+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: huis laten schatten

huis laten schatten

hey, wij huren nu een boerderij, de eigenaar heeft dit destijds gekocht voor de grond die er allemaal bij was. Nu zouden we dit graag kopen, maar we hebben helemaal geen gedacht wat hij voor dit huis kan vragen. Kunnen we dit op voorhand laten schatten en door wie? En wat kost dit ongeveer?

gezel

Een landmeter uit de streek kent daar wel wat van, architecten ook
    Architecten zijn vaak wel bereid om 'even' te komen kijken (vragen dan 50-100 euro zw gemiddeld denk ik)
    Degene die bij ons voor de lening is komen schatten (in opdracht van de bank) was een landmeter. Pas op, vraag bij een landmeter zeker eerst naar hoeveel hij vraagt, want sommigen proberen u uit te melken Slechte ervaring met ene, goeie ervaring met andere, dus het kan ook meevallen.

a

kerel

Re: huis laten schatten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kempen2330
    hey, wij huren nu een boerderij, de eigenaar heeft dit destijds gekocht voor de grond die er allemaal bij was. Nu zouden we dit graag kopen, maar we hebben helemaal geen gedacht wat hij voor dit huis kan vragen. Kunnen we dit op voorhand laten schatten en door wie? En wat kost dit ongeveer?
    Weet ie eigenaar dat je wil kopen en wil hij verkopen? Indien ja, ga samen naar plaatselijke notaris en laat hem schatting doen. Een notaris zal over het algemeen minder zot schatten dan bepaalde immobureau's bijvoorbeeld.

Schatting

In eerste instantie zou ik eens kijken op de site van KBC. Via de kbc-woningschatter kun je gratis zelf schatten. Je moet er wel rekening mee houden dat de woningschatter van kbc geen rekening houdt met zaken zoals bvb. sleet aan de woonst, bereikbaarheid van het openbaar vervoer, oriëntatie van de woonst,... Je weet dan al of de woonst niet te ver boven of onder je budget ligt vooraleer je schatter door een landmeter laat uitvoeren.

gezel

Bij ons is een officiële schatter geweest (Gudrun dacht ik). Die bekijken uw huis grondig en maken dan een deftig verslag op. Kost 200€. Valt goed mee vind ik gezien de tijd die er in gestoken wordt.
    En wat is nu 200€ op de verkoopprijs van je huis. Je hebt dan een mooi docu in handen om eventueel voor te leggen aan een toekomstige koper.

Tags for this Thread

Regels voor berichten