+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Voorontwerp verbouwing/renovatie

Hier het voorontwerp van onze verbouwing. (Ik weet het, da kwaliteit is niet optimaal... van de foto )

- Er komt achteraan dus een aanbouw: leefruimte (met grote schuiframen), wasplaats/berging, wc
    - Boven de garage komt een "bureau" (kan ook nog andere doel worden)
    - De "stippeltje" muren worden afgebroken, zo maken we meer open ruimte, een de keuken komt aan de straatkant.
    - Het verdiep blijft zoals het nu is, komt wel wc bij en douche ipv bad.

(tuin is oost-gericht)

voorman

toffe leefruimte lijkt mij

verbouwen is compromissen maken

kijk even naar de plannen van mijn verbouwing:
    http://users.pandora.be/juppiter/ver...e%20status.pdf
    hier verandert wel nog aan dat de inkom naar de bureau verschuift,
    de wc en badkamer beneden komt bij bij de berging
    zo wordt de huidige inkom en berging een doorgang tot vanachter

de garage vind ik wat spijtig verlies van ruimte,
    maar ik snap dat moeilijk parkeren met een garage wel een oplossing kan zijn (plaats in de garage en voor de garage)

wij kozen voor de leefruimte vooraan en keuken grenzend aan de tuin
    de keuken is wel wat ver van de berging ...

grtz
    Olaf

Leefruimte heeft zicht op een hellende tuin, daarom ramen tot op 3,2m hoogte. Dit ook voor voldoende licht-inval. Alleen voor de plaatsing van een TV heb ik mij vragen... Waar?

De 2 koepels zouden voor licht in de eetkamer moeten zorgen, vrees alleen een beetje voor het warmteverlies hierdoor...

Altijd 2 wagens voor de deur vind ik zelf geen mooi zicht, daarom dus idd 1tje in de garage, 1tje ervoor...

Berging is niet bedoelt voor etenswaren/drank, deze zouden in de kelder komen (gekoeld door warmtepompboiler

voorman

waar je kelder komt was niet duidelijk
    plan is iets te ver uitgezoemd

je leefruimte krijgt dankzij die hellende tuin wel een extra dimensie

wij gaan eenzelfde systeem gebruiken om licht in de eetkamer te krijgen
    alleen de uitwerking is anders
    geen koepels of lichtstraat (idd warmteverlies)
    maar gewone veluxen die uitgewerkt worden in een stukje schuin dak (zie ons plan)
    maar er bestaat ook reeds een pasklare oplossing van velux
    die voorzien reeds alle bouwstukken om de velux in een schuin stuk te steken met de schuine wanden erbij en alles bijeenpassend

dus ofwel gaan we voor de velux oplossing totaal ofwel stukje schuin dak uittimmeren en daarin gewone velux
    (hangt af van prijsverschil)

onze rooilijn zit gelijk met de trottoir met wel parkeerplaatsen voor de deur, maar daar kan iedereen staan natuurlijk

grtz
    Olaf

Ja, weet het, nogal onduidelijk. (Heb wel de pdf's van de architect, maar weet ni of ik die hier zomaar op 't internet mag zetten :s)
    Kelder is onder de hal + keuken (zie diagonale streep).

Ik vraag me af of er nog veel verschil gaat zijn in warmteverlies? Een velux geeft toch ook verlies? Ik hoopte de verliezen te beperken door 3-voudig gelaagd glas te gebruiken (als dit kan...)

voorman

ik heb aan mijn architect gemeld dat ik een site had over de verbouwing en of ik daar zijn naam en de plannen mocht op zetten -> no problemo

ik dacht dat een velux 1.1 glas had (of 0.8 ook mogelijks), maar dat dit bij lichtstraten en koepels niet zo was.

ik ga allesinds voor de schuingeplaatste velux, omdat die ook het licht veel verder in de woning trekt

grtz
    Olaf

meester archiklusser's schermafbeelding

Dit type uitbreidingen aan de achterzijde van de woning heb ik al veel ontworpen en vrijwel standaard met één of meerdere lichtstraten. Die daklichten zijn echt noodzakelijk omdat anders de oude achterkamer te weinig daglicht krijgt. Er zijn voldoende daklichtsystemen waarbij elk soort beglazing geplaatst kan worden, ook drievoudig 0,8-glas, uiteraard uitgevoerd als veiligheidsglas (binnenblad gelaagd hardglas).

Het is goed om de warmteverliezen te beperken onder voorwaarde dat dit niet ten koste gaat van de leefbaarheid van de ruimte.

voorman

Ik zou in de badkamer ook nog een toilet zetten.
    Who needs the Force, I got me a Piggie instead

Nu is da vraag, als die lichtstraten uitgevoerd worden in melkglas, gaat er dan nog voldoende licht zijn? (Het melkglas zou de inkijk van de buren verhinderen, hoewel ik me afvraag of ze veel inkijk zullen hebben, aangezien mijn dak 3m50 hoog is, gaat de inkijkhoek zo schuin zijn dat zeer weinig gaan zien)

Pigjes: zoals ik al zei, in badkamer komt douche én WC (op de tekening staat hoe het nu is in de badkamer)

Zit nog met de vraag: waar zit je nu best een tv... Tegen de muur van de berging? Waar dan de zetels? Misschien een goei vraag voor den architect.

meester archiklusser's schermafbeelding

De daglichttoetredingscoëfficient (LTA) van doorzichtig HR++glas ligt ongeveer op 70-80%. Met opalineglas (niet doorzichtig) zul je uitkomen op zo'n 60%. Er komt dus minder daglicht binnen maar dat zou je kunnen compenseren door vergroting van de lichtopening met zo'n 20%. Dat valt best wel mee.

Overigens, ik plaats de lichtstraten altijd zo dicht mogelijk tegen de achtergevel zodat je het meeste daglicht in het hart van de woning krijgt.

Tags for this Thread

Regels voor berichten