Discussie gesloten
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 46 t/m 60 van 84
    meester

euhm als je dingen koopt omdat je ze ziet staan in de winkel dan moet je waarschijnlijk ook 200kg wegen door alle junkfood.

tuurlijk verdient de industrie niet aan alternatieven
    Is het de schuld van de industrie dat ze vergif aanbieden
    Of is het de schuld van de consument omdat ze steeds weer vergif kopen?

En er is best wel heel wat te doen hoor ivm alternatieven (zonder vergif)

http://www.west-vlaanderen.be/jahia/...fonce/pid/1212

http://www.lne.be/themas/milieu-en-g...ingsmiddelen-1

http://wegen.vlaanderen.be/wegen/biocidenreductie/
    http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/78/websites78.htm

http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=270

gezel

Is het de schuld van de consument? Van de industrie?

Natuurlijk is het gedeelde schuld. Anderzijds: ik koop geen vergif, ik koop een product om mijn gras weg te krijgen.

Als de industrie enkel een product aanbiedt dat natuurlijkvriendelijk is, kan ik ook niet anders dan dat te kopen.

En die campagnes.... Ik werk in de media en wordt dagelijks overstelpt met dergelijke campagnes. Je moet al echt je hoofd erbij houden om door het bomen nog het bos te zien. Met andere woorden: zo'n campagne heeft amper nog zin, amper nog effect.

Ik zoek geen excuses, maar de schuld enkel op de consument afschuiven gaat me toch wat te ver.

Trouwens, als ik dit forum moet geloven, dan moet ik mij schamen omdat ik mijn woning niet genoeg geïsoleerd heb, omdat ik met mijn auto ga werken, omdat ik ..., oOmdat ik te weinig geld heb om duurdere alternatieven te financieren of omdat ik niet weet dat die alternatieven bestaan.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door felix
    ik koop een product om mijn gras weg te krijgen.
    Voila een grasmachine!! Zie je wel dat je goed bezig bent!
    't is allemaal maar een kwestie van willen.

kerel

Trouwens, als ik dit forum moet geloven, dan moet ik mij schamen omdat ik mijn woning niet genoeg geïsoleerd heb, omdat ik met mijn auto ga werken, omdat ik ..., oOmdat ik te weinig geld heb om duurdere alternatieven te financieren of omdat ik niet weet dat die alternatieven bestaan.
    ik krijg dat gevoel hier ook...

meester

...Trouwens, als ik dit forum moet geloven, dan moet ik mij schamen omdat ik mijn woning niet genoeg geïsoleerd heb, omdat ik met mijn auto ga werken, omdat ik ..., oOmdat ik te weinig geld heb om duurdere alternatieven te financieren of omdat ik niet weet dat die alternatieven bestaan...
    awel JA ge moet u schamen. Vooral omdat in deze tijd van hypersnelle informatieverspreiding je enkel nog maar de pap die al in de mond gegeven wordt moet doorslikken. Ge moet wel willen natuurlijk.

Je hoeft geen gif te kopen want er zijn al genoeg alternatieven gegeven die zelfs goedkoper zijn. Alternatieven hoeven niet duur te zijn ge moet wel willen een beetje moeite doen maar heden ten dage is er dat te veel aan. Quick and dirty is de norm.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoow
    Wij hebben stukjes moestuin die niet langer bewerkt worden, gewoon elke week met de grasmaaier erover en na een tijd heb je een mooi stukje dichte grasmat waar geen onkruid meer door raakt.
    Enkel gras (en wat klaver en madeliefjes) overleven die wekelijks maaibeurt.
    toch een mankracht-aangedreven grasmaaier hé?

meester

... Natuurlijk is het gedeelde schuld. Anderzijds: ik koop geen vergif, ik koop een product om mijn gras weg te krijgen...
    Dikke bullshit en puur jezelf iets willen wijs maken is dat want je WEET dat het vergif is. Afgewerkte olie is anders ook wel een 'product' dat dat gras weg krijgt hoor, 't is zelfs goedkoper.

meester

dit topic begint te ontaarden in hypocrisie ten top

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jandc
    ... Natuurlijk is het gedeelde schuld. Anderzijds: ik koop geen vergif, ik koop een product om mijn gras weg te krijgen...
    Dikke bullshit en puur jezelf iets willen wijs maken is dat want je WEET dat het vergif is. Afgewerkte olie is anders ook wel een 'product' dat dat gras weg krijgt hoor, 't is zelfs goedkoper.
    Dank u. Dank u.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MB
    Spijtig genoeg ben ik het ook met jullie eens...
    Dit is idd zo'n forum waarbij, gelijk welke vraag je stelt, je precies altijd verantwoording moet afleggen.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Delphine
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MB
    Spijtig genoeg ben ik het ook met jullie eens...
    Dit is idd zo'n forum waarbij, gelijk welke vraag je stelt, je precies altijd verantwoording moet afleggen.
    En wat is er daar fundamenteel verkeerd mee? Door die verantwoording af te leggen ga je zelf ook een beetje nadenken EN krijgen de mensen die op je vraag willen antwoorden een beter beeld zodat ze je een deftig antwoord kunnen geven.

Of denk je nu echt dat al die mensen hier hun tijd zitten te versmossen met "haha, we gaan hier ne keer es een paar op hun paard zetten en zich vooral slecht doen voelen". Ik zelf probeer oplossingen te geven die op lange termijn gekeken IMHO (vooral H hoewel het zo niet lijkt) de beste oplossing is. En ik kom dan vooral heel groen als mensen het dan toch beter willen weten maar niet beter weten.

kerel

Communicatie via geschreven weg komt altijd veel "harder" over en veel mensen beseffen dat te weinig. Als je (soms gegronde) kritiek geeft op de werkwijze van een topicstarter komt dit misschien heel anders over dan je eigenlijk bedoelt.

Als iemand vraagt om vergif om zijn bouwgrond proper te krijgen en hij krijgt een alternatief aangeboden (in dit geval een beter alternatief) en hij wil toch vergif nemen, kun je hem moeilijk verplichten. Door er verder op te "kappen" krijg je een erg verzuurde discussie die geen enkel nut heeft.

Dit is mijn bescheiden mening (daarom niet de juiste )

meester

De TS heeft zich niet meer laten horen, dus we weten ook niet of hij de raad ter harte genomen heeft of momenteel duchtig vergif aant sproeien is.

De discussie is nu een algemene geworden tussen mensen die zeggen: "bwaah een betje vergif kan geen kwaad" en mensen die zeggen: "Alle vergif moet vermeden worden"

en als ik 1 iemand kan overtuigen om die pot vergif te laten staan, dan ga ik het niet laten.

gezel

als die mens gif wilt sproeien is dat zijn goed recht he

meester

ah?

is dat zo?

Heb je al kleine kinderen in huis Delphine?

Pesticiden: schadelijk voor je gezondheid

Pesticiden zijn zeker niet zo onschuldig, integendeel, ze zijn giftig voor bepaalde levende organismen. Ze kunnen, zelfs in lage doses, ook giftig zijn voor de mens.
    we willen algemene achtergrondinformatie geven over de gevaren van het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor de gezondheid. Het gezondheidsrisico is immers een zeer belangrijk argument om minder pesticiden te gebruiken en er zorgzamer mee om te gaan.

Pesticiden… we komen er dagelijks mee in contact !
    Pesticiden treffen we intussen in meer of mindere mate overal aan in het milieu: in grond- en oppervlaktewater, in regenwater, in sneeuw, in de bodem en in de lucht, in planten en dieren. Ook sommige voedingsmiddelen bevatten pesticiden

Heel wat mensen gebruiken zelf pesticiden in hun woning en tuin, om ongewenste dieren of insecten te bestrijden (vliegen, muggen, motten, mieren, spinnen, kakkerlakken, vlooien, luizen, bladluizen, muizen, …), hout te beschermen (balken, ramen, meubels, …), onkruid te verdelgen of de boomgaard, siertuin of moestuin te behandelen.

Daarnaast dringen pesticiden ook ongemerkt bij de mens binnen, via tal van sier- en bouwmaterialen en -elementen, zoals hout, behanglijm, verf, tegelvoegen, tapijten, lederen zetels, … die vaak in de fabriek behandeld zijn om langer mee te gaan en om ze te beschermen tegen insecten en schimmels.

Pesticiden komen langs verschillende wegen in ons lichaam : langs de mond, de luchtwegen en de huid.

via de mond

Via de voeding en het drinkwater komen bestrijdingsmiddelen terecht in ons spijsverteringsstelsel. Volgens het laatste rapport van de Europese Commissie bevat bijna de helft van de groenten en het fruit op de Belgische markt residu's van pesticiden. Ook via zelf geteelde groenten en fruit kan bij gebruik van pesticiden heel wat in het lichaam terechtkomen.

via de luchtwegen

Wanneer we in de tuin of in de huiskamer bestrijdingsmiddelen gebruiken in de vorm van verstuivers, sprays, tabletten, … dan ademen we fijn stof of vernevelde vloeistofdeeltjes in. Bepaalde bestrijdingsmiddelen zijn erg vluchtig en geven toxische dampen vrij. Diverse studies tonen aan dat ook huisstof vaak pesticiden bevat. Maar ook tijdens een wandeling naast een veld dat pas werd behandeld, kunnen we pesticiden inademen.

via de huid

Wanneer je pesticiden gebruikt, is dit de meest voorkomende, en moeilijkst te verhinderen, opnameweg. Het kan bijvoorbeeld gebeuren door contact met niet-gereinigde beschermingskledij, met het behandeld oppervlak of met de gebruikte spuittoestellen. De opname gebeurt gemakkelijker wanneer de huid beschadigd is. Voldoende bescherming (minstens handschoenen) is noodzakelijk!

Pesticiden… nooit zonder risico !

Aan het gebruik van pesticiden zijn heel wat risico's verbonden. Pesticiden zijn immers chemische producten die bewust in ons leefmilieu gebracht worden om ongewenste planten of dieren te doden. Zelfs in lage dosissen kunnen ze er schade veroorzaken. Bovendien kunnen ze elkaars schadelijke werking versterken.

acute effecten

Acute vergiftiging kan ontstaan bij inademing, door huidcontact of door inname van grote hoeveelheden pesticiden. Hiervan is vooral de gebruiker het slachtoffer. Nauwkeurig opvolgen van de gebruiksaanwijzing op de verpakking is dus uiterst belangrijk. De opnames in de diensten spoedgevallen ten gevolge van vergiftigingsverschijnselen door pesticiden zijn gelukkig zeldzaam. Acute vergiftiging vormt dus niet het grote probleem.

Restanten van pesticiden in voedingsmiddelen - waarvan de impact op de gezondheid het meest gevreesd wordt - zijn te laag in concentratie om tot een acute vergiftiging van de consument te kunnen leiden. Toch is het aangeraden om groenten en fruit grondig te wassen omdat mogelijk aanwezige residu's vooral aan de buitenkant zitten en goed waterafwasbaar zijn.

chronische effecten

Terwijl een acute vergiftiging weinig problemen stelt, houdt een langdurige of chronische blootstelling aan pesticiden meer gevaren in. Omdat tussen het in contact komen met bestrijdingsmiddelen en het later eventueel ontstaan van ziekte vaak meerdere jaren liggen, is het moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van deze gezondheidseffecten. Bovendien is het door de wijde verspreiding van pesticiden moeilijk om vergelijkend wetenschappelijk onderzoek te doen. Gebieden waar geen verontreiniging is door pesticiden, komen immers bijna niet meer voor.

Laboratoriumonderzoek toont aan dat sommige pesticiden het genetisch materiaal kunnen beschadigen en het immuunstelsel kunnen beïnvloeden. Pesticiden (of bepaalde combinaties van pesticiden) kunnen aanleiding geven tot kankers, hormonale stoornissen of immuniteitsstoornissen. Bepaalde pesticiden zouden schadelijk zijn voor ons zenuwstelsel. De relatie tussen blootstelling en ziekmakend effect is echter ver van sluitend en er zijn hiervoor geen harde bewijzen.

kanker
    Sommige pesticiden kunnen kanker veroorzaken. Andere zijn mutageen. Dat wil zeggen dat ze schade kunnen veroorzaken aan ons erfelijk materiaal.

hormonale stoornissen
    Andere pesticiden verstoren de werking van onze hormonen en zouden een rol spelen bij de vermindering van de vruchtbaarheid. Zo zijn er een aantal pesticiden die de werking van het vrouwelijk geslachtshormoon, oestrogeen, nabootsen. Volgens een Franse studie op een groep van 225 onvruchtbare Argentijnse mannen bleek het aantal zaadcellen en de bewegelijkheid van die cellen het laagst bij mannen die de voorbije jaren frequent waren blootgesteld aan pesticiden en oplosmiddelen. Bij deze mannen werden hogere concentraties aan vrouwelijke hormonen gevonden, wat een invloed kan hebben op de zaadproductie. Recent onderzoek rond gezondheid en milieu in opdracht van de Vlaamse overheid bevestigd dit. De moeders van kinderen waarbij hoge gehalten aan mogelijke hormoonverstoorders in het navelstrengbloed werden gemeten, hadden meer vruchtbaarheidsbehandelingen moeten ondergaan.

immuniteitsstoornissen
    Pesticiden kunnen immunotoxisch zijn: ze verstoren dan de werking van ons immuunsysteem. Het immuunsysteem is belangrijk want het beschermt ons lichaam tegen allerlei ziekten.

neurotoxische effecten
    Veel insecticiden werken in op het centraal zenuwstelsel en kunnen neurologische klachten geven zoals duizeligheid, leer-, geheugen- en gemoedsstoornissen, enz… Zo bevatten bijvoorbeeld lokdozen voor de bestrijding van mieren de actieve stof trichloorfon. Mensen kunnen dit opnemen via de huid. Het kan ook bij mensen of dieren de werking van het centraal zenuwstelsel verstoren. Het is belangrijk dat kinderen niet in aanraking komen met deze lokdoosjes.

het cocktaileffect

Sommige pesticiden stapelen zich gemakkelijk op in ons vetweefsel. Het gezamenlijke effect van zo'n cocktail van schadelijke stoffen is onvoorspelbaar. Zelfs wetenschappers weten niet wat het effect is van een bepaald pesticide in combinatie met andere stoffen waar we mee in contact komen.

verhoogd risico voor zwakkere groepen

De gevoeligheid voor gevaarlijke producten is voor iedereen anders. Zwangere vrouwen, ongeboren kinderen, kinderen, oudere mensen en zieke personen hebben een grotere gevoeligheid en een kleinere weerstand. Kinderen komen ook gemakkelijker in contact met pesticiden. Ze steken hun handjes of allerhande voorwerpen in hun mond, aaien hond of kat die een vlooienbandje draagt, en ademen in verhouding tot hun gewicht meer lucht in dan een volwassene. Over de risico’s van pesticiden voor kinderen is nog maar weinig bekend.

Regels voor berichten