+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
    raap

overschakelen van mazout verwarming naar gas verwarming

Hoi beste mensen!!
    Ik ben nieuw hier. Ik heb wel al een eerste vraag.
    Bij ons in de straat gaan ze binnenkort gasleidingen leggen. Men heeft ons gevraagd of wij gratis aansluiting willen. Onze huidige ketel is 20 jaar oud, maar doet het nog goed. Wij verbruiken 2000liter mazout per jaar.
    Dus de vraag is , doen of niet?????

kerel

Je bent toch niet verplicht om die aansluiting ook meteen effectief te gebruiken, of wel?

Ik zou zeker die gratis aansluiting vragen, en pas overschakelen als je mazoutketel aan vervanging toe is.

gezel

NIET NADENKEN ... DOEN
    CONDENSATIEKETEL MET WEERSAFHANKELIJKE REGELING NEMEN

LAAT HET RENDEMENT VAN UWE MAZOUTKETEL MAAR EENS NAMETEN ...
    carpe diem

kerel

De gratis aansluiting zou ik zeker en vast overwegen !!!
    Dan is het natuurlijk aan U de keuze of je al de kost maakt om over te stappen op een condensatieketel op gas of als je voorlopig nog verder blijft werken met een mazoutketel.
    Een verwarmingsaudit kan hierbij de jaarlijkse besparing uitrekenen die je maakt bij de overstap.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum
    Je bent toch niet verplicht om die aansluiting ook meteen effectief te gebruiken, of wel?

Ik zou zeker die gratis aansluiting vragen, en pas overschakelen als je mazoutketel aan vervanging toe is.
    Volledig mee akkoord!!
    Who needs the Force, I got me a Piggie instead

raap

Hoi
    wij hebben een jaar de tijd om aan te sluiten.
    wat is een weersafhankelijke condensatieketel?wat kost dit? is de installatie duur ? ik weet ,vele vragen

gezel

als je ketel 20 jaar oud is zal je waarschijnlijk maar een rendement hebben van een 65%, indien u deze vervangt door een condensatieketel met een installatierendement van 95% zal je met de premie's die je krijgt en het fiscaal voordeel, meestal binnen de 5 jaar winst maken.
    Dus denk ik dat de keuze snel gemaakt is.

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Maar als je al een volledige stookolie installatie hebt, waarom dan geen condenserende stookolie ketel? Een oude stookolie ketel vergelijken met een nieuwe condensatiegasketel... Geen appelen met peren vergelijken hé.

gezel

In dit geval kan je wel peren met appelen vergelijken, want hij heeft de keuze tussen gas en mazout.

raap

hoi
    bedankt voor jullie reactie!
    De vraag die mij bezig houd is simpel, hoe gaat de prijs van de mazout zich verder ontwikkelen?
    Indien ik beter overschakel wanneer is de juiste moment?Nu kunnen wij van de gratis aansluiting genieten.Maar is gas de betere energiebron? De berekeningen van de stookfactuur ziet in ieder geval heel complex ineen.
    Ik denk dat de gasprijs de mazoutprijs gaat volgen, maar hoe zit het met de rest (ketel ,stookolietank, pomp enz.)
    Ik vind heel weinig info over prijs van een ketel en installatiekosten.
    welk merk is goed enz.
    groetjes

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door giec
    hoi
    De vraag die mij bezig houd is simpel, hoe gaat de prijs van de mazout zich verder ontwikkelen?
    Indien ik beter overschakel wanneer is de juiste moment?Nu kunnen wij van de gratis aansluiting genieten.Maar is gas de betere energiebron? De berekeningen van de stookfactuur ziet in ieder geval heel complex ineen.
    Ik denk dat de gasprijs de mazoutprijs gaat volgen, maar hoe zit het met de rest (ketel ,stookolietank, pomp enz.)
    welk merk is goed enz.
    groetjes
    hou er rekening mee dat een gasketel altijd beter rendement zal geven dan mazout (ook condenserend)
    hou er rekening mee dat het na 8 - 12 loont om ketel te vervangen door meest recente type omdat deze veel minder verbruiken dan ketel van destijds
    hou er rekening mee dat je ketel vroeg of laat aan vervanging toe is en dat een goede ketel, gas of mazout niet veel meer of minder kost
    hou er rekening mee dat je mazouttank vroeg of laat gaat vervangen meoten worden
    hou er rekening mee dat betaling gas altijd gespreid zijn, mazout is geld in eens betalen
    hou er rekening mee dat schouw en ketel ieder jaar onderhoud moeten hebben met mazout en om de 2 jaar met gas
    ...
    Stefan

gezel

Een hr rookgasafvoer voor gas elke 2 jaar onderhouden?
    Het kan en mag altijd natuurlijk maar zelfs na 10 jaar valt er weinig te onderhouden Stefan.

De keuze kan voor iedereen anders zijn.
    Ga je nog 10 tot 15 jaar stoken met gas of olie.
    Wat zijn de kosten en baten.
    Is het gas in je buurt voorhanden en kost de omschakeling niet te veel.

Zo kan de keuze voor een ieder anders zijn.

Feit is dat gas omgerekend voordeliger is dan olie op het moment.
    De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. verschillen die er nu zijn waren er voorheen ook al.
    Rendementen van de ketels lopen ook niet ver uit 1.
    Milieutechnisch is gas wel wat milieuvriendelijker dan stookolie.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chathanky
    Een hr rookgasafvoer voor gas elke 2 jaar onderhouden?
    Het kan en mag altijd natuurlijk maar zelfs na 10 jaar valt er weinig te onderhouden Stefan.

ik weet het, er valt weinig of niets te kuisen bij goed ingestelde gasketel, maar wetgeving in B is recent aangepast

volgens mij was stookoliefederatie in het verleden sterk aan het lobbyen geweest

als conclusie zou ik zeggen : onderhoud gasketel kost een fractie van een mazout?
    Stefan

gezel

Tijd voor de monteur om zijn neusgaten te kuisen dus.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door giec
    hoi
    welk merk is goed enz.
    groetjes
    Inderdaad, de gasprijs volgt wel de stijgingen van de mazoutprijs, maar niet de dalingen.
    Moderne mazoutketels zijn minstens even zuinig (zoniet zuiniger) dan moderne gasketels. Mijn hoge temperatuursketel op mazout (bouwjaar 2004) heeft een normrendement van 96%. Daarbij komt dat de caloriciteit van mazout hoger is dan die van gas en dat mazout geen waterdamp bevat die je schouw doet rotten.
    Probleem met gas is dat je de braspartijen van de politiekers moet betalen. Mazout moet je ineens betalen, maar kun je gerust verdelen door een automatisch sparen naar een "verwarmings-"spaarrekening op je eigen naam. Dan is de winst voor jezelf, en niet voor de politiekers. Komt vééééééééééél gunstiger uit. En dan voel je ook je tankvulling niet.
    Bovendien: je hebt je mazouttank. Uiteindelijk is dat nog het enige wat eventueel een (tijdelijke) meerkost zou kunnen maken. Wees gerust, er zijn zeer zelden tanks die zitten te lekken.

Tags for this Thread

Regels voor berichten