+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
    raap

Huis verkopen na 1,5 jaar.

Wij hebben ons huis anderhalf jaar geleden gekocht en wilden graag een dak op ons huis plaatsen met 3 slaapkamer eronder. Maar voor de prijs van de verbouwing kunnen we een ander huis kopen waar er al 3 slaapkamers zijn zodat we niet in de"rommel" zitten.
    Volgens onze notaris moesten wij minstens 3 jaar in deze woning verblijven vooraleer we ze konden verkopen. Wat verliezen we als we onze woning nu toch al verkopen en en een andere woning kopen?

Bedankt!

Melissa

gezel

Ik denk dat je dan je registratierechten niet kan meenemen en dus opnieuw volledige schrijfkosten moet betalen + kosten bij de bank, vermoed ik.

knaap

Klopt niet. Best nog eens opnieuw vragen aan je notaris, want mijn man heeft in zelfde geval zelfs deel registratierechten teruggekregen (die dan afgetrokken werden van registratierechten nieuwe huis). Wel enige woning.

knaap

Zie 'meeneembaarheid registratierechten' op de link http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Vra ... Enreg6.htm

gezel

ook opletten met belasting, als je winst maakt op je huis binnen de 5 jaar moet je op die meerprijs belasting betalen

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rombaft
    ook opletten met belasting, als je winst maakt op je huis binnen de 5 jaar moet je op die meerprijs belasting betalen
    ja, 16% belasting dacht ik, maar dat betekent wel dat je van je winst toch nog 84% van de winst opstrijkt .
    trouwens, als je er in woont (zoals met topicstarter het geval is) dan geldt zelfs die belasting niet.
    't is alleen om speculanten/verkopers tegen te gaan.

kerel

Re: Huis verkopen na 1,5 jaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door melissa_cant
    Wij hebben ons huis anderhalf jaar geleden gekocht en wilden graag een dak op ons huis plaatsen met 3 slaapkamer eronder. Maar voor de prijs van de verbouwing kunnen we een ander huis kopen waar er al 3 slaapkamers zijn zodat we niet in de"rommel" zitten.
    Volgens onze notaris moesten wij minstens 3 jaar in deze woning verblijven vooraleer we ze konden verkopen. Wat verliezen we als we onze woning nu toch al verkopen en en een andere woning kopen?

Bedankt!

Melissa
    Die 3 jaar slaat waarschijnlijk op klein beschrijf. Bij klein beschrijf moet je er 3 jaar wonen. Volgens mij is het gevolg hiervan dat je nog eens 5% registratierechten mag ophoesten. Maar volgens mij is dat niet zo erg want registratierechten zijn meeneembaar. Dus eigenlijk geen echte straf.

In het andere geval (10% registratierechten) krijg je 6% terug.

--citaat vobis.info--
    Bij wederverkoop van een onroerend goed dat de verkoper heeft verkregen bij een akte waarop het voor verkopen gevestigde registratierecht van 10% of 12,50% (dus ook in Wallonie) werd betaald, wordt dit recht aan de voortverkoper teruggegeven ten belope van 3/5 (10% X 3/5 = 6%) wanneer de wederverkoop wordt vastgesteld bij authentieke akte verleden binnen 2 jaar na de datum van de akte van verkrijging. Voor de berekening van de termijn van 2 jaar moet u nu rekening houden met de beide data van de authentieke akten.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jansenius
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rombaft
    ja, 16% belasting dacht ik, maar dat betekent wel dat je van je winst toch nog 84% van de winst opstrijkt .
    trouwens, als je er in woont (zoals met topicstarter het geval is) dan geldt zelfs die belasting niet.
    't is alleen om speculanten/verkopers tegen te gaan.
    idd er is geen meerwaardebelasting verschuldigd voor de eigen gezinswoning, ook niet als u ze verkoopt binnen een periode van vijf jaar met een meerwaarde.

Dus het ziet er niet zo somber uit hoor.

kerel

Als je abbatement had (korting op't schrijfgeld voor de eerste eigen woning) zal je deze korting ook moeten terugbetalen (1250 eur denk'k)

mvg

YoDo
    Nu weet ik waarvoor ik ga werken...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door YoDo
    Als je abbatement had (korting op't schrijfgeld voor de eerste eigen woning) zal je deze korting ook moeten terugbetalen (1250 eur denk'k)

mvg

YoDo
    Met eventueel een boete erbij.

Bij klein beschrijf dus: bijkomend 5% registratierechten + abattement.

Maar zeker eens informeren bij notaris voor teruggave van registratierechten bij verkoop binnen x aantal jaar.

gezel fido's schermafbeelding

voor correcte info in concrete situatie ben je best bij de notaris.

bij mij (groot beschrijf) zat het zo
    bij verkoop binnen de 2 jaar was er de keuze ofwel te werk gaan volgens de regels van meeneembaarheid van de registratierechten (dan moet je wel verkopen voor je koopt, maar dat kan eigenlijk al met een uur verschil) ofwel kan je 2/3 van de registratierechten terugkrijgen.
    Meerwaarde was niet van toepassing, dat moest al een serieuze meerwaarde zijn. Abattement (1250€) was terug te betalen, mits motivering zonder bijkomende boete.
    Voor de eventuele leningen vraag je best aan de bank wat kan.

Voor klein beschrijf zit het anders in elkaar, maar die situatie ken ik niet precies.
    Ik denk, dus ik ben ... een veroorzaker van forumruis. - ST5 2011.

knaap

Veel informatie kan je terugvinden op www.notaris.be. In het verleden heb ik daar ook veel info teruggevonden.

Succes met je nieuwe plannen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten