+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 34

Discussie: Aardingspin vraag

raap

Aardingspin vraag

Hallo,

1.
    mag je een aardingspin binnenshuis in de grond kloppen?
    Of is het aangeraden dit buitenshuis te doen?

2.
    Indien je 2 aardingspinnen klopt, verbind je deze dan serieel met elkaar of ga je parallel van elke pin met een kabel naar de aardingsonderbreker?

Alvast bedankt,

B&I.

kerel

Re: Aardingspin vraag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door InneBe
    Hallo,

1.
    Ik dacht dat het aangeraden is om dit buitenshuis te doen.
    2.
    Indien je 2 aardingspinnen klopt, verbind je deze dan serieel met elkaar of ga je parallel van elke pin met een kabel naar de aardingsonderbreker?

Alvast bedankt,

B&I.
    Je gaat gewoon van pin tot pin en van de laatste pin/eerste pin ('t is maar vanwaar je begint te tellen) naar de aardingsonderbreker.

gezel

Re: Aardingspin vraag

Volgens mij mag dit bij huishoudelijke installaties als je geen lus kan leggen onder je fundering. Aantal pinnen is afhankelijk van ondergrond. Als de weerstand niet laag genoeg is, zal je een pin moeten bijslaan. Dit zal veel gemakkelijker gaan indien je het buitenshuis kan doen.

Gewoon in serie: van onderbreker naar pin1, van pin 1 naar pin 2, ...

gezel

binnen mag, maar je zal buiten wellicht iets minder weerstand hebben (natter)

2pinnen met elkaar verbinden, maar als je ze naast elkaar zet: voldoende afstand tussen (anders heeft het geen zin), en maar 1 draad gebruiken !

knaap

Wij hebbend e aardingspin in onze kelder zitten.
    We hebben een oud huis en hebben de aardingspin in onze kelder de gront in geglopt. We hebben 1 pin geklopt van 3m (2 stukken van 1,5m gekoppeld)

Aarding moeten we nog laten nameten, dus kan zijn dat er een tweede moet bijgeklopt worden, maar dat is voor na de zware verbouwingen.

raap

Een duidelijk antwoord op mijn vragen

We gaan het buitenshuis doen

Bedankt allemaal !

B&I

voorman

Je hoeft je pin trouwens niet te kloppen. Ik heb 2 pinnen gespoten met een koperen buis van 15 mm. Gewoon de buis aansluiten op de tuinslang, en spuiten maar totdat je diep genoeg zit. Dan de koper buis eruittrekken en de pin erin. Gaat heel vlot.

knaap

Ik heb mijn pin binnenshuis in de kelder geslagen; mijn spreidingsweerstand was 9,6 ohm.
    De kelder is superdroog.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beurt
    Je hoeft je pin trouwens niet te kloppen. Ik heb 2 pinnen gespoten met een koperen buis van 15 mm. Gewoon de buis aansluiten op de tuinslang, en spuiten maar totdat je diep genoeg zit. Dan de koper buis eruittrekken en de pin erin. Gaat heel vlot.
    nog nooit van gehoord, en zo voorkom je dat je door weet ik veel welke buis aan het slaan bent. moet ik onthouden.

Wij hebben 1 pin steken. En die zie je letterlijk door het kelderraampje in de grond steken.
    Aan het oude kookvuur lag ook een draad doorheen de muur (echt, gewoon draad doorheen de cement van het gebouw, van binnen naar buiten) en buiten verdwijnt die doorheen de terrastegels. Dat hele terras wordt binnen een paar jaren verwijderd, benieuwd of daar onder een pin zit of dat de draad gewoon in de grond ligt...
    LEF is het enkelvoud van leven

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beurt
    Die ga ik ook onthouden

w

knaap

Zonder afbreuk te doen van de waterspuit, staat er niet ergens in het AREI dat de aardingspin "mechanisch gedreven" moet zijn ?
    Men vertelde me vroeger dat men bij probleemgevallen de aardingspin terugtrok en veel opgelost zout in de vrijgekomen opening te spoelen, daarna terug te kloppen. Wordt dat nog gedaan, of broodje-aap-verhaal ?

voorman

Het AREI is daar onduidelijk over. Er wordt gesproken over "in de grond gedreven geleiders", en verder dewelke "door mechanische trillingen in de grond moet gedreven worden". Echter spreekt men ook over "aardingsbaren" en "aardingspennen", waarbij niet vermeld staat dat ze mechanisch in de grond moeten gedreven worden (mogen bv ook ingegraven worden).
    Ik heb gemerkt dat de spreidingsweerstand inderdaad nog verder afnam na het spuiten (9.5 -> 7.5 Ohm op 4 maanden tijd). Maar ik denk dat het op termijn niet veel effect heeft, de grond moet zich toch terug normaliseren rond de pin. En het wordt er alleen maar beter op lijkt me. Als je mechanisch klopt heb je trouwens ook niet overal goed contact tussen grond en pin owv de verbindingsmoffen die breder zijn dan de pin.

Bij de buurman hebben we een groot gedeelte mechanisch moeten kloppen omdat de grond daar te vast was, heeft toch een tijd geduurd zelfs met boorhamer met als resultaat een heet gelopen boorhamer en een half opgerookte aardingspin.

voorman

BTW, je kan blijkbaar je spreidingsweerstand verlagen door er zout rond te strooien. Maar ik vrees dat dan ook je aardingspin vroegtijdig de geest gaat geven, want zout gaat zeker leiden tot corrosie. Je kan beter zorgen dat je aarding fatsoenlijk is, het is je enige bescherming als er iets misloopt. Want als je aarding niet goed is, werkt ook je differentieel niet. Eén seconde 300 mA door je lijf = grote kans dat je morsdood bent.

knaap

volgens mij kan je de pinnen toch beter parallel (of als je wil in "ster") aansluiten op de scheider, een aardingsgeleider mag niet onderbroken worden en als je dus van pin naar pin gaat worden alle geleiders behalve diegene die naar de eerste pin gaat onderbroken. Tenzij je de isolatie van de ader haalt en hem niet doorknipt en de ader dus op die manier aansluit aan de aardingspin.

Om het op een meer simpele manier uit te leggen met een extreem voorbeeld... stel je hebt 7 aardingspinnen achter elkaar staan, zogenaamd in serie (wat ik liever cascade noem), als de aardingsgeleider tussen pin 1 en de scheider wordt onderbroken... heb je niks meer van aarding.

beurt->groot gelijk, de aarding is essentieel voor de beveiligende werking van de differentieel, ik geloof dat 90% van België dat verkeerd begrijpt en de meerderheid van de elektriekers inbegrepen.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gasgeven
    volgens mij kan je de pinnen toch beter parallel (of als je wil in "ster") aansluiten op de scheider, een aardingsgeleider mag niet onderbroken worden en als je dus van pin naar pin gaat worden alle geleiders behalve diegene die naar de eerste pin gaat onderbroken. Tenzij je de isolatie van de ader haalt en hem niet doorknipt en de ader dus op die manier aansluit aan de aardingspin.

Om het op een meer simpele manier uit te leggen met een extreem voorbeeld... stel je hebt 7 aardingspinnen achter elkaar staan, zogenaamd in serie (wat ik liever cascade noem), als de aardingsgeleider tussen pin 1 en de scheider wordt onderbroken... heb je niks meer van aarding.

beurt->groot gelijk, de aarding is essentieel voor de beveiligende werking van de differentieel, ik geloof dat 90% van België dat verkeerd begrijpt en de meerderheid van de elektriekers inbegrepen.
    klop gewoon je zeven pinnen boven op elkaar je spreidingsweerstand zal veel lager liggen dan.

Tags for this Thread

Regels voor berichten