+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 27

Is een strakke woning persé een dure woning?

We zijn op zoek naar een architect die voor ons een strakke woning wil ontwerpen. Maar vooralleer wij naar een architect stappen zou ik toch eerst op voorhand willen weten of zo'n woning alleen is weggelegd voor de 'hogere klasse'.

Ik heb het nu niet direct over de afwerking van zo'n huis (dus géén keuken van 30000 euro, of een badkamer meubel van Detremmerie of zo).

meester

Een strakke woning hoeft niet per se duurder te zijn.

Als je met weinig hoekjes en kantjes zit, zit je ook met minder dure details. Een aannemer die veel rechtdoor kan werken ipv om de 2 stappen een nieuw fantasietje, kan goedkoper werken.

Ook naar energie enz toe is een eenvoudige strakke woning interessanter dan een ingewikkelde woning.
    Afwerking.

kerel

een strakke woning is niet altijd duurder neen, veel hangt natuurlijk af met wat voor materialen je werkt, maar qua ruwbouw, hoe minder hoekjes en frullekes en kantjes, hoe beterkoop hé

edit: zie boven

kerel

Het kan absoluut, maar alles hangt af van hoeveel 'speciallekes' er in zitten. Dit gaat dan over structuur, materialen en uiteraard de afwerking.
    Als je er zelf veel uren in steekt, bespaar je uiteraard ook een aardig bedrag.
    Veel succes.

meester archiklusser's schermafbeelding

De duivel zit in de details. Een echte Less-is-more zal inderdaad goedkoper zijn omdat er minder verschillende materialen/detailleringen worden toegepast. Deze LIM's zijn echter in de minderheid want het is erg moeilijk te voldoen aan alle eisen voor isolatie, luchtdichtheid, koudebruggen e.d.

Wat je dan ook meestal ziet zijn LIM-schijndetails die in het zichtbare uitblinken in eenvoud maar in het niet-zichtbare juist een grote diversiteit laat zien in materiaalgebruik en (montage)technieken. Een bekend voorbeeld is het ventilatierolluik dat onzichtbaar boven een raam en achter de baksteengevel geplaatst is. Een echt LIM-detail blinkt juist uit in het zichtbaar maken van de eenvoud van de bouwknoop. In dit voorbeeld door een te openen raam te plaatsen en het rolluik en ventilatierooster te laten vervallen.

Onder architecten zie ik een grote voorkeur voor het wegwerken van allerlei technieken achter valse plafonds, voorzetwanden, spouwmuren e.d., niet zelden onder verwijzing naar de LIM-filosofie van Mies van der Rohe. Ten onrechte want het is meestal niet meer dan verstoppertje spelen en daarmee de ontkenning van de technische functionaliteit van een gebouw.

Bovendien maakt het een gebouw onnodig duur.

knaap

Waarom zou een strakke woning duurder zijn?
    Volgens mij zijn die net het goedkoopst van allemaal. Als je een landelijke woning neemt dan zit je volgens mij pas in een hogere prijsklasse (siermetselwerk, oude recuperatiematerialen, kapelletjes, uitsprongen, bogen, koperen goten, natuursteen, ...) Dat wordt pas duur...

Moderator

Het is wel veel gemakkelijker om een dure woning te tekenen dan een goedkope.
    Een echt uitgepuurd mooi en goedkoop gebouw ontwerpen is een kunst op zich.

gezel

uit ervaring : ja, helaas wel...

een architect die mooie strakke woningen tekent werkt zelden aan SOD-tarief

als je over strakke woningen spreekt, denk je waarschijnlijk aan speciale ramen
    (grote oppervlakken op de tuin, "kijkgaten" in de gevel, strakke profielen,...)
    opgepast ook voor de nieuwe glasnorm (alles lager dan 90 cm van de vloer)

strakke look vereist super aandacht voor details bij de afwerking
    niet elke aannemer kan dat aan (kwaliteit kost tijd en dus geld...)

materiaalkeuze gaat dikwijls de duurdere kant uit

enzovoort...

raap

Wij hebben ook een moderne woning met eetkamer, keuken en zitplaats in 1 volledige open ruimte (werken met poutrellen).
    Ik ben toch wel verschoten van de kostprijs van de poutrellen en de gegoten balken.
    Dit ga je warschijnlijk niet/minder hebben in eeen pastoriewoning

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door less=more
    Wij hebben ook een moderne woning met eetkamer, keuken en zitplaats in 1 volledige open ruimte (werken met poutrellen).
    Ik ben toch wel verschoten van de kostprijs van de poutrellen en de gegoten balken.
    Dit ga je warschijnlijk niet/minder hebben in eeen pastoriewoning
    doe er mij niet aan denken aaahhrrrggg en ik heb dan nog enkele jaren geleden gebouwd
    Leven is te kort om je over alles op te winden

knaap

Een strakke moderne woning komt meestal duurder uit.

1/ De architecten zijn meestal duurder. Een hoeve woning is voor een architect het eenvoudigste om te tekenen. (Hebben ons 3 architecten zelf gezegd). Sommige die we bezocht hadden wouden dat zelfs niet tekenen.

2/Veel ramen, deze maken de gesloten ruwbouw duurder.

3/Indien crepie, deze is ook meestal duurder dan gevelstenen.

4/Afwerking binnen: glazen trappen, glazen loopbrug...

5/Speciale contructies bij de ruwbouw. Grotere overspanningen en etc...

6/Zo'n woning heeft meestal meer hoeken en kanten dan een rechthoekige fermette.

Uiteraard hoef je geen supergrote glaspartijen zetten of glazen trappen en etc...

Moderator

In het Belgisch budget bouwboek staan toch heel veel voorbeelden van mooie moderne woningen met een laag budget.
    Denk dat dit boek een goede leidraad kan zijn op zoek naar een betaalbaar modern ontwerp

Belgisch budget bouwboek

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoow
    In het Belgisch budget bouwboek staan toch heel veel voorbeelden van mooie moderne woningen met een laag budget.
    Denk dat dit boek een goede leidraad kan zijn op zoek naar een betaalbaar modern ontwerp

Belgisch budget bouwboek
    ik heb er gisteren in de winkel toevallig nog door gebladerd. leuk boek ja, al vind ik de meeste huizen maar niks ( niet mijn smaak )

Moderator

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door irtimit
    Een strakke moderne woning komt meestal duurder uit.

1/ De architecten zijn meestal duurder. Een hoeve woning is voor een architect het eenvoudigste om te tekenen. (Hebben ons 3 architecten zelf gezegd). Sommige die we bezocht hadden wouden dat zelfs niet tekenen.

2/Veel ramen, deze maken de gesloten ruwbouw duurder.

3/Indien crepie, deze is ook meestal duurder dan gevelstenen.

4/Afwerking binnen: glazen trappen, glazen loopbrug...

5/Speciale contructies bij de ruwbouw. Grotere overspanningen en etc...

6/Zo'n woning heeft meestal meer hoeken en kanten dan een rechthoekige fermette.

Uiteraard hoef je geen supergrote glaspartijen zetten of glazen trappen en etc...
    die dingen die je opsomt kosten idd veel geld en hoewel je ze veel treft bij moderne woningen is het geen absolute MUST.
    Een goedkope moderne mooie woning is zeer haalbaar maar je hebt een goed ontwerper nodig die dit aankan.

knaap

Deze zijn zeker geen must, maar ze horen wel bij een strak design vind ik. Maar dat is persoonlijk en kan nog uren over gediscusieerd worden.

Tags for this Thread

Regels voor berichten