+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    knaap

nieuwbouw huis verkopen...

hoe werkt dit eigenlijk,wat kan en wat kan niet? wij hebben in april 2007 een ruwbouw/winddicht hob gekocht gehad, deze volledig afgewerkt enzo
    als je zo een huis terug wilt verkopen.. wat zijn daar de regels over.

als vb stel het huis kosste 200.000 euro...
    wij hebben bv een huis op het oog voor 175000 euro met veel meer mogelijkheden, gewoon aantrekkelijker voor ons.
    we verkopen het huis ( uit de hand) en krijgen er bv 175000 euro voor.. moet zeker lukken voor dit huis.
    oke, we betalen dan wel af voor een huis van 200000 euro, maar als dat huis ons gewoon meer waard is, ookal is het reeds een bestaand huis en geen nieuwbouw, dan moeten we dat toch kkunnen doen niet?
    of gaat dit niet zo simpel?

vanaf welke leefdtijd mag het huis verkocht worden?

knaap

komen wel aantal kosten bij kijken!
    En normaal als je een huis verkoopt waarop een hypotheek rust zal de opbrengst van de verkoop gaan naar het aflossen van de hypotheek. Kan eventueel een pandwissel vragen maar of de bank daar happig op gaat zijn in dit geval is niet zeker (in dit geval zouden ze maar een hypotheek hebben van 175.000€ voor een lening van 220.000€)

knaap

dus maar gewoon verder dromen en blij zijn met wat we hebben.
    we leven nu op 140 m2 binnen oppervlak op een 4 are grond. half open bebouwing
    hebben huis gezien uit de hand te koop voor toch wel wat tienduizenden euro's minder met 20 are grond en een woonopp van 240 m2 .
    hier kunnen wel zelfs ons paard een plaatsje voorzien.
    mja als de banken enzo moeilijk doen kunnen we het wel vergeten he.
    dat het toch zo moeilijk moet gaan he... want betaal in principe gewoon de lening van bv 20000 euro verder af maar woon in dat ander goedkoper huis. dan zet ik me zelf een hak natuurlijk, betaal een duurder huis af en woon in goedkoper huis maar ja. de bank verliest niets want betaal toch gewoon de lening door.
    moest zo gaan als bij auto lening he. ik leen bv 20 000 euro voor een auto. maar verkoop hem 2 jaar later terug voor 20000 euro (wa geld in gestoken) en koop een auto van 16000 euro.. dan betaal ik wel die lening af van 20000 euro maar rijd met een goedkopere auto rond die me meer waard is ...
    mja, ging het maar zo simpel

gezel

Je kan altijd eens met de bank gaan praten over een pandwissel. Misschien schatten ook zij de bestaande woning hoger in dan 175.000 euro en kan je dus gewoon de hypothecaire lening van 200.000 euro verderzetten.
    Indien niet, dan zit je met een groot aantal kosten (notaris, schrappen oude hypotheek, wederbeleggingsvergoeding, kosten nieuwe hypothecaire lening). En ook niet vergeten de registratierechten op de bestaande woning van 175.000 euro.

Nog een kleine opmerking: 175.00 euro voor een bestaande woning met 240m2 woonopp. en 2000m2 grond is niet veel. Wat is de reden voor deze lage prijs???

knaap

probleem is net als jij je lening niet meer zou kunnen afbetalen
    hoe kan de bank dan de 200.000 + extra's terugvorderen?
    woning twv 175.000 moet openbaar verkocht worden, maar zal mogelijk geen 200.000 opbrengen ...

175.000 voor een huis met die eigenschappen is echt niet veel. Misschien zijn we te sceptisch, maar waar zit het addertje?

meester

enne, gewoon Uw huis verkopen voor het bedrag dat je nodig hebt (je 200k + kosten) en daarna gewoon dat ander kopen met nieuwe hypotheek (rente is toch aan het dalen). Is dat geen optie of is dat te moeilijk (of is het misschien dringend)
    Leven is te kort om je over alles op te winden

kerel

ook rekening meehouden dat je nog een boete kan / zal krijgen als uw eerste woning klein beschrijf was.

Aankoop tweede woning is zowiezo aan 10% als ik mij niet vergis.
    Hello IT : Have you tried turning it off and on again ?

gezel

Ik ben geen expert, maar je eigen huis zou wel eens onder de BTW-regelgeving kunnen vallen: dan betaalt de koper geen 10% registratierechten maar 21% BTW. Of anders gezegd hou je zelf minder over.

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door T&M
    dus maar gewoon verder dromen en blij zijn met wat we hebben.
    Je moet je droom nu ook niet direct opgeven hé! enige probleem dat zich kan stellen is een financieel en met het nodige geld valt dit zeker op te lossen! Hoeveel? Bank (voor lening) en notaris (voor schrijfkosten en registratierechten (waarvan je er misschien een deel kunt meenemen)) zullen je dit kunnen vertellen

knaap

je kan kiezen hoe je het verkoopt : onder registratierecht of met BTW.
    Als je verkoopt onder BTW-stelsel kan je 'genieten' van BTW recuperatie, dwz , hetgeen je zelf aan BTW betaald hebt, krijg je terug ! Je kan deze methode gebruiken tot het einde van het 2de jaar volgend op de eerste ingebruikname.

vb : je hebt in 2007 100.000 + 21% betaald = 121.000€
    nu verkoop je onder BTW stelsel 150.000 + 21% = 181.500€
    Dan moet je bij je lokale BTW kantoor een speciaal BTW nummer aanvragen en moet je het verschil in btw, hier zijnde 10.500€ (31.500-21.000) doorstorten aan de staat, de rest 21.000 € hou je !

Als je dan bij bank langsgaat voor hypotheekoverdracht heb je die extra a btw om kosten te betalen he.
    the funny thing about regret is that it's better to regret something you have done than to regret something you haven't done

knaap

Dat gaat zeker en vast
    Met de bank gaan praten, daar is alles mogelijk
    1 ding = het zal je hoogstwaarschijnlijk meer kosten met al de kosten die erbij komen.

Indien je een foute keuze hebt gemaakt in het begin en die nu wilt rechtzetten omdat je zeker bent dat je daar gelukkiger gaat zijn zou ik zeggen zeker doen. Je kan de nieuwbouw ook nog altijd verhuren

knaap

hallo,

als je een afgewerkte nieuwbouwwoning verkoopt moet je er toch zeker meer kunnen van krijgen dan 200.000 euro. zeker moet de prijs van de bouwgronden tegenwoordig.

Wat je meer krijgt moet dan zeker genoeg zijn om de kosten te betalen en mogelijks heb je dan nog een beetje over

knaap

Ik denk dat dit een vb was en geen realiteit.
    Idd een nieuwbouwwoning van 200.000€ denk niet dat je dat vindt.

knaap

Kan je eventueel het nieuwbouwhuis niet verhuren ????

Tags for this Thread

Regels voor berichten