+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    raap

Nieuwe gevel voor bestaande oude muur

de oude gevel van onze hoeve uit 1929 is redelijk in slechte staat, en de raamopeningen zouden aangepast moeten worden naar onze nieuwe ramen
    aangezien het aanpassen van de gevel met andere stenen niet echt mooi is, denken we eraan van een nieuwe gevel voor onze oude te laten zetten

wat ik me afvroeg was:
    - moet ik men oude gevel hiervoor laten onderzullen met beton
    - moet deze gevel men dak ook ondersteunen of moet ik hem gewoon laten aansluiten tegen de dakgoot
    - wordt deze nieuwe gevel ingebonden in de oude ?

alternatieven zoals de oude gevel bezettten of schilderen hebben we ook al overwogen, maar volgens ons verdwijnt er dan een deel van de hoevestijl

kerel

Waarom kunnen de nieuwe ramen niet aangepast worden aan de oude gevel, geen goeie schrijnwerker gevonden misschien?
    Als je een muur voor je bestaande gevel zet verliest het huis totaal zijn karakter.

raap

het ziet er als volgt uit

vroeger hebben er grote smalle ramen ingestaan met een boog,
    nadien hebben ze echter rechte ramen ingekapt zeg maar
    zijkanten zijn echt gewoon met de beitel afgekapt
    deze ramen steken voor de gevel uit en daar hadden ze dan gevelbekleding voorgezet.

onze nieuwe ramen hebben we ongeveer dezelfde maat genomen als de rechte, nu moet er enkel nog een metser komen aanpassen

met een nieuwe gevel verdwijnt ook de oudheid, dat is waar.
    maar hoe laat ik men gevel aanpassen zodat het achteraf niet op een kleurboek lijkt

kunnen deze verschillen met zandstralen niet wat verdoezelt worden, aangezien ik men gevel toch terug moet opvoegen ?

kerel

Soortgelijke situatie bij mij vroeger, een baarbaar had het raam lager en breder gemaakt.
    De foto's spreken voor zich denk ik, alleen is de situatie bij jou makkelijker, beerse steen kan je overal vinden.
    Mijn handvormsteen werd tot 1880 gemaakt, enkel in dit dorp.

Als je die ramen al besteld hebt is dit hopeloos, je kan als zoveel mensen uit wanhoop naar crepi grijpen, maar iedereen zal zien dat jouw ramen fout zijn.

raap

chapeau voor jouw werk, resultaat is verbluffend
    wat bedoel je met
    "Als je die ramen al besteld hebt is dit hopeloos, je kan als zoveel mensen uit wanhoop naar crepi grijpen, maar iedereen zal zien dat jouw ramen fout zijn"

ik ben even niet mee sorry

kerel

Zittaart is hier aan de andere kant van het kanaal, ik kom wel eens af, bel me eens op en dan kom ik kijken.
    Mijn nr. is 0494/540475

meester archiklusser's schermafbeelding

Zo heb ik ook een keer een oude boerderij omgebouwd tot woonhoeve waarbij alleen nog het gevelmetselwerk bleef staan, en zelfs hiervan is een groot deel (lage zijgevels) geheel opnieuw opgetrokken omdat dit een ratjetoe van staldeuren en raampjes had. De hoge voor- en achtergevel zijn hersteld (hergebruik oude steen), lage zijgevels zijn opgetrokken in zowel oude als nieuwe steen (gemengd).

De vorm van de nieuwe kozijnen wijkt flink af van de oorspronkelijke kozijnen in verband met de nieuwe functie, maar wel in een onderlinge verhouding (metselwerk-kozijnen) die past bij de boerderij.

Wat ik hierboven van TS zie doet me wel gruwen, met zo'n plastic kozijn in een verkeerde vorm. Prachtig kruisverband en een getoogde rollaag boven het oorspronkelijk kozijn, daar ga je geen muur voor zetten in halfsteensverband of een nepkruisverband...brrr...

Tags for this Thread

Regels voor berichten