+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    raap

btw-aangifte: welke facturen niet nodig?

We zijn volop bezig met onze btw-aangifte. We hebben alvast alle facturen in een lijstje gegoten, vertrekkende van grondsondering tot en met afwerking vloeren/deuren. Dus eigenlijk het hele huis vanaf 0 gebouwd tot net voor je zou beginnen inrichten (schilderen en behangen).

Nu heb ik gehoord van een collega dat je gerust ook facturen van verf, behang, gordijnen ed kan vermelden. Hoe dikker je dossier zou zijn, hoe beter. Btw-controleur moet er dan maar dingen uitgooien. Maar btw-aangifte draait toch enkel om het huis? En niet de afwerking die volledig gebaseerd is op eigen smaak? Ik bedoel maar: iedereen moet elektriciteit leggen en heeft een bad of douche nodig, maar verf of behang is toch individueel? Je vermeldt toch ook niet de bar voor de handdoek op te hangen van 25 EUR. Of wel?

En wat doe je met een oprit? Moet die ook op de aangifte worden geplaatst? Wij weten het helaas niet meer.

gezel

ALLES wat met je bouw te maken heeft BEHALVE als er op staat x% int zwart
    zie da je ook fotos hebt als je zelf dingen gedaan hebt.
    Vermeld er ook zeker bij wat nog niet afgewerkt is zo kan men hier ook rekening mee houden.
    OMG they killed Kenny!

You BASTARDS!

gezel

Alle afwerking zet je daar op. Dus ook verf, handdoekhouder, enz., al is dat maar voor een laag bedrag.

Ook alle aanleg buiten, zoals je oprit zet je erbij. Zoveel te hoger je geraakt, zoveel te beter. Alles wat maar enigszins met je woning te maken heeft, voeg je bij.

raap

Oké, verf en behang er ook bij. Ik snap alleen niet hoe btw-controle hiervoor met standaarprijs werkt. Want het basisprincipe is toch: ze bekijken je plannen, tellen je m² en rekenen dan met standaarprijzen om tot een totaalbedrag te komen. Dat bedrag vergelijken ze met jouw facturen. Wij dachten dus: je moet de basisstappen vermelden: ruwbouw, buitenschrijnwerk, binnenschrijnwerk, elektriciteit... Eigenlijk alles wat iedereen moet hebben. Maar eens de vloer en de deuren erin staan, dan niet meer. Als ik verf koop bij Brico, of ik koop een rolletje behang van 10 euro, hoe kunnen ze dat nu nog afwegen t.o.v dure rol behang uit ARTE-collectie? Standaardprijzen gelden daar toch niet?
    Als iemand mij vraagt "wat heeft je huis gekost?", dan zeg ik altijd het bedrag dat overeenkomt met het oprichten van het huis. Niet de 'frulletjes' waar je zelf voor kiest, zoals verf en behang. Als ik een kristallen handdoekhouder kies, dan 'telt' dat toch niet echt mee.

Het voorbeeld van de oprit. Je kan dolomiet en boordstenen vermelden, maar je moet toch geen facturen van planten meesturen?

Tuin: omheining vermelden? grondwerken en inzaaien gazon vermelden?

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen Hermans
    Alle afwerking zet je daar op. Dus ook verf, handdoekhouder, enz., al is dat maar voor een laag bedrag.

Ook alle aanleg buiten, zoals je oprit zet je erbij. Zoveel te hoger je geraakt, zoveel te beter. Alles wat maar enigszins met je woning te maken heeft, voeg je bij.
    En de BTW-administratie en KI werken niet samen

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AnnickVS
    Bij ons stond er uitdrukkelijk op de papieren dat alle fakturen mbt tuin, maar ook alles wat met inrichting te maken heeft als verf, gordijnen, tot zelfs keukentoestellen (!), lusters, ... dat je die niet moet meegeven.
    ja ik denk ook dat het zo is!

Tags for this Thread

Regels voor berichten