+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
    raap

Parket op hout of onderparket ?

Wat is het verschil en de reden waarom men soms parket lijmt rechtstreeks op de chape, en een andere manier is lijmen en nagelen op onderparket ( osb plaat of ander houtsoort )?
    Wat is het beste?

knaap

ben ik ook wel eens curieus naar...

meester

Als je direct op de chape lijmt, moet die heel vlak en homogeen zijn, ook niet te korrelig, en er mogen echt geen oneffenheden in zitten.
    Als dat niet het geval is, moet je wel op een onderplaat lijmen (of nagelen).
    Het is begrijpelijk dat plaatsen op een plaat altijd minder risico zal inhouden, maar natuurlijk wel een meerkost heeft.

Voor meer info, zie dezeParketfolder

raap

Dus onderparket heeft geen andere reden dan de chape laag dan, die niet vlak genoeg is? Heeft niks te maken met uitzetten van de parket dan?

meester

Nee, heeft niets met het uitzetten van het hout te maken.
    Om met het uitzetten rekening te houden, moet je met uitzetvoegen werken (smalle strook vrijlaten langs de rand, plint dekt dat toe).
    Hout zal altijd werken (krimpen en uitzetten) oiv wisselingen in de luchvochtigheid van de omgeving.
    Of dat vervelende proporties aanneemt, hangt enkel af van hoe de planken gedroogd werden.
    Maar als het slecht gebeurd is, gaat geen nagel, geen lijm of wat dan ook het uitzetten of krimpen van hout kunnen tegenhouden.

gezel

Heb al geweten dat parket die genageld en verlijmd was op osb, door de werking ervan, begon te barsten over de ganse lengte van de plank.
    Of dat parket, waar men geen uitzetvoeg had gebruikt, volledig bol stond in het midden van de kamer

knaap

altijd beter als je eens kunt vernagelen op houten ondergrond zoals plaat of onderparket, minimuum dikte is dan wel 8 mm.
    direct op chape is altijd wel mogelijk maar met dikke brede planken niet echt aan te raden .
    of je zou al echt te hoog moeten zitten boven de vloer waar hij aankomt, dat kun je misschien op voorhand weten bij het chapen.

bart

gezel

Wij gaan massieve eiken parket plaatsen van 20mm dikte in breedte van 16 of 18cm.

Plaatsing gebeurd genageld en gelijmd op osb van 12mm die op zijn beurt gelijmd is aan de chappe en ook een paar keer genageld...

Is dat een goeie werkwijze?

Bovendien is onze hele boven voorzien in dezelfde parket en dus doorlopend door alle ruimtes. Maar dat betekend dat ik in het verlengde van de gang met dressing en douchekamer aan een lengte kom van 13 a 14m... Gaat dat geen problemen geven met de zetting?

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door naish
    Wij gaan massieve eiken parket plaatsen van 20mm dikte in breedte van 16 of 18cm.

Plaatsing gebeurd genageld en gelijmd op osb van 12mm die op zijn beurt gelijmd is aan de chappe en ook een paar keer genageld...

Is dat een goeie werkwijze?

Bovendien is onze hele boven voorzien in dezelfde parket en dus doorlopend door alle ruimtes. Maar dat betekend dat ik in het verlengde van de gang met dressing en douchekamer aan een lengte kom van 13 a 14m... Gaat dat geen problemen geven met de zetting?
    Mbt de plaatsing.
    Plancher nagelen op de OSB : ok, goed !
    Plancher bovendien ook nog lijmen op de OSB : ik zou niet weten waarom je dat nog zou doen, lijkt mij overdreven.
    OSB lijmen op de chape : kan, om de osb wat te fixeren, maar een andere mogelijkheid is om de OSB (die vermoedelijk toch met tand & groef zal zijn en met de erop vernagelde plancher een stevig geheel zal vormen) te laten zweven op een isolatiemat : ontkoppeling van contactgeluid naar onderen toe.
    OSB nagelen op de chape : geen ervaring mee, maar lijkt mij bizar .

Mbt doorlopende ruimte.
    Ik heb op de verdieping ook alles in eiken plancher liggen, 18mm dik en 15mm breed. De breedte van het huis is 15,5m. Geen probleem gemeld, het ligt er nu bijna 3,5 jaar. Natuurlijk zijn er overal uitzetvoegen voorzien. Het eventuele probleem van de doorlopende ruimte stelt zich eigenlijk alleen ter hoogte van de deuren die de achtereenvolgende ruimtes scheiden. Ik heb dus 3 ruimtes van elk ongeveer 5 meter breed,
    met telkens een deurgat tussen van +/- 1,1m netto (brede deuren). We hebben in die deurgaten wel de tand&groef plancher niet laten doorlopen, maar een 'dorpel' (is groot woord) gebruikt van 20 mm : plank die dus 2mm hoger is, kwestie van de deuren niet te laten slepen.

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jansenius
    ... 18mm dik en 15mm breed...
    zal wel 15 cm breed zijn

gezel

Dus jij zou de osb plaatsen op de chappe zonder lijm, of slechts op een paar plaatsen?
    Zwevende principe zou ik niet toepassen want contactgeluid is geen probleem op potjes en balken met druklaag en 9cm chappe.

Eiken planken dan alleen nagelen op de osb? Maar dan nagel je waarschijnlijk wel door je parket en niet enkel op de zijkanten (verborgen).

Osb nagelen op chappe is met korte (voor de leidingen) stalen nageltjes om het geheel te fixeren in de lijm.

Voor de doorlopende ruimtes heb ik het wel over in de lengte hééé. Dus de planken gaan een gehele lengte hebben van 14 a 15 m en we zouden liever niet werken met entre-portes en de parket gewoon laten doorlopen. Als dat echter een probleem is, dan overweeg ik jou voorstel wel hoor en werk ik dat uit in dezelfde parketplanken.

knaap

waarom planken van 2 cm dik.
    je kunt toch ook gewoon plankenb van 1 cm verlijmen en vernagelen op de houten ondervloer die osb of iets anders kan zijn.
    zo een dikte dat jij gebruikt heeft dan wel een tand en groef verbinding en is wel makkelijker bij afwerking, minder schuren enzo.
    is direct iets vlakker bij het plaatsen.
    maar denk wel dat de diktes in prijs wat schelen.
    uw osb best helemaal verlijmen en af en toe een slagplug in deze platen ook, zo ben je zeker dat deze ondervloer stevig is,want als deze niet goed ligt zal de rest ook nooit vast liggen.

bart

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pfranco1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jansenius
    ... 18mm dik en 15mm breed...
    zal wel 15 cm breed zijn
    right

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door naish
    Voor de doorlopende ruimtes heb ik het wel over in de lengte hééé. Dus de planken gaan een gehele lengte hebben van 14 a 15 m en we zouden liever niet werken met entre-portes en de parket gewoon laten doorlopen. Als dat echter een probleem is, dan overweeg ik jou voorstel wel hoor en werk ik dat uit in dezelfde parketplanken.
    Lengte... breedte.... ik weet niet of we mekaar goed begrijpen, daarom wat explicieter :
    Het voorste deel van mijn huis (waar ik het hier over heb) is 15,5m breed aan de gevel.
    Dat deel bestaat uit 3 delen van +/- 5m, met telkens een deur ertussen.
    De planken liggen dwars op die 15m breedte (dwars op de gevel dus).
    Maar laat dat nu net de richting zijn waarin planken het meest uitzetten.
    Een plank zal namelijk meestal niet 'langer' worden maar wel 'breder' onder invloed van luchtvochtigheid.
    Desondanks ligt mijn vloer er na 3,5jaar nog perfect bij.

Maar zoals eerder al gezegd (in ander topic) : heel veel hangt af van de kwaliteit van je hout, en hoe zorgzaam het werd gedroogd (niet te weinig, niet te veel, niet te rap).

meester

ps : naish, mijn "entreportes" zijn echt waar nauwelijks zichtbaar : zelfde houtn gewoon 20mm ipv 18mm, maar het belangrijkste is dat de tand&groef niet mee doorloopt in de entreportes.

Tags for this Thread

Regels voor berichten