+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: plat dak - dauwpunt

plat dak - dauwpunt

Hello,

Er is al een hele hoop over gepalaverd, maar bij mijn weten heb ik nog altijd niets concreets gevonden.

Wat ik zou willen bereiken met dit topic is een manier om het dauwpunt te berekenen.
    Ttz ik wil als resultaat te weten komen in welke laag van mijn plat dak evetueel vocht zou condenseren.

Waarom wil ik dit graag weten?
    Omdat een warm dak qua isolatie vrij duur is en aangezien ik een plat dak met balken heb, ik goedkoper kan (bij) isoleren tussen de balken. (en dus een koud/lauw dak zal bekomen).

Ik heb mij gebaseerd op de berekening van temperatuurverloop van rockwool:
    http://www.rockwool.be/sw63631.asp

RT = 9.274017094 m2.K/W (toale R waarde van alle lagen)
    Vochtigheid rel 60%

Het totale temperatuurverschil tussen binnen en buiten is. 30 (binnen 20 en buiten -10
    Dauwpunt temp (bij die vochtigheid en die temp) 12
    Berekent via volgende site: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

De temperatuurverschillen tussen de verschillende lagen in de constructie worden berekend op basis van de warmteweerstand van de beschouwde laag.

Laag_________Rwaarde_______Tempsprong___Temp

_________________________________________20
    Rsi binnenlucht__0.130_________0.42052974____19.579470 26
    R1* gyproc_____0.030_________0.097045325____19.4824249 4
    R2* luchtspouw__0.180_________0.582271948____18.900152 99
    dampscherm______________________________
    R3* rotswol_____5.556_________17.97135642____0.9287965 64
    R4* osb________0.138_________0.447901499____0.48089506 6
    dampscherm______________________________
    R5 PIR 16cm___ 3.200_________ 10.3515013____-9.870606234
    bitumen __________________________________ -9.870606234
    Rse buitenlucht_0.040_________ 0.129393766___ -10

Je vind het rekenblad ook hier:
    http://users.pandora.be/juppiter/dau...plat%20dak.xls

Nu wat je bij een warm dak ziet (dus geen rotswol) is dat het dauwpunt altijd in de isolatielaag zit.
    Nu door extra isolatie te plaatsen tussen de balken verleg je het dauwpunt. In mijn geval valt het dauwpunt in de rotswol (SLECHT).

Indien je isolatie tussen de balken wil plaatsen, zal je blijkbaar dus altijd ook langs buiten (op de balken) isolatie moeten plaatsen om toch het dauwpunt daar te krijgen.

Met huidige berekening zit het dauwpunt op 12 graden.
    Pas als ik de isolatie tussen de balken zou verlagen naar 3 cm valt het dauwpunt terug buiten de balken (in de buitenste isolatie laag).

Zoals mijn berekening hierboven is, zal ik dus nooit een koud dak kunnen leggen.
    MAAR ik heb de dampschermen wel tussen mijn berekening tussen geplaatst, maar nog niet erbij betrokken.

Hier zit dan ook mijn probleem. De Relatieve Vochtiheid blijft 60% doorheen alle lagen. Maar in werkelijkheid is dit niet zo, aangezien een dampscherm dit aanzienlijk tegenhoud.
    Zelfs al verlaagd het eerste dampschem de RV naar 40%.
    Dan is het dauwpunt al verlaagd naar 5 graden celsius (40% en 18.9 graden aan dampscherm).
    Zo kan ik al 10cm isolatie tussen de balken plaatsen zonder enig risico.

Mijn eigenlijke vraag is dus, hoe kan ik in deze berekening het dampscherm in rekening brengen.
    Hoe berekening ik wat de eigenlijk daling in RV is?
    Is deze berekening van rockwool daar bruikbaar voor: http://www.rockwool.be/sw63642.asp ?

Is mijn berekening eigenlijk wel correct? Of zit er toch ergens een denkfout in?

Grtz
    Olaf

gezel

Amai, ik wist niet dat men zoiets berekende.

gezel

Euhhh, ik kan ook niet helemaal volgen met al die berekeningen en zo, maar is het misschien om dit soort probleem op te lossen dat er zgn. "intelligente" dampremmen bestaan, liefst te combineren met isolatie die een groot vochtbufferend vermogen heeft (cellulosevlokken bv.) ?
    Dan gaat een beetje condensatie toch geen problemen meer geven, of heb ik dat verkeerd begrepen ?

knaap

Een dauwpuntberekening is zeer ingewikkeld en dient best uitgevoerd te worden met speciaal ontwikkelde (peperdure) software waarin alle variabelen kunnen gedefinieerd worden.

In het laatste tijdschrift van het WTCB staat echter een vuistregel voor een combinatie van een warm en koud plat dak: de thermische weerstand van de isolatie onder het dampscherm mag maximaal 1/3 bedragen van de thermische weerstand boven het dampscherm. Dus veronderstel dat er 15cm rotswol op uw plat dak ligt, dan mag je om veilig te spelen maximaal 5cm bij isoleren tussen de spanten van uw houten plat dak constructie.

tom

Euhhh, ik kan ook niet helemaal volgen met al die berekeningen en zo, maar is het misschien om dit soort probleem op te lossen dat er zgn. "intelligente" dampremmen bestaan, liefst te combineren met isolatie die een groot vochtbufferend vermogen heeft (cellulosevlokken bv.) ?
    Dan gaat een beetje condensatie toch geen problemen meer geven, of heb ik dat verkeerd begrepen ?
    Inderdaad, en daar zit juist mijn probleem (als mijn berekening juist is).
    Ik weet niet hoeveel vocht de verschillende materialen (inclusief de damprem) tegenhouden.
    Want hoe meer vochtgehalte er tegengehouden wordt, hoe lager de temperatuur moet gaan voor te condenseren en dus hoe verder het dauwpunt naar buiten komt te liggen.

In het laatste tijdschrift van het WTCB staat echter een vuistregel voor een combinatie van een warm en koud plat dak: de thermische weerstand van de isolatie onder het dampscherm mag maximaal 1/3 bedragen van de thermische weerstand boven het dampscherm. Dus veronderstel dat er 15cm rotswol op uw plat dak ligt, dan mag je om veilig te spelen maximaal 5cm bij isoleren tussen de spanten van uw houten plat dak constructie.
    Met wat voor een opbouw werken ze hier dan? Inclusief deftige damprem?
    De relatie die het WTCB hier beschrijft heb ik ook min of meer terug gevonden. Maar dan in het geval ik geen rekening houd met damprem.

Een dauwpuntberekening is zeer ingewikkeld en dient best uitgevoerd te worden met speciaal ontwikkelde (peperdure) software waarin alle variabelen kunnen gedefinieerd worden.
    ik hoop dat ik met dit topic toch ook iets kan bereiken, zonder die peperdure software ...

Mercie alvast voor de feedback

Grtz
    Olaf

meester archiklusser's schermafbeelding

Dampdiffusieweerstandsgetallen (pff) zijn terug te vinden in vrijwel alle technische tabellenboeken.

ik heb het nog niet doorgenomen, maar dit document kon ik vinden dat zeer handig lijkt te zijn

ik ga dit eens gebruiken om mijn verdere berekeningen op toe te passen

http://www.bauphysik-software.de/dow...s_ISO13788.pdf

grtz
    Olaf

Lijkt toch wat moeilijker dan gedacht

In dat document bekijken ze het ook meer als een geheel waarbij een totaal wordt gemaakt aan het einde van het jaar en dan alle vocht terug moet verdampt zijn.

Niemand die meer weet over dauwpunt berekeningen en hiervan iet wil delen? Of iemand die een berekening gekregen heeft van zijn architect?

1 ding snap ik toch niet:
    Men moet condensatie voorkomen omdat dit schadelijk is op 2 vlakken:
    isolatie die niet meer optimaal werkt
    schade aan constructie (schimmels/zwammen/rot)

Nu bij een warm dak ligt het condensatiepunt toch ook in de isolatie?
    Waarom is dit hier niet schadelijk?

Groeten
    Olaf

meester archiklusser's schermafbeelding

Het is allemaal wel uit te leggen maar dan zijn we nog wel even bezig. Methode Glaser is relatief eenvoudig, ik denk dat er voldoende op internet te vinden is. Als je er niet uitkomt zal ik eens in mijn bieb duiken.

Tags for this Thread

Regels voor berichten