+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18
    knaap

Tips zelf installeren Ikea keuken.

Binnenkort ga ik starten met het installeren van onze nieuwe keuken van ikea.
    Voorlopig zie ik het nog helemaal zitten maar tips zijn steeds welkom.
    De kastjes in elkaar zetten zal wel lukken maar het moeilijkste zal zijn om het werkblad juist uit te werken denk ik.
    De keuken gaan we plaatsen met de bijgeleverde pootjes en afwerken met een plint.
    Op welke manier hebben julie de keuken vastgemaakt aan de muur?

Waterpas lijnen op de muur uittekenen ter hoogte van de bovenkant van de onderkastjes (onderkant werkblad).

Onderkastjes eerst afzonderlijk in elkaar vijzen (zonder deuren, front of zijpanelen), en de pootjes eronder vijzen.

Voor ze aan elkaar te maken zijn 2 sergeantjes gemakkelijk, om ze perfect uitgelijnd en op hoogte aan elkaar te klemmen, zo heb je je handen vrij bij het boren/schroeven.

Als alle onderkastjes aan elkaar gevezen zijn, pootjes op hoogte draaien tot de bovenkant van de onderkastjes overal de lijn op de muur raken.
    Aftekenen mbv potlood waar de gaten in de muur moeten komen.

Mijn onderkasten zitten met gewone lange schroeven van 12mm dik in de muur.

Bovenkastjes een voor een plaatsen. Ik heb voor de plaatsing te vergemakkelijken eerst een balk waterpas op de muur geschroefd ter hoogte van de onderkant van de bovenkastjes. Daarop kan je ze dan makkelijk een voor een laten rusten terwijl je aan de bovenkant de positie van de muurgaten uittekent.

Voor de bovenkastjes heb ik keilbouten

gebruikt.

Balkje onder de bovenkastjes kan je achteraf terug wegnemen.

Daarna al de rest van de rommel bevestigen.
    <tilt> 't Zijn alleen losers die zoiets in hun signature zetten !
    <FatmanBert> Allez, voor ene keer: marburg heeft gelijk.

gezel

Mooie samenvatting. Voor de duidelijkheid: het is het makkelijkst eerst de bovenkasten te hangen voor je aan de onderkasten begint. En als er naast boven- en onderkasten een kolomkast komt, eerst die zetten, zodat je weet waar je bovenkasten moeten uitkomen.

Die tip van het balkje voor je bovenkasten: dat kan je eventueel ook doen om de bovenrand van je onderkast perfect gelijk te krijgen

knaap

Wij hebben voor het eiland en onze wandkasten telkens een houten mal / lat waterpas bevestigd en daar de achterkanten van de kasten op laten rusten.

gezel

ik begin morgen aan de keuken. (kvik veda)

geen regelbare pootjes, lijkt mij pruts!

ik ga een multiplex kader maken en die waterpas zetten.

eerst kader maken. dan balkjes met spiegelplakband aan. kader positioneren (nog niet waterpas). rectavit op vloer en daarop balkje aadrukken. kader waterpas zetten, ondersteunen met spietjes, fineer,... en vasmaken aan balken.

daarop staan alle kasten direct goed!

ik had ook gedacht aan een balk aan de muur, maar lijkt me onhandig om dan kabels achter de kasten te krijgen

gezel

voor de bovenkastjes:

van kvik voorzien je een gewone lat 18mm die je aan de muur vijst met 2standaard pluggen. daarover haak je dan je wandkastjes.

zou dat sterk genoeg zijn?

knaap

Ben volop onze keuken aan het installeren maar nu heb ik een probleempje.één van onze kastjes is er één met 3 schuiven.Kastje zit in mekaar en hangt reeds aan de muur maar nu moeten deze schuiven er weer uit om mijn werkblad te kunnen vastschroeven.Maar de schuiven krijg ik er dus niet uit
    Ik weet dat je eerst de schuif moet oplichten en dan trekken maar dit lukt me niet en ik ben bang dat ik iets ga forceren.
    Iemand nog een hint of tip???

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glen251
    Ben volop onze keuken aan het installeren maar nu heb ik een probleempje.één van onze kastjes is er één met 3 schuiven.Kastje zit in mekaar en hangt reeds aan de muur maar nu moeten deze schuiven er weer uit om mijn werkblad te kunnen vastschroeven.Maar de schuiven krijg ik er dus niet uit
    Ik weet dat je eerst de schuif moet oplichten en dan trekken maar dit lukt me niet en ik ben bang dat ik iets ga forceren.
    Normaal is het inderdaad zo, vooraan schuif optillen en trekken.

kerel

Geldt voor keukens ook de 6% btw regel?
    Ben je dan echt nog voordeliger af door deze zelf te plaatsen?

mijn ex heeft er zo hier en daar helpen ineen te zetten en die lijmde dat ook altijd ipv alleen toe te vijzen....
    Veel steviger en minder kans op vochtinsijpeling...

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glen251
    je moet ze idd opheffen

sommige systemen hef je op en kan je meteen uitnemen, andere hef je op (klikt uit rail), zet je neer en trek je naar voren om helemaal te lossen.

knaap

Ik heb zelf enkele jaren geleden mijn ikea keuken zelf geplaatst. Keuken plaatsen ging redelijk vlot. De Ikea siffon plaatsen was een ander paar mouwen. Ik heb uiteindelijk van miserie die rommel weggegooid en een deftige siffon gaan halen bij Desco. Neemt veel minder plaats in en is gemakkelijker te installeren.

Bouwinfo-beheerder c00kie's schermafbeelding

die schuiven van ikea krijg je er niet uit door op te heffen. Heb daar ook eventjes achter gezocht, maar het is gewoon vooraan een 'knopje' dat je moet indrukken tegenwoordig. Uw schuif zit vastgeklikt daarop. Indrukken & schuiven maar...
    Verstandige mensen spreken uit ervaring. Nog verstandiger mensen spreken uit ervaring niet.
    bouwen & verbouwen : forum & bouwtube : video's over bouwen & verbouwen

knaap

easy1: ja 6% geld, maar enkel als Ikea de volledige plaatsing doet
    (niet de do-it-together formule).
    Of het voordeliger is, moet iedereen voor zich uitrekenen.
    Bij ons was dat niet zo, omdat we al losstaande keukentoestellen hadden, maar je toch Ikea moest betalen voor de installatie van X aantal toestellen bij de volledige installatie..
    Koop je een volledige keuken met inbouwtoestellen bij hen, dan zal het prijsverschil met zelf installeren of laten installeren waarschijnlijk een pak kleiner worden.

Verder tips:
    - ga naar Ikea en vraag info.. je kan er een dvd lenen (je koopt die en krijgt een bon wanneer je hem terugbrengt), en er zijn ook enkele grote folders met duidelijke uitleg.
    Daar staat bv in wat hier al gezegd is: eerst de bovenste kasten doen, onderste op een latje in de muur zetten, serganten gebruiken, ..

- bij de plinten zitten al kleine latjes bij om de kasten op de muur te zetten, die moet je dus niet meer apart kopen
    (toen ik de keuken was gaan afhalen ben ik ineens bij brico houten latjes gaan halen, uiteindelijk bleek ik die niet nodig te hebben..)

- meet goed de hoogte van je plinten en zorg dat je kast hoog genoeg staat, zodat je de plinten niet een stukje moet afzagen..

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marburg
    Waterpas lijnen op de muur uittekenen ter hoogte van de bovenkant van de onderkastjes (onderkant werkblad).

Onderkastjes eerst afzonderlijk in elkaar vijzen (zonder deuren, front of zijpanelen), en de pootjes eronder vijzen.

Voor ze aan elkaar te maken zijn 2 sergeantjes gemakkelijk, om ze perfect uitgelijnd en op hoogte aan elkaar te klemmen, zo heb je je handen vrij bij het boren/schroeven.

Als alle onderkastjes aan elkaar gevezen zijn, pootjes op hoogte draaien tot de bovenkant van de onderkastjes overal de lijn op de muur raken.
    Aftekenen mbv potlood waar de gaten in de muur moeten komen.

Mijn onderkasten zitten met gewone lange schroeven van 12mm dik in de muur.

Bovenkastjes een voor een plaatsen. Ik heb voor de plaatsing te vergemakkelijken eerst een balk waterpas op de muur geschroefd ter hoogte van de onderkant van de bovenkastjes. Daarop kan je ze dan makkelijk een voor een laten rusten terwijl je aan de bovenkant de positie van de muurgaten uittekent.

Voor de bovenkastjes heb ik keilbouten

gebruikt.

Balkje onder de bovenkastjes kan je achteraf terug wegnemen.

Daarna al de rest van de rommel bevestigen.

keilbouten in snelbouw ??? dat lukt niet, enkel in beton

goede pluggen voor snelbouw is OK
    Stefan

Tags for this Thread

Regels voor berichten