+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18
    raap

wonen in stacaravan op bouwgrond

Hey,

ik heb een vraagje aan diegene die bij de start van hun bouw, in een stacaravan op de bouwgrond zijn gaan wonen.
    Ik heb de gemeente al gebeld en daar zeggen ze dat het oogluikend word toegelaten.
    Maar nu is de vraag, hoe hebben jullie het geregeld voor aansluiting van water, elektriciteit, en riolering?

grtz

gezel

Toch mee oppassen denk ik. Het wordt dan misschien wel oogluikend toegestaan, als er klachten over komen dan kunnen ze niet anders dan je 'buitenzetten'. Zelfde voor wonen in een garage op bouwgrond (indien dit feitelijk niet mag van de gemeente).

Misschien kan je elektriciteit van de buren lenen / kopen? Water zal misschien iets minder praktisch zijn. En voor riolering heb ik al helemaal geen idee Misschien kan je best elke dag voor je naar huis vertrekt nog eens naar 't wc op 't werk?

gezel

Bij het wonen in een stacaravan komt er méér bij kijken dan je denkt.
    Eerst zorgen dat je een goedkeuring hebt van de gemeente.
    Wat de aansluiting van water en stroom betreft, kan je het best een werfkast zetten en een tijdelijke aansluiting op definitieve
    kabel vragen (die je nodig hebt voor de bouw van je huis).
    Voor het water mets je een put op en laat daarin de aansluiting doen (die je achteraf doortrekt naar je huis).
    Hou rekening met lange wachttijden voor stroom en water! (mannen werken niet al te rap door).
    Tis echt niet van "we gaan even een stacaravan zetten".

kerel

bij ons was het iets simpeler : er lagen al nutsvoorzieningen, want we hebben ons oude huis helemaal afgebroken.
    Ik heb elektricitiet afgetapt van de werfkast. verder heb ik de oude watermeter zelf uit het oude huis gehaald (gat in de keldermuur) en buiten in een put gestoken (goed geïsoleerd). Daar heb ik dan afgetapt voor de woonunits. Achteraf heb ik die meter terug in de nieuwe kelder gestoken.
    Iets groter probleem was de afvoer, omdat er geen riolering is. Ik heb een septische put geïmproviseerd met een leeg van van 200L in de grond te steken, en daarop een overloop naar een grachtje. 'k heb em op 1,5 jaar tijd 1x moeten leegmaken. Geen leuk werkje, dus een groter vat is beter.

raap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jacky
    Tis echt niet van "we gaan even een stacaravan zetten".
    tis daarom dat ik eens hier kwam horen naar ervaringen!

Wij gaan ook eerst een garage bouwen om er een paar jaartjes in te wonen en de gemeente laat dit ook oogluikend toe..
    Nu wilde ik eens weten wat volgens jullie de meest geschikte manier is om zoiets te verwarmen aangezien je toch niet teveel investeringen op dat gebied gaat doen...
    The law always reflects what was, sometimes what is, but never what will be..

gezel

Je kan het beste verwarmen/koken/douchen met propaan.
    Er zijn verschillende firma's die bovengrondse tanks verhuren (oa. shell).
    Dan kan je huurcontracten afsluiten voor 1,2,3,...jaar.
    Laten we shell als voorbeeld nemen:
    Neem je bv. 1 jaar, dan betaal je 1x€200 voor het plaatsen en 1x€200 voor het weghalen van de tank.
    Neem je 3 jaar, dan betaal je slechts 1x€200 voor het weghalen van de tank. Wil je dit eerder laten weghalen, dan betaal je natuurlijk extra kosten.
    Jaarlijkse huur van de tank bedraagt €60. Hierin zit zelfs het onderhoud (verven) dat zij komen doen.
    Je kan gas bestellen wanneer je zelf wilt (prijzen zelf in de gaten houden).
    Binnen de 2 dagen komen ze leveren.
    Enkel voor de aansluiting van de tank naar de toestellen, moet je beroep doen op een vakman.
    Deze moet officieel werken (moet een pijpleidingenattest invullen als bewijs dat de installatie conform de normen is aangesloten),
    anders kan de brandverzekering zich terugtrekken moest er iets gebeuren.

Hoi mijn eerste post hier (na wel al enkele maanden hier rond te hangen)
    Wij wonen nu sinds een paar weken in onze chalet. Hieronder wat uitleg over hoe we het gedaan hebben (mischien dat iemand er wel wat aan heeft..)

De gemeente heeft ons verteld dat ze er geen goedkeuring voor kunnen geven en dat het officieel niet mag maar dat indien het geen gedrocht was ze er niets van zouden zeggen. Maar als er klachten zouden komen dat we het moesten afbreken. Dus zijn we eerst de buurt rond gereden en hebben overal gevraagd of ze er iets op tegen zouden hebben als we er een chalet zouden zetten. Niemand had daar problemen mee (er waren er zelfs een deel die ook in een chalet hadden gehuisd voor een paar jaar).

Dus gingen we op zoek naar een betaalbare chalet, en we kwamen in Amsterdam uit bij tijdelijke studentenwoningen die afgebroken gingen worden, ze moesten daar uiterlijk 1 augustus weg zijn en aangezien het begin juli was kostten ze nog 7000 euro per unit (een chalet bestond uit 2 units met een dak er op.) dat was wat veel maar toen ze de laatste week van augustus nog niet verkocht waren toch maar eens gebeld en zo konden we ze 1 augustus gaan ophalen voor een prijs waarbij het transport duurder was dan de chalet. Alle voorzieningen zoals verwarming, keuken, electriciteit en tv aansluiting in iedere kamer was aanwezig.

Na de funderingen gestort te hebben (12 van die plastic blauwe tonnen die we vol met beton hebben gestort op een dekske van 80 op 80 cm) stond onze chalet op 50 cm boven de grond en konden we er nog onderin voor alle aansluitingen te maken.

Onze stroom hebben we vanuit een werfkast met voorlopige aansluiting en definitieve kast.

Water kan je ook gewoon aanvragen, wij hebben een put voor aan de bouwgrond met de meter in en vandaar uit gaat er een slang naar de chalet.

Riolering hebben we 3 maanden op moeten wachten (november betaald januari aangesloten). En hier hebben we ook al onze definitieve putjes laten zetten, die we naderhand op onze bouw aansluiten.

Verwarmen (combiketel die we zelf nog hebben moeten hangen) en koken doen we op een bulk gastank op propaan. Kost iets van 500 euro voor te vullen maar zijn er nog niet achter hoelang we daar mee toe komen.

Vorige week hebben we ons domiciel laten omzetten en gisteren was de politie thuis om te zien dat we er ook echt wonen.

Gisteren heb ik mijn werfkeet ingericht en 11 april komen ze de kelder uitgraven, ik ben er helemaal klaar voor .

Oh en hier is een foto van onze chalet (toen ze vanonder nog niet dicht gemaakt was.) 160m2 (zolder en beneden 80m2) puur tijdelijk woongenot

Start metselen: 1/05/08
    Kelder klaar: 7/07/08

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert koncept
    Oh en hier is een foto van onze chalet (toen ze vanonder nog niet dicht gemaakt was.) 160m2 (zolder en beneden 80m2) puur tijdelijk woongenot

Waarom nog aan je huist beginnen zou je je dan kunnen afvragen hé

hehe, dat hebben mij al meer mensen gezegd, we hebben hier héél veel geluk mee gehad dat we dit voor een prikje hebben kunnen kopen.

't is ook de bedoeling dat we er effe in blijven zitten en onze tijd nemen om te bouwen.

Nadeel is wel dat alle zand moet weggebracht worden wegens plaatsgebrek. En als de kelder dicht is ook alles weer terug moet komen.

Moderator

en je hebt al een perfect luxe tuinhuis en buitenverblijf achter in de tuin

gezel

Knap gedaan, Bert, en een duidelijke uitleg !!

Veel succes met de verdere bouwplannen. Het "van aanpakken weten" zit er alvast in !!

gezel

Vorige week hebben we ons domiciel laten omzetten en gisteren was de politie thuis om te zien dat we er ook echt wonen.
    Hoe ga je dat dan regelen de EPB aangifte ? Die moet toch 6 maanden na "ingebruikname" ingediend zijn (en onder ingebruikname verstaan ze blijkbaar er domicilie nemen) ?

Dat moet ik nog even nazien...

Tags for this Thread

Regels voor berichten