+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Discussie: expansievat

knaap

expansievat

onze bouwfirma installeerde een elektrische warmwaterboiler met expansievat. dit vat was rood van kleur. de eerste maanden geen waterverlies uit veiligheidsgroep maar daarna begon het tot wel 20 l per week water verlies dus expansievat kapot. Ik heb dan een nieuw expansievat geplaatst (een groen van caleffi) en nu al maanden geen waterverlies meer. De sanitairwinkel waar ik het nieuwe vat kocht zei mij dat een rood vat enkel voor chauffage is geschikt,er is wel degelijk verschil in expansivaten.vaten voor chauffage zijn beperkt tot 8 bar en sanitaire vaten kunnen tot 10 bar druk aan. iemand Ervaring mee ?

OOK DIT NOG: Op het rode vat( elbi - Italiaans merk) stond "not potable" op, dus zal het wel niet bedoeld geweest zijn voor warmwaterboiler maar voor chauffage ???

knaap

Re: expansievat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woka
    onze bouwfirma installeerde een elektrische warmwaterboiler met expansievat. dit vat was rood van kleur. de eerste maanden geen waterverlies uit veiligheidsgroep maar daarna begon het tot wel 20 l per week water verlies dus expansievat kapot. Ik heb dan een nieuw expansievat geplaatst (een groen van caleffi) en nu al maanden geen waterverlies meer. De sanitairwinkel waar ik het nieuwe vat kocht zei mij dat een rood vat enkel voor chauffage is geschikt,er is wel degelijk verschil in expansivaten.vaten voor chauffage zijn beperkt tot 8 bar en sanitaire vaten kunnen tot 10 bar druk aan. iemand Ervaring mee ?
    wij hebben een blauwe voor boiler en een rode voor CV

raap

Expansievaten voor verwarming hebben een maximale werkdruk van 6 bar en die voor sanitair hebben een maximale werkdruk van 10 bar.

De expansievaten voor verwarming zijn altijd rood.
    De expansievaten voor sanitair hebben een andere kleur. Heb er al blauwe en witte gezien.
    If Windows is The Solution, can we please have the problem back?

kerel

Inderdaad, een expansievat voor een installatie van centrale verwarming is bijlange dezelfde niet als voor de warmwaterbereiding.
    De bouwfirma die alles geïnstalleerd heeft, moet er volgens mij ook heel veel van kennen...
    De vaten voor verwarming zijn rood en deze voor warmwaterbereiding zijn meestal wit of blauw, maar soms kunnen ook andere kleuren nog voorkomen, afhankelijk van merk en type.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woka

klopt rood = CV
    blauw (of groen) voor sanitair
    Stefan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Philippe_9300

vooraleer zulke uitspraken te doen zou u zich beter wat meer informeren, er bestaan wel degelijk blauwe expantievaten voor verwarming, pneumatex oa

knaap

Bij ons staat er een drukregelaar op de inkomende waterleiding.
    Een te hoge waterdruk geeft meer aanleiding tot waterhamer wanneer je gebruik maakt van eenhandskranen die je heel snel kan toedoen.

Bij gebruik van zo een drukregelaar zou elk expansievat moeten voldoen (voor zover deze goedgekeurd zijn voor drinkwater natuurlijk)

raap

[quote=lucien 1945]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door "Philippe_9300":31b5isok

vooraleer zulke uitspraken te doen zou u zich beter wat meer informeren, er bestaan wel degelijk blauwe expantievaten voor verwarming, pneumatex oa[/quote:31b5isok]

Mijn exuses dan.
    Ik zal het anders formuleren.

De expantievaten voor CV zijn in 99% van de gevallen rood.
    If Windows is The Solution, can we please have the problem back?

knaap

Heb ooit bij een grote sanitairhandel een expansievat gekocht voor mijn sanitair water, bij thuiskomst bleek er op de bijgevoegde handleiding te staan dat het volgens Duitse normen niet geschikt was voor drinkwater.
    De reden zit m in de doorstroming, in de goedgekeurde zit een speciaal stuk dat er voor zorgt dat er nergens geen stilstaande watermassa kan zijn. Alles wat je aftapt gaat echt 'door' het vat.
    Teruggegaan uiteraard en heel veel miserie gehad om dat aan die mannen hun verstand te brengen, ze hadden geen ander en ze wilden het niet terugnemen want mijn argumenten waren zogezegd niet juist.
    Uiteindelijk met de directeur gaan praten, ik had daar al mijn sanitair van nieuwbouw gekocht, die heeft dan een toegeving gedaan en mijn geld teruggegeven.

Farao

weet u nog waar uw elbi expansievat vandaan kwam, ik wil namelijk dit van mij vervangen door hetzelfde model zodat ik de installatie niet moet aanpassen maar vind geen verdeler in Belgie
    bedankt

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opperheer
    weet u nog waar uw elbi expansievat vandaan kwam, ik wil namelijk dit van mij vervangen door hetzelfde model zodat ik de installatie niet moet aanpassen maar vind geen verdeler in Belgie
    bedankt
    neem een ander merk, zelfde inhoud en zelfde voordruk, staat vermeld op vat
    Stefan

Iemand een idee waarom ik al 2 expantievaatjes heb moeten steken in 2 jaar tijd?

Het betreft een installatie met een boiler die verwarmd op de cv.
    Deze stond er al toen we het huis kochten.
    Wel biel er op dat onder de veiligheidsgroep een oude emmer stond.
    De vorige eigenares verteld me dat haar vader die er altijd had ondergezet al van toen ze klein was.
    Blijkbaar 1 maal om de 2 weken uitgieten leek voldoende.
    Goed, ik weet dat de veiligheidsgroep altijd op de koudwaterleiding zit en helaas staat de opstelling in de kelder dus ik kan niet direct een afvoer benutten tenzij met een condenspomp te werken.
    Snelle oplossing leek op een niet gebruikt T-stuk net naast de veiligheidsgroep een expantie vat te plaatsen voor sanitair (bij mij dus een witte)

Probleem was ongeveer een jaartje opgelost tot bij mijn bezoek aan de kelder.
    Terug een plasje onder de groep.
    Na testen bleek het membraam stuk, waarom weet ik niet.
    Bij het induwen van het ventiel stroomde het water eruit.
    Vlug een nieuw vat eronder (terug 18L)
    Zonder problemen tot vandaag terug.
    Weer een plasje en nu lijk ik geen druk meer te hebben in de membraam, ik dacht lek, nope, ik kan zelf niet bijblazen, het ventiel lijkt stuk.

Vraag blijft, waarom sneuvelen ze zo snel, warmte?
    Ander merk proberen?

Tags for this Thread

Regels voor berichten