+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Schouw Gascondensatieketel op welke afstand v/d ramen?

Beste,

Weet er iemand welke afstand je moet houden v/d ramen als je met een schouw in muurdoorvoer werkt?

Ik heb bij 2 loodgieters prijs laten maken voor sanitair en cv. Alhoewel ik bij de 1 ste een offerte kreeg voor een Junkers cerapur 28-3ZWB wandketel met muurdoorvoer kan dit volgens zijn 2de collega niet omdat ik met de schouw te dicht tegen de ramen kom. Ik zou de ketel volgens hem dus op zolder moeten plaatsen. Dit heeft als voordeel dat hij niet in de weg hangt of staat in berging of garage maar als nadeel dat lucht zich opstapelt in het hoogste punt en dat is dan wel spijtig genoeg de Junkers ketel en dan zou ik nu ook nog is het volledige dak moet isolleren ipv juist het plafond van de bovenliggende kamers.

Heeft er iemand hier evaring mee met de cv op zolder? Wat als ik toch de ketel in de garage of berging hang kan ik dan een boete krijgen of misschien geen gas aansluiting? Wat is nu juist de afstand die je moet behouden van je ramen?

Er is ook een boiler ST 120-2 (120l) voorzien voor sanitair. Is dit nodig voor een gezin van 3?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

knaap

Vraag eens aan de eerste de berekening van de verdunningsfactor voor de rookgassen . Wedden dat hij het niet kan.

aardgas.gasinfo.be/pdf/nl/inforgas/sept06_Inforgas_NL.pdf

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door imperator
    Vraag eens aan de eerste de berekening van de verdunningsfactor voor de rookgassen . Wedden dat hij het niet kan.

aardgas.gasinfo.be/pdf/nl/inforgas/sept06_Inforgas_NL.pdf
    De andere zal dat waarschijnlijk ook niet kunnen.
    of moet een cv-man professor in de wetenschap zijn???

Daar bestaan tabellen voor zoals hieronder.

http://www.gasinfo.be/Media/FAQ-NL-8_6-2004.pdf

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Welk type raam is het? Als het op het gelijkvloers is, kan je er dan geen vast raam van maken?

gezel

Handleiding van de mijne : http://www.junkers.be/Documents/INSTAL/ ... ART_NL.pdf kijk eens op pagina 44

knaap

de miniumum afstand is 50cm van de venster. Echter er moet rekening worden gehoudn met de verdunings faktor . Deze wordt bepaald door de vierkants wortel van het vermogen (in kW) te delen door (k1 * hoogte verschil + k2 * korste afstand tussen schouw en de beschouwde opening)
    k1 en k2 zijn konstante die afhalen van de situatie deze zijn terug te vinden op de site van de KVBG. De gehabiliteerde aardgasinstallatuer kent deze situaties daar hij hierover les heeft gehad. De verdunningsfaktoor moet kelien zijn dan 0,01 indien hier niet aan wordt voldaan mag de schouw daar niet komen. Ook al zou hij zich bv 4m vandaan bevinden , de verdunningsfaktor niet goed dan niet toegestaan voorschrift volgens Norm NBN 63. Waar het toestel hangt heeft geen belang enkel waar de schouw uitkomt. BV het toestel in berging gelijkvloers echter schouwuitgang door het dak.

Heren,

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb op aardgas gasinfo.be een handige excelfile gevonden waarmee je de verdunningsfactor kan berekenen. Normaal kan de cv perfect in de berging. Ik kan geen vaste ramen nemen omdat ik ventilatie op de ramen heb.

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frederf
    Heren,

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb op aardgas gasinfo.be een handige excelfile gevonden waarmee je de verdunningsfactor kan berekenen. Normaal kan de cv perfect in de berging. Ik kan geen vaste ramen nemen omdat ik ventilatie op de ramen heb.
    heb er ook eens naar gerekend , volgend situatie :

-)aanvoer en afvoer in zelfde gevel ,
    -)afvoer komt iets boven het raam/deur uit
    -)25Kw vermogen

als ik alles dan goed begrepen heb moet je minimum 1 meter afstand houden van deur /raam hebben om verdunningsfactor onder de 0.01
    te hebben

indien er zich nog een raam achter de hoek bevindt dan mag je de horizontale afstanden toch optellen om de afstand tussen afvoer en het raam achter de hoek te bepalen denk ik ?

gr

kerel

Wat ik me er nog van herinner :

Bij een muuruitlaat, moet de installateur de verdunningsfactor 'F' berekenen. Tenzij er tussen de uitlaat en de deur (of een raam) minstens 150 cm tussen gelaten wordt. Dan is de berekening niet nodig.
    De afstand mag dus kleiner zijn als de berekening gemaakt wordt. Indien hij dat niet kan of wil doen, dan wordt de installatie inderdaad afgekeurd.

De installatie met muurdoorvoer zal worden goedgekeurd, als aan volgende voorwaarden voldaan wordt:

1. De raamopeningen dichter dan 150 cm bij de muuruitlaat moeten gesloten ramen zijn. Zonder ventilatie-openingen.
    2. De installateur moet de verdunningsfactor 'F' berekenen. Als hij geen berekening maakt worden regels gehanteerd met vaste minimumafstanden. Een gehabiliteerde installateur kan een 'getuigschrift voor het openen van de gasteller overeenkomstig het KB van 28 juni 1971" afleveren, er moet in dit geval geen keuring gebeuren, maar hier is de installateur voor verantwoordelijk."

De huidige norm is: 'De verse buitenlucht die via een opening (luik,venster,deur...) toegevoerd wordt naar een verblijfsruimte in een gebouw moet voldoende zuiver zijn ter hoogte van de instroomopening. De uitmonding van elk afvoerkanaal dient zo gesitueerd te zijn dat de verdunning van de verbrandingsproducten ter hoogte van elke aanwezige instroomopening, voldoende groot is om geen hinder te veroorzaken aan de personen die aanwezig in de verblijfsruimten."
    In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk wel.

Tags for this Thread

Regels voor berichten