gewoon met tec7 aan de muur gekleefd worden
    Volg ons bouwavontuur op spaces.msn.com/stijnenan !
    En onze blog voor de dagelijkse belevenissen!

voorman

Stenen plinten : 3 witte tegellijm 1 voegsel van de vloeren zeer nat aanmaken - lijntje in het midden van de lengte van de plint + een dikkere laag aan bovenzijde plint - plint tegen de muur haaks op de vloer aandrukken zodat aan de bovenkant de samenstelling naar buiten komt - overtollige lijm wegnemen - gladstrijken met voegspaan - de verticale voegen opvullen - afwassen. Zo zijn de plinten gelijmd en vol gevoegd en heb je geen lijm tussen tegelvloer en muur, zodat de vloer niet opgespannen zit. De voegdikte is dan max 2mm op rechte muren.
    Plinten met lijm of polymeren kleven kan alleen op perfect rechte muren - de voeg opspuiten en de verticale voegen met het voegsel van de vloertegels.
    Houten plinten worden gelijmd - nagelen kan niet in snelbouw - schroeven zonder verlijming : later gemakkelijk weg te nemen of vervangen.
    jp

gezel

Wat met plinten die op dezelfde diepte als het plakwerk zitten? Plaksel is gemiddeld 1cm. Ik zou alu plinten (5mm dik) tegen de muur willen zetten en nadien het plaksel laten aansluiten op de plint. Suggesties?

voorman

Je vindt alu plinten oa op bminus.be
    jp

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vloerder jp
    jp
    Da's de vraag niet. Aan adressen voor alu plinten geen gebrek. De vraag is hoe ik ze vastzet.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikV
    jp
    Da's de vraag niet. :-( Aan adressen voor alu plinten geen gebrek. De vraag is hoe ik ze vastzet.

TEC7 of vergelijkbaar
    Stefan

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikV
    jp
    Da's de vraag niet. :-( Aan adressen voor alu plinten geen gebrek. De vraag is hoe ik ze vastzet.
    Dat staat in de technische fiche en in het lastenboek van elke fabrikant. Er bestaan idd meerdere soorten profielen en ngl de vorm ervan bepaalt de fabrikant de wijze van plaatsing.
    jp

gezel

????
    Q: Waar vind ik een restaurant?
    A: In de Gouden Gids

Een alu plint/hoekprofiel/... haal ik toch gewoon bij elke alu-leverancier? Kan toch moeilijk latten nemen van 1cm dik? De vraag is toch vrij eenvoudig: hoe bevestig ik best alu lat op een afstand van de muur (let's say 5-6mm)...

BTW: bij Bminus hebben ze wel van die alu-plinten, maar ze weten ook niet hoe je ze moet bevestigen

raap

Re: plinten zetten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vloerder jp Bekijk bericht
    Stenen plinten : ...
    Plinten met lijm of polymeren kleven kan alleen op perfect rechte muren - de voeg opspuiten en de verticale voegen met het voegsel van de vloertegels.
    jp
    Mijn muren zijn zeer recht, dus ik overweeg lijm of polymeren. Welk type is dan nodig, en vooral: wat bedoel je met opspuiten? opspuiten met diezelfde lijm?
    Pascal.

knaap

Dus als ik dit goed versta:

Tussen vloer en plinten heb ik 3mm -> Opspuiten met Silicone (die dichtst aanleunt met kleur voegsel)
    De vertiacal voegen plinten -> Opvoegen met voegsel vloer
    En de horizontale voeg boven de plint -> Overschilderbare silicone

Klopt dit?
    Onderste laag met silicone is een must, zet de vloer dan nog zoveel uit naar omhoog?

Gr MAt

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matjoso Bekijk bericht
    Dus als ik dit goed versta:

Tussen vloer en plinten heb ik 3mm -> Opspuiten met Silicone (die dichtst aanleunt met kleur voegsel)
    De vertiacal voegen plinten -> Opvoegen met voegsel vloer
    En de horizontale voeg boven de plint -> Overschilderbare silicone

Klopt dit?
    Onderste laag met silicone is een must, zet de vloer dan nog zoveel uit naar omhoog?

Gr MAt

tussen vloer en plint : doe je op de moment dat je de plinten plaatst, niet achteraf
    vertikaal : doe ik ook zo
    boven de plint : doe ik ook zo
    Stefan

Doorgaans zakt de vloer nog een beetje bij nieuwbouw. (1 a2mm). Soms wordt de plint rechtstreeks op de vloer gezet, om na een jaar of 2 de ontstane voeg op te spuiten. Rechtstreeks opspuiten bij plaatsing kan ook, een degelijke silicone kan wat rek aan.
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

knaap

Op ons voegsel "Mapei" staat dat dit elatisch en schimmelwerend is.
    Kan dit dan niet aan de onderkant van de plint gebruikt worden, lijkt me toch de zelfde kenmerken als silicone te hebben?

Gr

knaap

Iemand?

Regels voor berichten