+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: afboording & tuin

kerel

afboording & tuin

1) afboording:
    Ons stuk grond is afhellend naar het midden, ttz: de voortuin en achtertuin liggen hoger dan in het midden, waar ons huis staat. Huis+terras ligt dus lager dan de omliggende tuin. Enfin, van tuin is uiteraard niet veel sprake meer na nen bouw want alles is aarde (bovenaan toch).
    Het ligt ongeveer 30-40 cm onder het tuinniveau.
    Er is reeds stabilisé gelegd op de plaats waar het terras en het paadje langs het huis gaan komen.
    Momenteel zijn er nog geen afboordingen.
    Probleem nu is dat als het regent, er modder op het terras komt en om te vermijden dat dat in de afvoeren terechtkomt, zijn de afvoeren nog afgesloten en alles blijft staan..
    We moeten dus zo snel mogelijk afboordingen plaatsen.
    We gaan nog niet meteen tegels leggen, maar waarschijnlijk eerst enkele jaren op kiezelsteentjes "terrassen".
    Mijn partner denkt dat het nu nog geen zin heeft om een "definitieve" afboording te zetten omdat we nog niet juist weten op welke hoogte die moet uitkomen (wegens nog te plaatsen tegels, gras, planten,...). Het zou dus om iets tijdelijks moeten gaan: wat is goede, budgetvriendelijke oplossing? Boordstenen, van die dunne houten plankjes/latjes die je soms ziet, gewone buitenplanken,...?

2) Tuin: Ik denk dat, als we het goed zullen willen doen, dat we eerst een laag grond (hard aangestampt door al de werken/machines en bovendien met méér stenen in dan nodig )) zullen moeten afschrapen en wegbrengen, dan een nieuwe laag goeie grond aanvoeren, voordat we aan nivelleren en wat dan ook kunnen beginnen. Een hoop kosten, waardoor het deftig aanleggen van de tuin niet voor direct zal zijn. Anderzijds heb ik ook niet echt super veel zin heb om een hele zomer (en langer) op "grond" te kijken. Enkel gras zaaien op die aangestampte grond zal niet veel geven zeker? Oplossingen?

voorman julien's schermafbeelding

Waarom veel kosten en werk steken in kiezel? Vergis je niet, dat kost nog behoorlijk wat geld!
    Je kan ook vasttapijt leggen buiten. Ook net en redelijk proper.

Als afboording zou je betonplex stroken kunnen steken als je daar nog afval van liggen hebt. Ofwel hier eens navraag doen, misschien zijn er nog wel met overschotten.
    Een autocad probleem? Kijk eens op www.cadsite.be

knaap

zou ook geen kiezel leggen als ik u was.

als je tuin nog niet aangelegd is zou ik anders gewoon een geul graven en op die manier water proberen om te leiden,
    wij hadden dat ook zo gedaan, is wel iets minder mooi maar bespaart je onnodige kosten

en gewoon wat tapijt leggen op de stabilise als ik u was

frees je grond (kan je gewoon huren of als je iemand kent die er een heeft) en dan gewoon zaaien (doe gerust zelf) het zal wel groeien

kerel

Tapijt is wel origineel!!

Moet dat dan in een speciale materie zijn?
    Gaat dat niet heel lang nat blijven als het geregend heeft? En gaat dat niet rotten?
    Hoe leg je dat vast?
    Iemand een foto van hoe zoiets er kan uitzien?

Zou dan ook een vinylvloer kunnen? Droogt misschien iets makkelijker...? In de home market staat nen antislip-vinyl in promotie voor 9€/m²...

Ben intussen ook eens aan het kijken nr Hubo-folder: Grond portugal (blaugrijsachtig) aan 4,39 € per 15 kg. Hoeveel m² doe je met 15 kg?

voorman julien's schermafbeelding

Met 15kg? Niets...
    Om een idee te geven. Ik heb onze carport en het stukje ernaar opgevuld met 14.000kg.
    In onze voortuin heb ik een klein stukje sierkiezel gelegd, ik denk dat ik daar een 250kg in heb gelegd.
    Om een idee te krijgen van de oppevlaktes kan je kijken naar de foto's:
    http://foto.cadsite.be
    Een autocad probleem? Kijk eens op www.cadsite.be

Tags for this Thread

Regels voor berichten