+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 28
    knaap

Buur wil garage op scheiding.

Ik heb gebouwd, open bebouwing. Mijn buur is nu aan het bouwen.
    In de bouwvoorschriften staat dat hij zijn garage op de scheiding (tussen zijn en mijn perceel) mag zetten maar dat ik er eerst voor moet tekenen en dat ik dan ook (volgens die zelfde voorschriften) moet weten dat ik op dezelfde hoogte een garage moet zetten of een poort die een garage suggereert. Het verbaast me toch dat ik een garage of schijnpoort moet zetten terwijl ik reeds een garage in huis heb.
    De buur heeft er veel baat mee. Zijn (kleine) tuin wordt dan groter. Ik denk zelfs dat hij anders gewoonweg geen garage mag zetten.
    Langs die buurkant hebben we onze garage en wasplaats dus het zou ons niet zo storen om en we zouden niet op die garage 'kijken'.
    Kunnen ze mij dwingen die garage (of schijnpoort) te zetten? Wat is het voordeel van zo'n garagemuur op je scheiding? Het is de oostkant. Zou het de koude oostenwind in de winter breken?
    Wat zijn de nadelen? Mag ik in ruil voorwaarden opleggen, bijvoorbeeld dat hij die of die schutting (haag ofzo..) zet voor de rest van de scheiding?

meester

komt wel meer voor in verkavelingen dat garage op de scheiding enkel mogen als beide buren hetzelfde doen.

Jij hebt nu geen nood aan een extra garage, buur wel.
    Dus al je toezegt doe je hem een dienst.
    Denk dat de ene dienst een andere waard is, kun je bv vragen dat hij jou kant ook mooi afwerkt ofzo aangezien er bij jou geen gebouw zou komen.

maar als de voorschriften zegge ndat je ook 'iets' moet zetten dan zal dat wel zo zijn zeker, je gemeente weet je hier meer over te vertellen.

J.

gezel

Moet je toch maar eens goed navragen, heb je het niet verkeerd gelezen. Normaal wordt dat nooit gevraagd, ga dus maar eens naar de gemeente.
    We don`t regret the things we did, but the ones we didn`t do.

We can not control the winds, but we can adjust the sails.

Wij hebben dit ook gehad bij het bouwen van ons huis.
    Wij moesten 3m van de scheiding blijven (open bebouwing) maar als
    uitzondering mochten we een carport of garage zetten op de scheiding mits toestemming van de bezitters van de aanliggende bouwgrond.
    Natuurlijk zijn we dan voor een garage tegen het huis gegaan en meteen ook maar onderkelderd, wij gelukkig.
    Anderzijds kijken de evt toekomstige buren nu wel tegen een rode muur aan als zij geen garage wensen te zetten, maar bvb wel een carport.
    Of ze dit MOETEN hangt af van de goodwill van de gemeente, de bouwvergunning dus...
    Dus best even GOED navragen!
    Persoonlijk zou ik het de buren wel gunnen, je moet er nl nog x-aantal jaren naast wonen en beter een goede buur dan een verre vriend, niewaar?

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klommelaar
    Anderzijds kijken de evt toekomstige buren nu wel tegen een rode muur aan als zij geen garage wensen te zetten, maar bvb wel een carport.
    Of ze dit MOETEN hangt af van de goodwill van de gemeente, de bouwvergunning dus...
    Dus best even GOED navragen!
    Persoonlijk zou ik het de buren wel gunnen, je moet er nl nog x-aantal jaren naast wonen en beter een goede buur dan een verre vriend, niewaar?

Leuk die rode snelbouwstenen muur. Ik ga toch wel vragen (euh ... eisen) dat ze gevelsteen gebruiken . Het staat zo letterlijk in de bouwvoorschriften, wij moeten een garage of een muur met poort oprichten. Dit zou helemaal vloeken bij ons huis en dus zijn we daar geen voorstaander van. Natuurlijk zal ik info inwinnen bij de gemeente.

kerel

Zou buurman toestemming geven en als de gemeente begint te zagen zeggen dat het geld op is.

voorman

Ik ben in dezelfde situatie als jou buur.

Mijn toekomstige buur weigerde dit. Fijn, niet? Geen droge uitstap voor een mens die grote kans heeft op rolstoelgebruik, wat hij weet. De enige andere optie is mijn ganse kleine tuin afgeven, want dan houd ik niets over, buiten een rand van 2 meter errond. Mijn garage moet dan nog achterkant het stuk grond, mijn buur is aan zijn kant niet eens iets verplicht. Toch tof als zo een mensen dan ooit afkomen als ze een kleine hebben gekocht. Ik ga de deur voor hem niet opendoen.
    Who needs the Force, I got me a Piggie instead

gezel

gezellige buren toch allemaal; of kleine egoïsten die zich nog alleen in enggeestigheden groot voelen ?
    vandaag begon een assisenzaak in gent : buur schoot buur dood voor een muur die enkele cm te ver stond
    voor alle oplossingen bestaat er wel een probleem

kerel benki's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoow
    komt wel meer voor in verkavelingen dat garage op de scheiding enkel mogen als beide buren hetzelfde doen.

Jij hebt nu geen nood aan een extra garage, buur wel.
    Dus al je toezegt doe je hem een dienst.
    Denk dat de ene dienst een andere waard is, kun je bv vragen dat hij jou kant ook mooi afwerkt ofzo aangezien er bij jou geen gebouw zou komen.
    Ik zou ook zo een voorstel doen

knaap

Ieder zijn recht hé , als die mensen niks voelen voor een garage tegen hun tuin (al dan niet met de verplichting van er ook nog eens tegen te moeten bouwen) dan kan je hun dat niet kwalijk nemen.
    Toch toevallig dat egoisme altijd van een kant komt en dan meestal nog van de andere

voorman

Wel, in mijn geval kon nog stedenbouw, nog de architect begrijpen waarom deze beslissing viel. Stedenbouw stelde zelfs voor om het aan hen uit te leggen, opdat ze toch nog van gedacht zouden veranderen. Toen men weigerde om zelfs stedenbouw te contacteren, hadden deze er spijt van dat de verkaveling destijds zo was goedgekeurd door henzelf en dat men gewoon niet had aangedrongen op een automatische plaatsing van een garage aan die kant, zonder toestemming van de geburen. Blijkbaar was "mijn egoisme" dan in mening gedeeld door stedenbouw zelf.
    Who needs the Force, I got me a Piggie instead

knaap

Ik zou het er moeilijk mee hebben. Je betaald handen vol geld om een perceel te kopen waar je je droom op mag zetten. Je betaalt daar nog jaren voor af. Je gaat zelf bijna over je limiet om een open bebouwing te kunnen zetten, en dan komen je buren vragen of ze hun garage op de scheiding mogen bouwen. Want anders houden ze geen tuin over.

Zoiets moet je gebuur toch weten dat als hij een kleiner perceel koopt, hij geen tuin over heeft als hij een garage wil zetten. Voor je zo'n grond koopt moet je daar al het fijne van weten, en overlegd hebben met de buren.

meester

iedereen heeft hier gelijk vind ik. De buur, maar ook de mens die weigert. En inderdaad dat heeft NIETS met egoisme te maken. Je kan ook stellen dat de buur die de garage absoluut wil, dat dat dan de egoïst is. Toch?

on topic: Ik zou te rade gaan bij de gemeente, U verplichten een poort te zetten, is een van de vreemdste dingen die ik al gehoord heb. Dus ga bij de gemeente of stedebouw te rade en hou ons op de hoogte, lijkt me een interessant probleem om volgen
    RIP Coiske!

Bouwinfo-beheerder c00kie's schermafbeelding

tja... moeilijk geval hé.
    egoïsme zou ik het ook nie noemen, want ik zou er ook nie mee gediend zijn om altijd maar op die rode muur te kijken... MAAR, de rode muur is het probleem niet echt denk ik. Het grote probleem is dat de topicstarter zelf ook opnieuw moet investeren om iets te zetten wat hij niet nodig heeft.
    Die rode muur is trouwens rap opgelost hé. Zet er een haag voor, of zet er een beetje klimop voor, en binnen enkele jaren zie je dat nie meer. Als je dan de haag doortrekt op de scheiding, dan zie je er helemaal niks meer van...
    Verstandige mensen spreken uit ervaring. Nog verstandiger mensen spreken uit ervaring niet.
    bouwen & verbouwen : forum & bouwtube : video's over bouwen & verbouwen

Tags for this Thread

Regels voor berichten