+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

houtkachel op cv aansluiten

Hallo,

Wij zijn binnenkort de trotse eigenaars van ons eerste huis
    Momenteel staat er verwarming op mazout.Nu zou ik al eens willen uitkijken naar een houtvuur met cv aansluiting.Heeft iemand hier ervaring mee? Goede adressen?Hoeveel kwh moet je hebben om een 250m³ ruimte (goed geisoleerd) aangenaam te kunnen verwarmen?
    Welke oplossing hebben jullie gekozen om het sanitaire water te verwarmen?

Mercikes!!!

gezel

niet zo lang geleden heb ik dezelfde vraag gesteld, weinig reacties gekregen

ik denk dat het nog niet zo erg gekend is...

voorman julien's schermafbeelding

Toch wel, maar dat is hier al vaak aan bod gekomen.
    Niet iedereen wil zijn/haar verhaal verschillende keren doen.
    Een autocad probleem? Kijk eens op www.cadsite.be

Ik heb er voor onze verbouwing ook naar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan.

Het grote probleem bij houtvuren is dat ze niet echt regelbaar zijn, ze branden tot de brandstof op is. Dat wil zeggen dat het water in je CV leiding veel te warm kan worden met stoom en drukproblemen tot gevolg.

De oplossing hiervoor is een buffervat om de overtollige warmte aan kwijt te geraken. Die warmte kan dan gebruikt worden om sanitair warm water te maken en het vat kan later worden aangesloten op een zonneboiler.

Op papier een goed systeem, alleen, het buffervat moet minstens 800liter en liefst 1500 liter zijn. Dat is een volume dat je in een verbouwing niet echt kwijtraakt.

Moest ik nieuwbouwen dan zou ik het direkt doen.

J.

kerel

Bekijk eens de firma DDG uit het leuvense. Wel nogal duur. Hun kachels hebben buizensysteem en zo ga je water verwarmen en naar bestaand systeem sturen. Nadeel: als je temp aan 100° komt gaat het over in stoom en komt het langs een afvoerbuis uit je gevel, dus zorg voor genoeg afgifte. Ik ken er ene die een DDG heeft en die is daar toch wreed content van.

Er bestaan ook houtkachels met een warmtewisselaar erop en dat lijkt me al beter maar daar heb ik nog niet verder voor gekeken. Maar zoek daar zeker ook eens op en post je bevinden hier é

Je nodig vermogen moet je laten berekenen op basis van verliezen op basis van plan, isolatie, ventilatie en transmissie. Dan kan je een geschikte kachel kiezen.

Mini pellet systemen bestaan ook al op aan te sluiten op je CV en combinatie peleet/hout blijkbaar ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davyd
    Bekijk eens de firma DDG uit het leuvense. Wel nogal duur. Hun kachels hebben buizensysteem en zo ga je water verwarmen en naar bestaand systeem sturen. Nadeel: als je temp aan 100° komt gaat het over in stoom en komt het langs een afvoerbuis uit je gevel, dus zorg voor genoeg afgifte. Ik ken er ene die een DDG heeft en die is daar toch wreed content van.

Er bestaan ook houtkachels met een warmtewisselaar erop en dat lijkt me al beter maar daar heb ik nog niet verder voor gekeken. Maar zoek daar zeker ook eens op en post je bevinden hier é

Je nodig vermogen moet je laten berekenen op basis van verliezen op basis van plan, isolatie, ventilatie en transmissie. Dan kan je een geschikte kachel kiezen.

Mini pellet systemen bestaan ook al op aan te sluiten op je CV en combinatie peleet/hout blijkbaar ook.

Ziet er héél interessant uit! Al vrees ik wel dat dit veel duurder gaat uitvallen dan de spullen van nordic fire

Ik was eerst ook enthousiast over DDG maar na wat meer opgezocht te hebben is het toch niet je dat, hun systeem. Zeker niet omdat pas bij 100° de veiligheid opspringt, da's iets te hoog naar mijn mening.

- je zal maar net buiten staan als de haard stoom afblaast...
    - je hebt dan warmte over en die stuur je letterlijk naar buiten, da's niet echt de manier van werken...

Voor de rest: zie mijn bericht van hierboven.

J.

kerel

Zelf heb ik ook een tijdje gezocht naar zo'n systeem. Het leek me wel aanlokkelijk in m'n zoektocht zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn ('s zomers de zon, 's winters het houtvuur) - zolang ik geen last krijg van rugklachten uiteraard.

MAAR:

- een efficient houtvuur (en dus ook rook- en geurloos) vereist hoge verbrandingstemperaturen - dus geen stalen of gietijzeren kachels of inzetsystemen, maar spekstenen of nog beter chamottebeton waarin het houtgas volledig kan verbranden. DDG kachels koelen door hun warmtewisselaar het vuur te snel af - die functioneert zelfs als condensor voor creosoot en dergelijke. Eigenlijk zou de warmtewisselaar pas in het rookgaskanaal mogen gemonteerd worden nadat een volledige verbranding is bekomen.
    Brunner heeft zo'n waterketel systeem maar is erg duur (zelfs met gratis hout lijkt me dat nog duurder uit te komen dan een gas- of mazoutbrander).

- zoals gezegd: een houtvuur is eigenlijk niet te regelen; smoren (beperken luchttoevoer) is zowat het slechtste voor het rendement (en zuiverheid) van de houtverbranding. Een buffervat van 800 l of meer is dan nodig. Dit kan dan wel mooi gecombineerd worden met zonne-energie, waar buffering ook nodig is.

Mijn oplossing is om gewoon een stralingskachel (tegelkachel) te plaatsen voor de verwarming van mijn open woonruimte (met vide). De vloerverwarming wordt dan lager gedimensioneerd (ttz bij extreme koude gaat die kachel sowieso aan), en het warm water (+VV en wandverwarming in badkamer) maak ik dan aan met een condenserende gasketel.

Tommeke
    Guest

@ vijverman

Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

Je moet inderdaad kijken naar iets als een houtvergassingsbrander om een goed rendement te halen. Nadeel hieraan is inderdaad een groot buffervat, met een 800 liter ga je niet toekomen.
    Een goede vergassingsbrander dien je ook niet dagelijks aan te steken.

raap

wij hadden daar ook over geinformeerd en de verkoper zei toen dat je letterlijk met een bom in je huis staat...(niet enigste reden dat we het niet gedaan hebben ook afgezien wegens prijsen en benodigde stokageplaats)
    Als het niet gaat zoals het moet....
    dan moet het maar zoals het gaat!!

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door girly
    wij hadden daar ook over geinformeerd en de verkoper zei toen dat je letterlijk met een bom in je huis staat...(niet enigste reden dat we het niet gedaan hebben ook afgezien wegens prijsen en benodigde stokageplaats)
    Toch niet als je werkt met een buffervat?

ik heb een sterk vermoeden dat het een verkoper was die zo'n systeem niet verkocht

maar zonder buffervat is het inderdaad een risico, al is dat opgevangen door het overduk/temperatuur ventiel. Maar stoken voor buiten is niet mijn ding...

Als we ooit zouden nieuwbouwen zou ik het wel voorzien, met buffervat, maar in een renovatie zoals de onze is het echt niet te doen.

J.

openhaard aansluiten op CV

Ik zit ook met zulk een probleem. Ik heb een openhaard met een originele warmtewisselaar in de haard zelf ingebouwd. Maar waar gaat het koude water in en het warme uit ? Links onder en rechts boven is een aansluiting voorzien ( als je voor de haard staat). Maar hoe moet ik deze haard inschakelen in het CV systeem ? bestaan er aansluitschema's voor, waar vindt ik die ?
    Of is er hier iemand die dat kan tekenen ?
    alle hulp is zekers welkom. Dank u
    Links? een mailtje mag altijd

voorman

als je werkt met een buffer, was 50l per KW de "regel" dacht ik.

Ik heb een gewone kachel, maar als ik "ooit" de tijd heb, dan ga ik op de zolderkamers ne keer knutselen denk ik...sepentijn rond de rookafvoer, verbonden met een open vat.

Tags for this Thread

Regels voor berichten