+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
    kerel

Verven primer slaapkamer: boss/levi's trimetal-gamma-hubo

Hallo,

Ik zou graag de -toekomstige- kinderkamer verven. Ik heb wat prijzen gevraagd. Nu kom ik voor een boss primer voor 8L uit op 150 euro en voor een Trimetal primer 90 euro uit. Ik ga ervan uit dat ik met gamma, hubo toestanden nog wel wat goedkoper ben, maar daar dit ons huis is. Moet de eerste laag toch zeer goed zijn voor hechting en dergelijke.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande primers, of nog andere? Ik heb namelijk een snelbouwmuur met daaraan direct een gyprocmuurtje in dezelfde "lijn". Dus stel die primer is niet goed, dan ga je steeds een verschil zien van kleur, of ben ik daarin verkeerd.

Alle hulp is welkom...
    alvast bedankt
    Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

gezel

Ikzelf heb toevallig ook Boss gebruikt, met die primer.
    Het verschil in ondergrond zie je echt niet, zelfs daar niet waar in de snelbouwsteen of in de gyproc sleuven en gaten hebben gezeten. (Als die tenminste netjes vlak afgeschuurd zijn.)
    Boss dekte trouwens (na primer) in één laag af.
    Maar ik heb geen ervaring met Trimetal, dus of dat beter is of slechter?
    NOOT Ik moet er wel bij vermelden dat mijn verfverkoper een gekleurde primer gemaakt had.

knaap

Best totaalprijs vergelijken (primer + aantal lagen verf).

Wij hebben Boss gebruikt.
    Voornamelijk optiprim als primer (water gebaseerd), in zelfde kleur als verf en voor alle kleuren met 1 laag primer, 1 laag verf toegekomen.

Enkel in badkamer primur gebruikt (niet water based). Die was wit zodat er nadien 2 lagen verf nodig waren.

Wij zouden direct terug een gekleurde primer nemen: 2 of 3 keer schilderen, voor een nieuwbouw maakt dit een serieus verschil, zowel qua werk als qua kost.

gezel

In één keer afdekken is eigenlijk nooit goed, en zeker niet mooi.
    je schildert niet meer, je bent majonaise aan het smeren vind ik.

om goed te schilderen dien je een primer te zetten, en minstens 2 lagen "open" te trekken.
    Daar krijg je een egale muur mee zonder druipers, klodden en wat nog allemaal.

Nu door mijn werk kwam ik veel in contact met de echte "grote" verfhandelaars, zo kwam ik te weten dat eigenlijk verf in de basis eigenlijk allemaal van zéér goede kwaliteit is.

De truc is dat ze van deze basis van bv. 1 kg, 10 kg kunnen maken door zaken te gaan toevoegen.

Daar krijg je dus massa mee, maar de basis - de goede verf - gaat daarmee in kwaliteit evenredig mee achteruit.

voor primer is het niet anders.

Met merken dien je ook op te passen : je vind soms hetzelfde merk terug maar dan met een ander "model" voor de helft van de prijs.

ook hier is de truc - op iets kleinere schaal toegepast.

Rudy

gezel

Wat hebben één of twee lagen nu met "druipers of klodden" te maken?
    In de regel heb ik de voorkeur aan goed werken, met goed gerief, zelfs als het wat geld kost. Maar met mijn Boss paints dekte alles:
    1. eerst primer zetten
    2. een paar dagen erna de eerste laag.
    3. .. en ik zag dat het goed was: egaal geverfd, duidelijk dekkend, geen kleurverschillen, de kleur die ik wou hebben. Dus waarom zou ik nog een tweede laag zetten?

kerel

Boss is inderdaad zeer goed, ik wil niks anders meer. Maar je moet het verven ook wat onder de knie krijgen. Liever een goeie afwerking met verf van een B merk, dan rap rap geklodder met een duur A merk. Anderzijds is het zo dat je met Boss eigenlijk maar 2 lagen nodig hebt: primer en afwerking. Met een witte primer zit je al snel aan 3 of 4 lagen in totaal. Ook dat moet je eens vergelijken qua kostprijs. Dan zal Boss nog niet zo duur zijn.

Voor een eerste laag in nieuwbouw zou ik toch voor degelijke primer en verf kiezen zodat je een goeie ondergrond hebt voor latere verfbeurten.

gezel

Bij Trimetal kan je het éénpotsysteem gebruiken.
    Hierbij is de primer toegevoegd aan de verf zelf. Je verft met andere woorden in primer, en hierdoor is je muur gedekt in 2 lagen.
    Bij Verfland in Hasselt maken ze deze potten. Het is iets duurder (10%) maar je verft wel 1x minder. In totaal kom je dus ongeveer op dezelfde prijs met 1x minder verven. Ik heb mijn heel huis hiermee geverfd en het is echt super verf.
    Ik heb ook al andere verven gebruikt, oa Boss. Ook heel goed.
    De Gamma mengverf is ook heel goed, maar de Gamma verf in de rekken trekt op geen bal. Brico idem, verf in de rekken (standaard) is niks waard, en zeker die Nr1 verf.

Goed verven is heel belangrijk. Alles heel goed uitrollen en de rol ook iedere keer droogrollen eerdat je nieuwe verf erop rolt. Hoe dunner je verft, hoe beter. Je kan beter 3x dun verven dan 2x dik. De verf is dan ook sterker. Indien je in 2 kleuren verft, koop dan afplakband die bijna niet plakt. Met al die andere plakband trek je gewoon de verf van de muur af. Ik heb het dikwijls genoeg aan de hand gehad (zelfs met zgn wet paint afplaktape). In de Gamma heb ik toevallig plakband gevonden die bijna niet plakt (nog net genoeg om niet van de muur te vallen). Ideale plakband daarvoor.

gezel

dit is ong wat ik wilde zeggen.

die zogenaamde dekken in één laag verven zijn zo dik als mayonaise.
    daar kan je nooit mooi mee schilderen.
    wel leuk is dat door haar dikte ze kleine gaatjes dichtstopt...

maar mooi verven ; egaal - dat doe je door de verf dun uit te strijken.

Tags for this Thread

Regels voor berichten