+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 38

Discussie: Inductie of gas??

knaap

Inductie is ook veel veiliger, glasplaat wordt veel minder warm, zo een 80°C tegen 400 bij gas (dacht ik). Geen gasdamp of vuur in huis.
    Een plaat laten opstaan per toeval kan geen kwaad, bij gas wel.

Inductie is ook veel zuiniger dan gas. aanschafprijs is duurder maar verbruik veel goedkoper. Zet ge een kleine pan op een grote plaat dan verwarmd enkel die pan en de rest v/d plaat niet.

Ook als er eens iets overkookt, veel eenvoudiger om af te kuisen.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door René_A
    Inductie is ook veel zuiniger dan gas. aanschafprijs is duurder maar verbruik veel goedkoper. Zet ge een kleine pan op een grote plaat dan verwarmd enkel die pan en de rest v/d plaat niet.
    Waar haal je dat vandaan? Inductie is zeker zuiniger dan klassiek elektrisch koken maar goedkoper dan gas? Ik zou het niet weten maar ben er verre van zeker van. Als je daar ergens cijfers van zou hebben...

meester

ik was daarjuist toch nog iets vergeten. Ik heb daarom de gegevens nog eens opgezocht die natuurlijk het bovenstaande fel tegenspreken:
    Koken op gas is meer dan 2 keer goedkoper en energetisch veel zuiniger-lees milieuvriendelijker! Ook al verspil je met gas wel wat energie dat langs de rand verdwijnt.

even de gegevens van 2003 (bron Test Aankoop):
    Om 4 liter water ongeveer te laten koken:
    - gas: kostprijs 0.032 Euro, verbruik 0,87kWh (glas op gas verbruikt marginaal meer)
    - inductie: kost 0.071 Euro, verbruik 0,44 kWh (andere elektrische vuren is +/- 40% meer)

Walter

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walter
    ik was daarjuist toch nog iets vergeten. Ik heb daarom de gegevens nog eens opgezocht die natuurlijk het bovenstaande fel tegenspreken:
    Koken op gas is meer dan 2 keer goedkoper en energetisch veel zuiniger-lees milieuvriendelijker! Ook al verspil je met gas wel wat energie dat langs de rand verdwijnt.

- gas: kostprijs 0.032 Euro, verbruik 0,87kWh (glas op gas verbruikt marginaal meer)
    - inductie: kost 0.071 Euro, verbruik 0,44 kWh (andere elektrische vuren is +/- 40% meer)

Walter
    Ik weet niet in hoevere de energieprijzen van 2003 nu tellen, maar ik ga dat ook eens opzoeken. Kan zijn dat ik verkeerd ben.
    Ik kookte vroeger op inductie en was daar zeer tevreden over. Mijn vriendig kookt op gas. In onze nieuwe woning komt inductie.
    Maar is dat nu goedkoper? das de vraag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gaztteke
    Ik ben ook aan het twijfelen voor inductie of gasfornuis.
    Mijn hobby is koken en ga zo'n boretti op gas plaatsen,(semiproffesioneel) in combinatie met oven.
    Ik kook liever of zo'n fornuis omdat je dan de controle hebt over het vuur.
    Die duurdere potten kosten idd geld, heb verschillende potten en pannen van detremmerie en die kosten idd .Wok 3pers 157€, vleespan 130€.
    Messen van global idem, kokmes 149€ , klein keukenmesje 37€
    Er kan wel niks op tegen deze kwaliteit, want de antiaanbak pannen liggen hier allemaal in het bergkot buiten.
    Ik kan je verzekeren (ik heb jarenlang op gas gekookt) dat je met inductie nog véél preciezer kunt koken. In mijn geval gaat het ook veel sneller. En het fornuis is ook veel makkelijker schoon te maken.
    Als ge mijn fotokes wil zien, goed eten en af en toe eens glimlachen: http://photo-copy-ann.blogspot.com/

gezel

wij gas, niets zo leuk als op gas koken
    ik ken iemand en die had een inductieplaat, maar woonde op de buiten, de stroom die hij binnenkreeg was niet constant, waardoor er stroompiekjes ontstonden. Blijkbaar was die inductieplaat daar zeer gevoelig aan en zo zijn er in 1 jaar tijd 2 herstellingen moeten gebeuren aan de kookplaat. Niet onder garantie want leverancier kon er niets aan doen. Na wat getouwtrek is er een nieuwe elek aftakking moeten gebeuren tot bij die mens thuis....een bom geld....voor rekening van.....die mens zelf.
    Voor die man was het een zeer dure kookplaat.
    Enfin dit terzijde, was misschien we toeval. Maar koken op gas vind ik wel de leukste manier van koken.
    Volg ons bouwavontuur op spaces.msn.com/stijnenan !
    En onze blog voor de dagelijkse belevenissen!

gezel

Zijn die gasbekkens op glas voldoende groot om grote potten stabiel te houden

@claudia: de bekkens van ons gasvuur op een glazen plaat zijn zeker groot genoeg om grote potten op te zetten. Ons gasvuur is van het merk Whirlpool en het is iets breder dan een gewoon gasvuur en de bekkens staan ook iets verder uit elkaar zodat zelf héééle grote potten (bv. een stoompot) erop kunnen staan.

PS: wij hebben ook 3 kinderen, het poetswerk van zo'n gasvuur op gasplaat valt best wel mee hoor want je hebt geen inox of metalen rooster dat vol hangt met van alles! Gewoon de glazen plaat afkuisen en eventueel ook de bekkens. That's it!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bungoo
    Enfin dit terzijde, was misschien we toeval. Maar koken op gas vind ik wel de leukste manier van koken.
    Met dat vuur is dat natuurlijk ook wel de meest macho manier om te koken.
    Als ge mijn fotokes wil zien, goed eten en af en toe eens glimlachen: http://photo-copy-ann.blogspot.com/

gezel

Wij hebben in onze nieuwe keuken voor inductie gekozen en persoonlijk zou ik nooit meer iets anders willen.

Het klopt dat gas en inductie ongeveer even snel opwarmen (hoewel inductie misschien nog net iets sneller), maar bij inductie is de warmte zo perfect regelbaar en warmt de bodem van je pan zo gelijkmatig op, dat je bijv. perfect kan warmhouden zonder aanbranden. Gas is (volgens mijn ervaring) toch minder goed regelbaar en je hebt sneller problemen met aanbranden.

Daarnaast is er het veiligheidsaspect. Wij hebben jonge kinderen in huis, die bovendien elke kinderbeveiliging in een handomdraai onklaar krijgen. Dus inductie leek de veiligste keuze. Ook vind ik het fijn dat de glasplaat naast de pannen echt niet heet wordt. Je kan bijv. gerust een kunststof potje of snijplankje neerzetten naast een pan die aan de kook is.

Wij hebben de AEG Maxima inductiekookplaat waar de persoon hierboven vermoedelijk naar verwijst. Je kan inderdaad pannen van om het even welke grootte op 1 of meerdere kookvelden zetten. Heel handig. Kleine beperking: je kan niet alle platen tegelijk op de maximumstand aanzetten. Dan verlaagt de plaat vanzelf het vermogen enkele standen. Maar dit is ook nooit nodig, tenzij je voor een scoutskamp moet koken

Als je voor inductie gaat, let dan zeker goed op het vermogen en koop niet de goedkoopste plaat. Zorg ook dat je elektrische leiding hierop is voorzien, want zo'n plaat trekt nogal wat vermogen!

gezel

Het klopt dat gas en inductie ongeveer even snel opwarmen (hoewel inductie misschien nog net iets sneller), maar bij inductie is de warmte zo perfect regelbaar en warmt de bodem van je pan zo gelijkmatig op, dat je bijv. perfect kan warmhouden zonder aanbranden. Gas is (volgens mijn ervaring) toch minder goed regelbaar en je hebt sneller problemen met aanbranden.
    ... problemen met aanbranden. Misschien is handywoman toch niet zo handig (in de keuken welteverstaan)?

Vergeet ook Walter zijn opmerking niet mbt de kostprijs en de milieuvriendelijkheid van koken op gas!

kerel

Inductie of gas?

Wij hebben voor een keramische plaat van AEG gekozen. En ik ben er heel tevreden van. Zeker qua aanschafprijs en kookpotten ben ik erg tevreden. En tot mijn verbazing heb ik kunnen vaststellen dat die nieuwe generatie keramische kookplaten ook verdomt snel warm zijn.

Wat ik ook meer als een voordeel dan als een nadeel zie is dat de plaat nog warm blijft. Erg handig als je even moet wachten met bv. de soep.

Ivm met veiligheid voor de kindjes, denk ik dat dit niet veel uitmaakt. De kleine kindjes kunnen niet met hun handjes aan de plaat, ze kunnen daarentegen wel aan de steel van de pan/kom met het hete goedje. En dit goedje is zowel op inductie als keramisch even heet. Het is trouwens zo dat de meeste ongelukken gebeuren.

kerel

Wij hebben inductieplaat van Atag. En ben blij dat we dit hebben. Qua onderhouden is het natuurlijk gemakkelijk. Is direct terug koud (lees na een minuutje of 5)
    Wanneer de pot zou overlopen, dan slaat de plaat uit zodanig dat het overgelopen water, melk,... niet blijft overlopen maar enkel een beetje. Eens afkuisen, pot er terug op en we zijn weer vertrokken op een standje minder!
    De potten zijn wel iets duurder maar heb er verleden jaar gekocht in aldi en deze zijn goed genoeg voor mij. We hebben wel lang gezocht achter een pannekoekenpan. Tefal en inductie gaat niet echt samen, denk ik want wij hebben dit niet gevonden bij dit merk. Dan na veel zoeken eentje gevonden in de makro.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickagneta
    Wij hebben inductieplaat van Atag. En ben blij dat we dit hebben. Qua onderhouden is het natuurlijk gemakkelijk. Is direct terug koud (lees na een minuutje of 5)
    Wanneer de pot zou overlopen, dan slaat de plaat uit zodanig dat het overgelopen water, melk,... niet blijft overlopen maar enkel een beetje. Eens afkuisen, pot er terug op en we zijn weer vertrokken op een standje minder!
    De potten zijn wel iets duurder maar heb er verleden jaar gekocht in aldi en deze zijn goed genoeg voor mij. We hebben wel lang gezocht achter een pannekoekenpan. Tefal en inductie gaat niet echt samen, denk ik want wij hebben dit niet gevonden bij dit merk. Dan na veel zoeken eentje gevonden in de makro.
    Tefal is dan ook een kl*te merk. Pardon my french.

Guest

wij hebben inductie, wegens geen gas in de straat, en wegens liever geen ton voor enkel het vuur.

Werkt heel snel, en heel goed, maar ik ben blijkbaar een kuisonbenul, want ik krijg die plaat NOOIT streepvrij.
    Hoe en met wat kuist ge dat???

Ik heb al met dreft, met water, met ontvetter, met product voor keramische plaat geprobeerd, NOOIT proper.

met water, per en een microvezeldoekje. Eerst met per en daarna nog eens met zuiver water. Geen strepen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten