+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18

Discussie: verhoudingen beton

verhoudingen beton

Nog even enkele kleine vraagjes ivm mijn vorig item een gewapende betonnen muur maken
    Ik heb inlichtingen gevraagd ter plaatse bij de gemeente en ik ben er uit hoe ik de muur ga maken
    Ik heb nu nog 2 kleine vraagjes
    de verhouingen beton zijn 1 2 3 (cement rijnzand en kiezel)
    Ik laat de kiezel en het rijnzand los komen (dan kost het bijna niets)
    Maar hoe bezie ik dan de verhoudingen is dit in kg of volume
    Ik dacht zelf ik kg maar om zeker te zijn vraag ik het toch liever even
    (1 kg cement, 2 kg zand en 3 kg kiezel OF 1 emmer cement, 2 emmers zand en 3 emmers kiezel)
    Mijn tweede vraag gaat over de bekisting: wat kan ik er eventueel op smeren zodat dat er nadien makelijk kan afgenomen worden?

Alvast bedankt

meester

Volgens mij zijn dat volumeverhoudingen.
    Voor bekisting best gladde planken gebruiken, genre betonplex, die moet je niet insmeren.

gezel

Het is al weer effe geleden maar wij deden het zo dacht ik:

- 25kg zand
    - 25kg cement
    - 50kg kiezel

Voor bekisting kan je alles gebruiken. Je hoeft daar niet per se nieuw of glad hout voor te kopen. Wij deden het met gewone planken die we nog hadden liggen. Komt er heel gemakkelijk af hoor.

Tip: maak je bekisting en wapening nat voor je de balk giet. Zo droogt de balk niet te snel uit en zou de beton beter "plakken" aan 't ijzer. Of dat laatste klopt weet ik niet.

knaap

basissamenstelling voor 1m³ (uit de NBN B15-102):

350 kg cement (sterkteklasse is variabel)
    900l steenslag 7/14 (stortgewicht ?s = 1400kg/m³)-
    450l grof zand voor beton (?s = 1650kg/m3)
    water: W/C factor = variabel (zelf zou ik 0,45 gebruiken als W/C factor, niet het vloeibaarst maar zeker sterk ...)

meester

En hoeveel is dat in volumeverhoudingen?

kerel

denk nie echt dat da PLAKT aan't ijzer zu

gezel

zeker en vast volumeverhoudingen, kijk op uw zak cement, daar staan EMMERS op
    Je meet een zak cement af in emmers (bij ons bv. 1.5 emmer voor 1 zak cement) en je past de rest daaraan aan volgens de verhoudingen

a

gezel

Trouwens, goed oppassen met water ook. Als je zand goed nat is door de regen best niet zomaar het 'vaste' volume in emmers water bijkappen, want dan is je beton te nat... Best met kleine beetjes water werken

a

Bedankt voor jullie antwoorden
    Als ik het goed begrijp doe ik 1 emmer cement, 2 emmers zand, en 3 emmers grind in mijn betonmolen
    Dat van het water en natte zand had ik al gehoord maar toch bedankt
    Ik vind het toch wel verwarrend dan dat men dan meestal spreekt over het aantal kilo's cement zand en grind dat je noding hebt voor 1 m³ beton

Nog 1 vraagje: als ik vezelplaat zou gebruiken als bekisting (goedkoopste he)
    krijg ik die er nadien nog defitig af?

gezel

je kan die vezelplaat misschien insmeren met vet (bv. om fietsketting te smeren), dan misschien wel? wij gebruiken toch betonplex, en ook nog eens ingesmeerd

a

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yves111
    Bedankt voor jullie antwoorden
    Als ik het goed begrijp doe ik 1 emmer cement, 2 emmers zand, en 3 emmers grind in mijn betonmolen
    Dat van het water en natte zand had ik al gehoord maar toch bedankt
    Ik vind het toch wel verwarrend dan dat men dan meestal spreekt over het aantal kilo's cement zand en grind dat je noding hebt voor 1 m³ beton

ook belangrijk is dat je GROF rijnzand neemt, niet fijn rijnzand. Uw beton zal veel sterker zijn. Kies je toch voor fijn rijnzand gaat uw huis niet invallen é, sommige aannemers nemen dat bewust omdat ze dan met de overschot van het betonzand ook nog deftig kunnen metsen.

Nog 1 vraagje: als ik vezelplaat zou gebruiken als bekisting (goedkoopste he)
    krijg ik die er nadien nog defitig af?

Ik deed heel m'n bouw met onder andere goekope vezelplaten die ik zelfs meermaals herbruikte, geen enkel probleem. Zorg gewoon dat je bv balken deftig verstevigd met bekistingshaken enz...

Ik ben er nog niet helemaal uit

Ik lees overal dat je voor 1m³ beton 325kg cement, 650kg zand en 1000 kg grind nodig hebt (verhouding 1-2-3)

Maar ik lees hier ook dat je de verhouding 1-2-3 moet zien in volumes en niet in kg dus lijkt mij dan wat hierboven staat in kg niet kan kloppen want dan zou bv 1 emmer cemment evenveel mogen wegen als 1 emmer grof zand en ook als 1 emmer grind,
    dit lijkt mij niet te kloppen.

hoeveel moet ik nu van alles bestellen om bv 1m³ beton te maken?

meester

Ik ben er nog niet helemaal uit

Ik lees overal dat je voor 1m³ beton 325kg cement, 650kg zand en 1000 kg grind nodig hebt (verhouding 1-2-3)

hoeveel moet ik nu van alles bestellen om bv 1m³ beton te maken?
    deze gewichten kloppen voor droog materiaal, maar zand en keien zijn nooit droog, dus moet je extra gewicht hiervoor tellen

zand 10% vocht is niet abnormaal als dit buiten ligt
    Stefan

knaap

Reken zelf uit he

Cement is 2800 kg/m³
    Zand is 1400 kg/m³
    Grind 1650 kg/m³

Kies hoeveelheid cement, bv 350 kg/m³ en dit geeft een aantal liters cement / m³
    De overschot van de liters verdeel je tussen je grind en zand in verhouding 35 zan en 65 grind (volume)
    Richtwaarden: cement 300kg, zand 750kg en grind 1000kg per m³

En als je nie zeker bent, bestel dan van de eerste keer beton in een betoncentrale.

kerel

beton bij mij was steeds die verhouding:
    1 emmer cement
    1.5 emmer zand
    3 emmers grave
    Dus dit zijn VOLUMES
    zand moet steeds 0/5 zijn (niet 0/2 want das om te metsen)
    grave dacht ik 6/14, maar weet dit niet zeker

Trouwens als ge zakskes cement koopt, staat dit er steeds achteraan op. Die verhouding wel steeds volgen. Ik maak mijn beton zo: eerst stenen, dan zand erin, efkes mengen, dan cement erin en water op het laatst.
    Beetje met beetje, zodat je steeds de juiste vastheid hebt. Een beetje cementvet erbij doet ook wonderen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten