+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23

Wil zelf chape maken, hoe bereken ik de juiste hoeveelheden

Hello Folks,

Ik wil graag mijn chape zelf maken, wie kan mij vertellen hoeveel cement en zand(liefst met vermelding van welke soort) ik nodig heb per kubieke meter?

Thanks in advance,

STYLUS

Bouwinfo-beheerder c00kie's schermafbeelding

bel gewoon naar een bouwleverancier, en zeg : ik heb die oppervlakte, en daar wil ik zoveel cm chappe in kappen. Kunnen jullie zorgen dat ik voldoende rijnzand & cement heb aub?
    Eventueel versterken met vezels of netten.

Verhouding, als ik het goed heb : 1 deel cement, 4 delen zand. Eventueel vermengen met een beetje compactuna.
    Verstandige mensen spreken uit ervaring. Nog verstandiger mensen spreken uit ervaring niet.
    bouwen & verbouwen : forum & bouwtube : video's over bouwen & verbouwen

gezel

sorry coockie les niet goed onthouden

Die verhouding is voor mortel.

chape= 1 deel cement 8 delen zand.

ow ja. Sorry . 4 emmers zand, 1 emmer cement, 4 emmers zand. Da bedoelde ik wel zenne, maar 'k was die laatste 4 emmers zand vergeten . Goe da ge het zegt, want tees weekend begin ik er aan

Stond opgeschreven thuis zenne, maar 'k dacht, dit is parate kennis hé .
    Verstandige mensen spreken uit ervaring. Nog verstandiger mensen spreken uit ervaring niet.

Moderator

is dat niet wat weinig ivan???? Dan zou je aan 125kg cement per ton zand zitten. Das toch weinig voor chappe niet? Ik zou zeggen 1 op 5. dus 200kg cement per ton zand. Wij hebben zelfs 1 op 4 gedaan...

effe opgegoogeld

CHAPE
    Uitvullen van betonvloeren, nivelleren, niet slijtvast!

1 VOLUMEDEEL CEMENT CEM II /B-M 32.5 (PPZ30)

3 tot 4 tot 5 VOLUMEDELEN RIJNZAND 0/2

Dus zoals ik zei 1 op 5

niet goed opgelet ivan tijdens de les
    RIP Coiske!

Moderator

is chape niet wat vloeibaarder dan stabilisee? moet hier dan geen water bij?

gezel

verhouding van 1/8 is 200kg cement per m³ dit is ruim voldoende om op te vloeren.

indien het over afgewerkte chape gaat om mag men naar 300kg/m³ gaan.

De regel is niet hoe sterker hoe beter, want te sterke chape zal veel rapper barsten.

Icecold: De verhouding die u geeft klopt ook niet voor echte chape, want dit moet met korrel 0/5.

chape moet vochtig zijn, best om te controleren is: in de hand nemen samendrukken en als je hand terug opend, mag het niet uiteenvallen, dan is hij voldoende vochtig.

Moderator

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ivan de natuursteenman
    verhouding van 1/8 is 200kg cement per m³ dit is ruim voldoende om op te vloeren.

indien het over afgewerkte chape gaat om mag men naar 300kg/m³ gaan.

De regel is niet hoe sterker hoe beter, want te sterke chape zal veel rapper barsten.

Icecold: De verhouding die u geeft klopt ook niet voor echte chape, want dit moet met korrel 0/5.
    oops ge hebt gelijk... Dan heb ik slechte informatie gevonden op het net.... Toen ik de chappe heb gemaakt was het tussen 200 en 250 kg per KUUB en niet per ton zand...

My bad...
    RIP Coiske!

gezel

die informatie die u hebt gevonden zal van iemand zijn die aandelen heeft in cementfabriek om meer cement te kunnen verkopen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Icecoldkillahh
    oops ge hebt gelijk... Dan heb ik slechte informatie gevonden op het net.... Toen ik de chappe heb gemaakt was het tussen 200 en 250 kg per KUUB en niet per ton zand...

My bad...
    dus : ook niet goed opgelet tijdens de les ice ???

Moderator

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door c00kie
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Icecoldkillahh

My bad...
    dus : ook niet goed opgelet tijdens de les ice ???
    ik deed 24 schuppen zand en ne zak cement per melange dacht ik... dus ik weet niet meer precies hoeveel de verhouding was. ik heb dus gegoogeld en vond bovenstaande...
    RIP Coiske!

knaap

ivan de natuursteenman heeft gelijk. mensen denken inderdaad, hoe meer cement, hoe beter. dit werkt soms alleen maar averechts. Een verhouding van 200kg cem/m³ is vrij gangbaar. en inderdaad best grof zand gebruiken 0/5 of zelfs 0/7. ALs je een mengsel vergelijkt met evenveel cement in, maar het ene met 0/2 zand en het andere met 0/7 zand, zal het laatste het sterkste zijn. Wat hiervoor de reden is heeft onder meer te maken met de ideale korrelverdeling en spreiding in een mengsel

Wat die compactuna betreft in de chappe. ik denk niet dat dit veel zin heeft. compactuna zal zich moeilijk mengen in een aardevochtig-mengsel. Bij alle functies waarvoor chappe gebruikt wordt heeft compactuna hierin toevoegen, weinig nut.

Als ik het goed begrijp heb ik dus voor 1 m³ 200 KG cement en 1600 KG zand van korrel 0/5 of 0/7. Is dit correctr of vergis ik me?

gezel

Deze verhouding klopt inderdaad.

Eén schoonheidsfoutje : als men met de huidige norm over "zand" spreekt, dan kan je maximum over korrelgrootte 4 spreken. Indien groter, wordt er over granulaten gesproken

voorman

2 likes.
    1m³ chape = 1600kg rivierzand / 200 à 250kg cement 32.5 / 50 à 60 liter water ngl vochtigheid van het zand.
    Korreldikte (granulaat) van het zand is 0/3mm voor dunne chapes - chape special zand gaat tot 0/7 voor dikkere chapes, omdat de combinatie van kleine en grote korrels een betere draagkracht geeft.
    Cement kan niet lager dan 200kg, omdat de chape niet glad kan afgereid worden, kan ook moeilijk gepolierd worden en wordt zanderig na droging.
    Op vvw wordt in de chape een geleidingsprodukt gemixt in het aanmaakwater voor oa betere hechting aan de leidingen, vermindert de luchtbelvorming (snellere doorgifte van de warmte), .. . Droge kunststofvezels beperken de krimp van de chape tijdens de eerste fase van de droging - een vezelcompound is vloeibaar en een alternatief voor droge vezels.
    Compaktuna is een merknaam van PTB (Poly Technisch Bedrijf), een Belgisch fabrikant (Zwijnaarde) van diverse additieven voor mortels, beton en chape : compaktuna.be.
    jp

Tags for this Thread

Regels voor berichten