+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23
    gezel

wat is een koudebrug ?

dit lijkt misschien een eenvoudige vraag, waar u spontaan "een minder geisoleerde plaats" zou antwoorden.

Ik ben echter op zoek naar een criterium wat bepaald wat wel en niet als koudebrug kan beschouwd worden.
    De beste definitie van koudebrug vind ik: "een plek in huis waar de oppervlaktetemperatuur zo laag geworden is dat vocht kan condenseren".

Goed. Voor een gegeven binnentemperatuur (stel 20gr.) en een gegeven RV (stel 50 %) kan ik de minimale wandtemperatuur bepalen. (ongeveer 16 graden)

Om tijdens het ontwerp/bouwen koudebruggen te vermijden, had ik dit graag herleid tot een maximale U- (k-) waarde op plaatselijke plaats.
    En hier geraak ik niet uit.
    Temperatuursval over de stilstaande luchtlaag tegen de muur ?
    (isoleert die laag meer als die dikker is ? dus in de hoeken: dan is ventileren een betere oplossing dan koudebruggen onderbreken ?)
    Stralingswarmte in rekening brengen ? (straling leidt tot hogere oppervlaktetemperaturen ...)

Hoe kan ik a priori garanderen geen koudebrug/condens te krijgen ?

alvast bedankt,
    willem

raap

Willem,

Kijk eens via 'zoeken' naar koudebruggen en je kan tal van info vinden. Ook gewoon 'googlen' levert je een pak informatie op.

Succes,

meester

dat is bijna een vak apart, het berekenen van koudebruggen. Wiskundig een zeer mooi probleem, zeker als je het nog wil visualiseren.
    En daar bestaan zeer mooie softwarepakketten voor.

Maar de garantie om koudebruggen (als risicoplaatsen voor condens) te voorkomen moet je krijgen van je architect die zijn tekeningen goed uitwerkt en details maakt voor risicoplaatsen en je aannemers die volgens de regels van de kunst werken.
    Koudebruggen ontstaan in de eerste plaats door slechte uitvoeringen en controle op de werf.

Zijn er specifieke situaties, constructies waar je aan denk en bang bent voor koudebruggen?

Walter

meester

Een koude brug is een plaats waar er rechtstreeks contact is tussen binnen en buiten zonder onderbreking door luchtspouw of isolatie.
    Ik heb vroeger nog geleerd dat als de afstand meer dan 70cm is, dat men dan niet langer spreekt over een koude brug. of die redenering tegenwoordig nog wordt aangehouden weet ik niet.

gezel

Mij hebben ze het tijdens mijn studies als volgt uitgelegd:

Je moet op elke mogelijke doorsnede met een pen een doorlopende lijn kunnen trekken doorheen je isolatieschil. Als je ergens niet doorkunt (de isolatieschil dus onderbroken is), dan heb je daar een koudebrug.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walter
    dat is bijna een vak apart, het berekenen van koudebruggen. Wiskundig een zeer mooi probleem, zeker als je het nog wil visualiseren.
    En daar bestaan zeer mooie softwarepakketten voor.

Maar de garantie om koudebruggen (als risicoplaatsen voor condens) te voorkomen moet je krijgen van je architect die zijn tekeningen goed uitwerkt en details maakt voor risicoplaatsen en je aannemers die volgens de regels van de kunst werken.
    Koudebruggen ontstaan in de eerste plaats door slechte uitvoeringen en controle op de werf.

Zijn er specifieke situaties, constructies waar je aan denk en bang bent voor koudebruggen?

Walter
    Ik begrijp gewoon graag alles ...

Partiele differentiaalvergelijkingen en eindige elementenpakketten zijn me inderdaad bekend, maar de kleurige plaatjes die daarmee gemaakt kunnen worden komen maar met de werkelijkheid overeen als de randvoorwaarden correct gemodelleerd zijn.
    En daar gaat mijn vraag over: als deze inderdaad goed gekend zijn, moet er ook een vuistregel zijn die zegt: "koudebrug = plaatselijke U groter dan ..."
    Jammer voor de kleurige plaatjes, maar wel bruikbaar.
    Als die randvoorwaarden slecht gemodelleerd zijn, ben je ook met de kleurige-plaatjes-programma's niet veel ...

op wat baseert een goede ontwerper zich dan ?
    - simulaties ? (geloof ik niet veel van: tijdrovend, duur, en zijn de resultaten betrouwbaar ?)
    - vuistregels ? (dewelke dan ?)
    - ervaring ?

Voorbeelden: vermits wij een huis aan de binnenkant aan het isoleren zijn, zijn er plaatsen genoeg:
    - aansluiting bestaande binnenmuren op buitenmuren: architect raadde aan om alle binnenmuren over een afstand van min. 1m mee in te pakken, ik vind dit echter een vrij 'lompe' oplossing, en stel voor de aansluiting van binnenmuur met buitenmuur meter per meter door te kappen en met Ytong terug te metsen. Vraag is bvb: is 20 cm genoeg ?
    - spouwisolatie onder vochtkering (muuraanzet is zowiezo al ingepakte Ytongsteen): cellenglas, maar hoe dik moet dat zijn ?

Aannemer zijn we voornamelijk zelf, dus aan een goede uitvoering moet al niet getwijfeld worden

Naarmate we vorderen zullen er nog een heel aantal dergelijke vragen de kop opsteken, en daarvan zou ik graag kunnen inschatten: 'lost deze dikte de koudebrug op of niet ?'
    (Echte ononderbroken koudebruggen, doorlopend tot op de gevelsteen worden uiteraard vermeden)

w

gezel

Ik meen gelezen te hebben dat je minimaal 4cm isolatie moet hebben (PUR) om géén koudebrug te hebben (bij betonnen kokers bvb).
    Wat daar nu wetenschappelijk van aan is weet ik ook niet.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen Hermans

Je moet op elke mogelijke doorsnede met een pen een doorlopende lijn kunnen trekken doorheen je isolatieschil. Als je ergens niet doorkunt (de isolatieschil dus onderbroken is), dan heb je daar een koudebrug.
    Een een niet geisoleerd huis spreekt men toch ook niet over een koude brug?
    Volgens mij moet er echt rechtstreeks contact zijn tussen binnen en buiten (binnen en buitenspouwblad die elkaar raken) voor je van een koude brug kunt spreken.

Dat de isolatie moet doorlopen is natuurlijk ook wel een feit

kerel

Volgens mij is de difinitie van een koudebrug ' een koude plaats die een brug maakt met een warme plaats'.

Willen jullie daar persé een berekening van maken, mij goed, maar voor mij gaat dit iets te ver.
    Steken jullie isolatie tss die warme en koude plaats, dan is de koudebrug weg. Voila, simpel, hé.
    Als je vraag is hoeveel isolatie daartussen moet, is het antwoord ook simpel : zoveel mogelijk (in de praktijk zal een 4 a 5 cm voldoende zijn, om het condensatiepunt in de isolatie te laten vallen).
    Op de site van Terca kun een simulatie doen van een spouw met bv gevelsteen-spouw-isolatie-porotherm om te zien waar je douwpunt ligt.
    Bij een nieuwbouw is het eigenlijk simpel. Maak dat de binnenruimte geisoleerd ligt van de buitenruimte en dit door doorlopende isolatie (van vloer tot dak)

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoow
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen Hermans

Volgens mij moet er echt rechtstreeks contact zijn tussen binnen en buiten (binnen en buitenspouwblad die elkaar raken) voor je van een koude brug kunt spreken.

Een niet geisoleerd huis is één grote koudebrug , het mogelijke opp waar condens kan optreden is dus veel groter.
    Bij een koude brug in een huis mét isolatie is de condensplek geconcentreerd en dus risicovoller.
    Live your dreams, don't dream your life!

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem_anneleen

Voorbeelden: vermits wij een huis aan de binnenkant aan het isoleren zijn, zijn er plaatsen genoeg:
    - aansluiting bestaande binnenmuren op buitenmuren: architect raadde aan om alle binnenmuren over een afstand van min. 1m mee in te pakken, ik vind dit echter een vrij 'lompe' oplossing, en stel voor de aansluiting van binnenmuur met buitenmuur meter per meter door te kappen en met Ytong terug te metsen. Vraag is bvb: is 20 cm genoeg ?
    - spouwisolatie onder vochtkering (muuraanzet is zowiezo al ingepakte Ytongsteen): cellenglas, maar hoe dik moet dat zijn ?
    Heb een gelijaardig probleem in het bestaande gedeelte van de woning. Is was aan het overwegen om de binnenmuur vertikaal door te slijpen en zo een ruimte van 5cm te maken die ik kan opvullen met isolatie om op die manier de binnen- en buitenkant te scheiden.
    Al ben ik er ook nog niet helemaal uit ...
    Live your dreams, don't dream your life!

meester

[quote=DHZ-er]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door "Koen Hermans":36bqcdhs

Een niet geisoleerd huis is één grote koudebrug , het mogelijke opp waar condens kan optreden is dus veel groter.
    Bij een koude brug in een huis mét isolatie is de condensplek geconcentreerd en dus risicovoller.[/quote:36bqcdhs]

Ik ben niet zo overtuigd van het feit dat een koude brug te definieren is als een plaats waar condens kan optreden of elke plaats die kouder is.

meester

[quote=hoow]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DHZ-er
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door "Koen Hermans":2qlibvlp

Een niet geisoleerd huis is één grote koudebrug :wink: , het mogelijke opp waar condens kan optreden is dus veel groter.
    Bij een koude brug in een huis mét isolatie is de condensplek geconcentreerd en dus risicovoller.
    Ik ben niet zo overtuigd van het feit dat een koude brug te definieren is als een plaats waar condens kan optreden of elke plaats die kouder is.[/quote:2qlibvlp]

condens is een mogelijk GEVOLG

wat ik hier nog niet gelezen heb : er moet een VERSCHIL zijn in oppervlakte temperatuur t.o.v. van andere (of naast gelegen) vlakken

dit is meesta lgevolg van geen of te weinig isolatie

en ja hoe meer isolatie je plaatst hoe zwaarder de negatieve invloed zal zijn op geheel (ook meer kans op condens)

koudebrugvrij bouwen is niet alleen probleem van uitvoering, vele ontwerpers houden hier ook geen rekening mee en hier start probleem meestal

meest voorkomende koudebrug in goed uitgevoerde woning (LEW) is dorpel aan deur daar is er altijd een minimaal contact tenzij je PH-deuren plaatst met vast kader die ook onderaan doorloopt (niet noodzakelijk veel hoger dan dorpel, geen overstap)

voor LEW en zeker PH is het strikt noodzakelijk om iedere koudebrug te vermijden
    Stefan

meester

Dinsdag op cursus geweest en kan je nu een goed antwoord geven

Een koude brug is een deel van de gebouwschil waar normaal voorkomende isolatielagen plaatselijk onderbroken zijn of er ten gevolge van de specifieke opbouw (geometrie of materiaalgebruik) een extra warmteverlies optreedt.

Koudebruggen veroorzaken de volgende effecten:
    - gevoelige daling van de doeltreffendheid van de thermische isolatie (ten gevolge van extra warmteverlies)
    - lagere temperatuur op het binnenoppervlak van die koude brug met stijgende kans op oppervlaktecondensatie en schimmelvorming.

Het beoordelen van koude bruggen
    - Om koude bruggen te beoordelen moet men twee elementen kunne bepalen: het verhoogde warmteverlies doorheen de koude brug en het temperatuurverloop (zo ook de oppervlaktetemperatuur)
    - beide aspecten kunne berekend worden dmv zogenaamde koudebrugberekeningen. Omwille van de complexiteit van de problematiek maakt men hiervoor gebruik van rekenprogramma's zoals KOBRU, KOBRA, BISCO, TRISCO,...
    - De beoordelingscriteria: 1. Het extra warmteverlies: de lineaire psi-waarden en de punt X-waarden. 2. De binnenoppervlaktetemperatuur en de temperatuurfactor f.

f= (laagste binnenoppervlakte temperatuur) - (buitentemperatuur)
    gedeeld door
    (binnentemperatuur) - (buitentemperatuur)

Hoe lager de temperatuurfactor f, hoe problematischer de koudebrug uit oogpunt oppervlakte condensatie, schimmel, stofafzetting, scheurvorming,...

De eisen voor de f-waarden
    - Hiervoor wordt een bovenste grens gehanteerd. Deze is afgeleid uit de eis dat in de mate van het mogelijke schimmelproblemen moeten vermeden worden. Als prestatie eis in woningen wordt dikwijls gesteld f moet groter of gelijk aan 0,7 zijn.
    - Via berekening en statischtische analyse werd immers aangetoond dat er in een sociale woning in 95% van de gevallen geen schimmelvorming zal optreden wanneer men als eis stelt f>0,7
    - Het centrale gedeelte van dubbel glas heeft een f waarde die iets kleiner is dan 0,7. Dit garandeert dat men eerder oppervlaktecondensatie op het dubbel glas zal krijgen, dan schimmel op een koude brug.

kans op condens- en schimmelproblemen
    f<0,6 hoog risico
    0,6<f<0,7 gemiddeld risico
    0,7<f<0,8 laag risico
    f>0,8 minimaal risico

dan wordt ook nog een psi waarde berekend voor koude bruggen die niet groter mag zijn dan 0,1W/mK.
    Maar die berekening zal ik jullie en mezelf besparen ^^

nog een interesante link die ik gevonden heb:
    1ste proef burgerlijk ingenieur, Bouwfysische aspecten van gebouwen. Thermische en hygrisch gedrag van gebouwconstructies (Pieterjan Vandaele & Maarten Deneckere)

gezel

Hoow,

bedankt voor je uitleg.
    helaas biedt dit nog steeds geen antwoord op mijn vraag ...

De vraag gaat idd vooral over koudebrug als 'risico-condens-plaats' (verhoogd warmteverlies interesseert me minder, omdat we dergelijke 'grote' koudebruggen toch al trachten te vermijden)

De f-methode ben ik idd al op een aantal plaatsen tegengekomen, komt ongeveer op hetzelfde neer als een minimale wandtemperatuur eisen, en deze methode veronderstelt dat de binnenoppervlaktetemperatuur gekend is !!
    Dit betekent dus simuleren of vereenvoudigde berekening maken (zie in je pdf)
    Als je op deze manier de oppervlaktetemperatuur berekent, zal je merken dat deze ZEER afhankelijk is van de overgangsweerstand. (die overgangsweerstand heeft dan weer te maken met de dikte van de stilstaande luchtlaag tegen de muur)
    Ik vindt deze methode waardeloos, omdat je deze overgangsweerstand toch niet kent (ik wil bvb ook geen condens achter een kast, in een hoek, ...)

Ik heb het ondertussen aan onze architect ook gevraagd, die antwoorde ook zeer vlotjes met de antwoorden die hierboven al gegeven zijn, maar op de vraag naar wat ik echt wil weten ("hoe goed moeten koudebrugjes opgelost worden om geen risico op condens meer te hebben") moest hij het antwoord toch ook schuldig blijven ...

Voor mezelf gebruik ik momenteel de volgende redenering: "de ramen moeten het koudste oppervlak in het huis zijn, de slechtst geisoleerde ramen die we zullen plaatsen zullen 1.1 zijn, dus elke koudebrug moet beter dan 1.1 geisoleerd worden"

vriendelijke groetjes,
    Willem

Tags for this Thread

Regels voor berichten