+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 21
    kerel

Bergruimte onder trap?

Hallo,

Wij zijn bezig met onze bouwplannen en twijfelen over de ruimte onder de trap. Het toilet bevindt zich niet onder de trap, maar aan de zijgevel, dat betekent dat er dus nog ruimte onder de trap is... die wij graag zo efficiënt mogelijk zouden benutten. We zouden er uiteraard altijd een kast kunnen onder zetten of een kast op maat laten maken (kost uiteraard wel wat...), maar we zoeken nog naar een andere oplossing. Onze architecte stelde voor het gedeelte onder de trap af te werken (met hout of ...) en dan een luik (geen deur, er zou niet genoeg plaats zijn voor een volledige deur) te voorzien zodat we vanuit de gang/inkom in de bergruimte onder de trap kunnen.

Heeft iemand een gelijkaardige opbergruimte onder de trap? Heeft er soms iemand foto's, want eerlijk gezegd kunnen we het ons niet zo concreet voorstellen (vooral ivm dat luik).

alvast bedankt!

voorman julien's schermafbeelding

Wat schapjes en deurtjes op maat maken is niet zo speciaal hoor, je zou verschieten hoe goedkoop dat maar zal zijn.
    Een autocad probleem? Kijk eens op www.cadsite.be

kerel

op batibouw hebben we firma gezien die kasten op maat maakt: het ging toch over ettelijke duizenden euro's

mss eens bij lokale schrijnwerker proberen dan?

gezel

Ik laat er gewoon een open ruimte die in de garage (dus niet in de hal) uitkomt. Hiervan maak ik dan de technische ruimte (nutsleidingen komen hier binnen). Ook zal dit dienst kunnen doen om bijv de vuilbakken te zetten voor restafval, pmd, plastic, papier...

In mijn ouderlijk huis staan al die zaken constant in de weg en in het zicht. Nu staan die netjes op een plaats die je anders toch maar kwijt was. (Ps.: Zo moet je ook geen dure kastjes laten maken)

kerel

bij ons komt dat niet zo goed uit in de garage

dus aan de ene kant is de trap volledig gesloten (staat er dan een muur naast of hoe is het dan afgewerkt? met gyproc?) en aan de andere kant blijft ze open in je garage?

knaap

Wij hebben ook een luik voorzien vanuit de garage om onder de trap te kunnen. Onder de trap zullen onze collectoren komen van de vloerverwarming.
    De vuilbakken ed zullen er niet bij kunnen aangezien het luik té laag is.
    11/2008 : keuken en badkamer wordt geleverd
    11/2008 : verhuisd!

voorman

Je zegt dat er niet genoeg plaats is voor een volledige deur.
    Maar kan je wel een deurtje van 180 zetten bijvoorbeeld (of nog een klein beetje lager)? Er is een verschil tussen een kleine deur waar je gewoon wat moet bukken of een echt luikje waar je al door moet gaan kruipen.
    Als je gewoon in mdf laat afmaken (met een deurke erin), dan kan je achteraf heel gemakkelijk zelf nog wat schapjes erin hangen, of bijvoorbeeld de vestaire erin voorzien (gewoon wat haakjes)...
    Of de opslagplaats voor grote dingen (wij hebben er de technische ruimte onder, en nog plaats voor opgeplooide buggy's, overschot tegels,...).

Als je effectief elke cm onder die ruimte wilt benutten als goede bergruimte (maar dat lijkt me enkel zinvol als er ook gemakkelijke doorgang is..) dan gaat het natuurlijk wel wat duurder uitkomen.

Het ligt er dan ook aan wat je wilt natuurlijk.

(Ik kan geen duidelijke foto's ofzo mailen, want ik kan niet ver genoeg achteruit om een overzichtje te trekken....maar eigenlijk zie je gewoon een afgemaakte houten panelen muur onder de trap, met daar een deurtje in hetzelfde vlak, je ziet enkel de omtrek van het deurtje (spleetje, valt dus nauwelijks op) en een klein deurknopje. Deurtje is 182 hoog, maar er is nog een opkant van 18 cm beneden).
    "Success is like reaching an important birthday and finding you're exactly the same.” (Audrey Hepburn)

kerel

hetgeen je uitlegt, meisje, is idd de bedoeling: gewoon 'een' ruimte onder de trap waar we de stofzuiger kunnen zetten, wat jassen hangen, een buggy eventueel enz....het moeten niet echt kastjes zijn
    een deurtje zoals jij beschrijft, moet toch wel mogelijk zijn...

hebben jullie dat zelf gedaan?
    ik ben toch eens benieuwd hoe het eruitziet, vooral het deurtje dan
    hebben jullie die mdf dan meegeschilderd met de rest van de gang?
    de bedoeling is dat die bergruimte niet echt opvalt in de inkomhal

voorman

Wij hebben dat niet zelf gedaan, maar ik denk dat een iet of wat DHZ-er het zelf kan (is wel dubbele wand van mdf heb ik gezien).

En hoe het deurtje eruit ziet?
    Eigenlijk zie je dat dus niet, alleen de omlijning van een rechthoek zullen we maar zeggen (het spleetje tussen wand en deur), en het deurknopje.
    Scharnieren enzo zitten binnenin.
    Het moet nog geverfd worden, waarschijnlijk in ongeveer dezelfde kleur als de trap (de hele wand onder de trap).
    Het deurtje valt nauwelijks op, maar onzichtbaar kan je het ook moeilijk noemen, al moet ik zeggen dat door de V-groeven in de mdf (wat uitzicht van panelen geeft) het weer wat minder opvalt.
    "Success is like reaching an important birthday and finding you're exactly the same.” (Audrey Hepburn)

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knex
    bij ons komt dat niet zo goed uit in de garage

dus aan de ene kant is de trap volledig gesloten (staat er dan een muur naast of hoe is het dan afgewerkt? met gyproc?) en aan de andere kant blijft ze open in je garage?
    De betonnen trap staat tussen 2 muren maar aan de kant van de garage zal een opening voorzien zijn van 1,80 hoog. De ruimte start onder de trap is 1 m breed (breedte van van de trap) en start op zijn hoogste punt op 2,50 m (de hoogte van de verdieping) en helt dan naar beneden in een hoek van 35°. Uitgerekend met deze hellingsgraad zit je na 1 m in de lengte op 1,80 m (dus voldoende voor een lage opening) en na 2 m nog maar op 1 m. Veel plaats zal er dus niet zijn maar net genoeg voor de nutsleidingen en zoals bij Karentje komen ook de collectoren van de vloerverwarming hier. Anders moest ik al deze zaken tegen de muur van de garage hangen (die al maar 3,15 m breed is). Nu hangen die perfect bereikbaar en uit het zicht.

gezel

mijn zus heeft zo'n kasje rond haar tellers in de inkom (oud huis, renovatie) laten maken door een schrijnwerker die ze kent. die kast heeft van die deurtjes zonder handvat (duw-klik).

echt mooi, je ziet het bijna niet.

misschien is dit wel een oplossing.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KH
    mijn zus heeft zo'n kasje rond haar tellers in de inkom (oud huis, renovatie) laten maken door een schrijnwerker die ze kent. die kast heeft van die deurtjes zonder handvat (duw-klik).

Het hangt er van af wat je zelf het meest nuttige vindt hè. Ok, met zo'n kastje kan je alles mooi wegwerken maar dan hangt het in mijn ogen nog in de weg. Ik wil mijn zijmuren van de garage zoveel mogelijk vrijwaren van 'rommel' (wat toch niet gaat lukken maar zo'n aansluitingsplaat is al een hoop rommel bespaart).

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jempy
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KH

Het hangt er van af wat je zelf het meest nuttige vindt hè. Ok, met zo'n kastje kan je alles mooi wegwerken maar dan hangt het in mijn ogen nog in de weg. Ik wil mijn zijmuren van de garage zoveel mogelijk vrijwaren van 'rommel' (wat toch niet gaat lukken maar zo'n aansluitingsplaat is al een hoop rommel bespaart).
    Ah, in de inkom (had ik verkeerd gelezen), dat is idd ook een oplossing. Komt op hetzelfde neer als bij mij enkel de plaats hoe je er aan geraakt.

Bij mij echter technisch onmogelijk omdat mijn inkom niet lang genoeg is en de trap nog een eindje doorloopt achter de inkomhal.

voorman

Bij Lapeyre en Van Der Gught (Temse) hebben ze van die speciale schuiven die onder de trap passen. lijkt in elk geval heel handig en er kan superveel in
    revenge is a dish best served cold

gezel

De foto is niet fantastisch maar zo:
    is het bij ons gedaan. Wij wilden gewoon een toegangkelijke ruimte onder de trap voor zaken die we zelden gebruiken. Kzal ne keer een betere foto maken. Ruimte is toegangkelijk met een deur.

Tags for this Thread

Regels voor berichten