+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 27
    raap

pomp regenwater recuperatie

Hallo,

Men heeft ons 2 types pompen voorgesteld voor onze regenwaterinstallatie: de ene installateur een Grundfos RMQ en een andere een Grundfos MQ.
    Wij willen deze pompinstallatie absoluut in de kelder.
    Nu beweert de ene dat dat geen probleem is en de andere beweert dat de pomp minstens 60 cm boven de regenwaterput moet worden geïnstalleerd...
    Weet er iemand wie er gelijk heeft ? Met andere woorden, hoe hoog moet de pomp boven de waterput worden gezet ? Of is dit onzin ?

Bedankt,

Chris.

meester

onze MQ staat in kelder op de vloer, waterput is minder diep dan kelder
    dit werkt perfect

één nadeel als pomp moet weggenomen worden en ik denk niet goed na dan loopt alle water van put naar kelder !!!

dus moet ik eerst aanzuigkorf uit de put halen (kost geen moeite moet je wel aan denken)
    Stefan

raap

Bedankt voor het antwoord, Stefan. Waar gebruik jij het regenwater voor ? (WC spoelen ? Tuin ?)

Heeft er iemand ervaring met de RMQ ?

Bedankt,

Chris.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cvankrieken
    Bedankt voor het antwoord, Stefan. Waar gebruik jij het regenwater voor ? (WC spoelen ? Tuin ?)

Bedankt,

Chris.
    ge gaat da water toch ni echt gebruiken zeker ??
    das vies en da stinkt !!!
    das al zo slecht als BV !!!

Nee serieus -> wc lijkt mij het beste + kraantjes buiten
    Een tipje is nog een actieve koolstoffilter plaatsen zodat je altijd zuiver water hebt (geen geel water in de wc, tenzij na het plassen + geen geur, tenzij na het euhm )
    Je moet dat koolstof wel best eens per jaar vervangen (ik denk iets van een 60€) , die filter zelf heb je van 250 tot 500€
    Een investering die wel zen nut heeft denk ik, als je dit doet zou ik het zelfs durven gebruiken voor je wasmachien !

chrz

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tranceke
    Een tipje is nog een actieve koolstoffilter plaatsen zodat je altijd zuiver water hebt (geen geel water in de wc, tenzij na het plassen + geen geur, tenzij na het euhm )
    Je moet dat koolstof wel best eens per jaar vervangen (ik denk iets van een 60€) , die filter zelf heb je van 250 tot 500€
    Een investering die wel zen nut heeft denk ik, als je dit doet zou ik het zelfs durven gebruiken voor je wasmachien !

chrz
    Een regenwaterput die 'gezond' is heeft geen geur problemen. Dus zorgen voor een goede filter vóór de put, om de paar jaar uit kuisen en zorgen dat je put het zure regenwater kan neutraliseren (dus put in beton bv).

Walter

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walter

chrz
    Een regenwaterput die 'gezond' is heeft geen geur problemen. Dus zorgen voor een goede filter vóór de put, om de paar jaar uit kuisen en zorgen dat je put het zure regenwater kan neutraliseren (dus put in beton bv).

Walter
    maar wel kleur naar tschijnt en das ook niet alles.
    Water dat uit koolstoffilter komt is drinkbaar water dus echt heel zuiver, maar je kan altijd afwachten om te zien hoe het water er gaat uitzien...
    Probleem is dat er tijdens het bouwproces vaak grond in de put komt en daar ook vaak blijft wat direct al wat problemen gaat geven.
    Als je put van int begin in orde is kan de geur goed meevallen

meester

onze betonnen put met prehistorische pomp en zonder filters geeft perfect helder water dat zowat niet te onderscheiden is van leidingwater.
    *edit (behalve aan de smaak dan)

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walter

chrz

Walter
    maar wel kleur naar tschijnt en das ook niet alles.
    Water dat uit koolstoffilter komt is drinkbaar water dus echt heel zuiver, maar je kan altijd afwachten om te zien hoe het water er gaat uitzien...
    Probleem is dat er tijdens het bouwproces vaak grond in de put komt en daar ook vaak blijft wat direct al wat problemen gaat geven.
    Als je put van int begin in orde is kan de geur goed meevallen

Ook met koolfilter is je regenwater NIET drinkbaar !!

gezel

Bij ons een DAB pomp en wij gebruiken het water voor de wc, buitenkraan en het wasmachine.

Geen kleur en geen geur. Wij hebben wel onze put uitgekuist (zand en andere rotzooi eruit gehaald) de eerste keer dat hij in gebruik werd genomen.
    We don`t regret the things we did, but the ones we didn`t do.

We can not control the winds, but we can adjust the sails.

raap

Wat gebeurt er als de put leeg is ? Wordt er automatisch geswitched naar leidngwater ?
    Ik geloof dat de MQ van Grundfos dat niet kan en de RMQ wel...

Stinken... hier stinkt er veel op 't moment (wonen in Mechelen)

Enfin is off topic:

Blijft de vraag waarom ene installateur zegt dat die RMQ op minstens 60 cm boven de put moet komen... ik snap echt niet waarom...

Chris.

kerel

De RMQ switched inderdaad automatisch om op leidingwater, mar voor die prijs doe ik het liever manueel ('t is te zeggen, via domotica een ventieltje aansturen als de put net niet leeg is).

Spreek wel nog niet uit ervaring daar we nog vollop in het bouwproces zitten, maar mijn keuze is de MQ.

Tip (van horen zeggen):
    Zorg ervoor dat uw put volledig niet leeg komt te staan, m.a.w. dat uw aanzuigslang niet op de bodem komt te liggen zodat die eventueel bezinksel niet mee oppompt.
    Volg hier ons bouwavontuur!

Let erop dat het omschakelen op dusdange manier moet gebeuren dat er nooit regenwater in de aanvoerleiding van het stadswater kan komen.

Bij ons staat er een vat tussen dat werkt als een WC jachtbak, met een vlotter. Er zit ook een vlotter in de regenwaterput om de leegstand te detecteren. ik moet zeggen dat het een enorme luxe is dat je er niet naar moet omkijken.

J.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Whistler
    De RMQ switched inderdaad automatisch om op leidingwater, mar voor die prijs doe ik het liever manueel ('t is te zeggen, via domotica een ventieltje aansturen als de put net niet leeg is).

Spreek wel nog niet uit ervaring daar we nog vollop in het bouwproces zitten, maar mijn keuze is de MQ.

Tip (van horen zeggen):
    Zorg ervoor dat uw put volledig niet leeg komt te staan, m.a.w. dat uw aanzuigslang niet op de bodem komt te liggen zodat die eventueel bezinksel niet mee oppompt.
    ja en een MQ kost 500€ en een RMQ kost er 1500 € ???

om heel af en toe eens om te schakelen ??? bij ons minder dan één keer per jaar !!!
    Stefan

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cvankrieken

Bedankt,

Chris.

tuin sproeien wij nooit, help toch niets
    serre
    koe drinken geven
    toilet (2 x)
    wasmachine
    uitgietbak in garage (o.a. voor dweilen)
    2 buitenkraantjes (wassen auto, terras kuisen, ...)
    Stefan

Beter nog is de pomp in je put steken , niks van lawaai als er 's nachts iemand het toilet gebruikt !

Aanzuiging 10 cm onder wateropppervlakte , altijd zuiver water !

Grtz
    20/08/07 grondwerken
    31/08/07 fundering + grondplaat
    17/08/07 metselwerken gelijkvloers
    08/10/07 metselwerken verdiep
    19/11/08 dakwerken ( hopelijk)

Tags for this Thread

Regels voor berichten