+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
    kerel

moestuinbakken in hout

doordat wij met zeer slechte grond zitten zouden we graag een aantal moestuinbakken maken in hout. Iemand een ideetje ?Of iemand die dat ook zelf gedaan heeft?
    Groetjes,

Sunshine

kerel

Ik heb dat een tweetal jaren geleden gedaan bij m'n vriendin die op haar leemgrond ofwel in te natte, ofwel in steenharde grond (als het droger was) moest zitten werken.

Ik heb me een beetje gebaseerd op hetgeen je in de volgende link kan lezen:
    www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/74/groenten74.htm

Ik ben die winter een aantal wilgen gaan snoeien: de dikke takken op zo'n 40 cm van elkaar gezet in een rechthoek (1.5 op 6 m lang), de dunnere takken daartussen gevlochten. Eerst had ik wel wat uitgegraven (30 cm diep), grof snoeihout erin, dan fijner snoeisel, stro dat in de buurt lag te rotten en stalmest, de halfverteerde composthoop erin gegooid, wat zeerwierkalk, en de uitgegraven grond er terug over. Ik was ook nog enkele aanhangwagentjes compost gaan halen.

Veel werk dus, maar nu is er een aantal jaren weinig extra werk aan. Je hoeft niet te spitten e.d. . Enkel jaarlijks wat grond bij aan vullen (want dat snoeihout verteert, met verzakking tot gevolg). En iets vaker gieten bij droog weer (zo'n verhoogd bed droogt wat vlugger uit).

Probleem met die wilgetakken is wel dat die allemaal scheuten vormen van zodra ze in contact zijn met de aarde. Tegen m'n principes heb ik die scheuten dan maar met wat Roundup aangestipt. Je kan ook met hazelaartakken werken of ander snoeihout (ook het snoeihout van leilinden kan je goed gebruiken - heb ik deze lente gemerkt).

Je kan ook kant-en-klare schermen, planken, los gestapelde muurtjes,... gebruiken om zo'n bakken te maken. Dan heb je minder werk om aan het materiaal te geraken, en je bent ook minder gebonden aan de seizoenen voor de opbouw.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vijverman
    Probleem met die wilgetakken is wel dat die allemaal scheuten vormen van zodra ze in contact zijn met de aarde. Tegen m'n principes heb ik die scheuten dan maar met wat Roundup aangestipt.
    bah, vijverman

de takken gewoon ondersteboven in de grond steken werkt ook ...

w

kerel

Ik vrees dat dat niet helpt. Zopas nog gezien - van zodra zo'n tak contact maakt met de grond (wáár maakt niet uit) worden wortels gevormd; takken omgekeerd in de grond steken helpt (bij mij althans) niet.

En het vlechtwerk daartussen is dan ook nog een probleem. Dat zou je wel kunnen verhelpen door een doek binnenin aan te brengen, zodat geen grondcontact meer mogelijk is.
    Vooraf zat ik voortdurend die scheuten te verwijderen, maar dat hout is zo levenskrachtig dat dat maar terug bleef komen.

Dus: ofwel hout gebruiken dat niet meer vers is (en twijgen dan te weken leggen vooraleer te vlechten). Is waarschijnlijk wel te doen mits wat meer organisatie/voorbereiding.

Al bij al heb ik toch nog m'n best gedaan. Sommigen hier adviseren zonder blikken of blozen om alles dood te spuiten en zo.

Tags for this Thread

Regels voor berichten