+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Drainage

kerel

Drainage

Hey,

Ik heb hier een discussie met mijn ventje ivm drainage.
    Ons lapje grond is naar grond kwaliteit om te bouwen niet echt fantastisch.
    Zeer heterogeen en weinig draagkrachtig en bevat veel klei, dit volgens grondsondering.

Gegevens:
    Opbouw is de volgende de eerste 1m10 is heterogene grond met veel klei dan is er een draagkrachtig laagje van 1m max. eerder rond de 0.80m diep, is geen echt geel zand eerder bruin kleurig.
    Bij hevige regen loopt onze grond dus onder, allé ja het water dringt er moeilijk in.
    Na de bouw van onze woning zullen wij het huidig maaiveld met ongeveer 50 cm ophogen rondom de woning en in zachte helling afzakken naar onze buren.
    De grond die boven komt te liggen is de grond die nu aanwezig is op het terrein daar deze van super kwaliteit is voor plantje (zeer zwart en voedselrijk) de aanvullings grond gaan we der onder leggen.

Probleemstelling:
    Dus volgens ons is het aangewezen om bij regen het water van ons terrein af te voeren anders zullen de buren misschien klagen van water overlast.
    Mijn ventje wil dit doen door middel van drainage maar naar mijn bescheiden mening gaat dit niet goed werken daar het water niet in de grond dringt.

Vragen:
    Zou drainage wel werken?
    Zoja op welke diepte rekening houdend met de ophoging.
    Wanneer plaatsen na de bouw en voor aanleg tuin of tijdens de start van de ruwbouw

Graag jullie mening gewenst zodat als we prijs vragen wij weten wat we moeten vragen en we reeds al wat achtergrond informatie hebben zodat wij voor het juiste systeem keizen

groeten ELine

meester

Je kan perfect drainagebuizen leggen die een afvoer hebben naar het riool.
    Drainage staat niet gelijk aan infiltratie (al lijken jullie op het eerste zicht die associatie te maken).

Infiltratie lijkt me idd minder geshcikt voor jullie grond.

Ik zou drainage zeker steken VOOR aanleg tuin.
    ivm wateroverlast buren: die gaan wateroverlast hebben van zodra jij aan ophoging doet..dus al lang vooraleer je je tuin laat aanleggen wss.

Laatste opmerking: "zomaar eventjes" 50 cm ophogen is meestal niet toegestaan, informeer je (of je architect) bij de bouwdienst van je gemeente.

Ik heb persoonlijk al een geval geweten waarbij de mooi aangelegde (verhoogde) tuin terug afgegraven moest worden omdat de buren klacht hadden neergelegd ivm wateroverlast... Dus, informeer je aub.
    Verkijk je niet op de 6 "groene" verplichtingen: bouw deftig en je E-peil zakt automatisch lager dan E54. Meer isoleren kan je ook bekijken als "minder glas" (muur is goedkoper én beter isolerend).

You can't program the way you think and feel on any given moment.

kerel

Drainage is een ding, je tuin deftig laten ophogen een andere zaak.

Je moet ervoor zorgen dat de onderlaag gebroken zijn, eventueel zand bijsorten (rijnzand,scheldezand)
    Dit niet verdichten, daarna de teelaarde eventueel aangelegd met scherpe zavel vermengen en zo de tuin afwerken.
    Daarin kunnen dan eventueel drainage geplaatst worden.
    Ook belangrijk is dat deze deftig worden geplaatst en niet zomaar in de grond gestoken (inpakken met gronddoek,kiezelstenen errond, perfecte afwatering)
    Deze problemen zijn als een keer besproken geweest op het forum.

Dacht dat ik er toen ook een groffe schatting had bijgedaan van kostprijs.

Voor meer informatie kunt u ons altijd contacteren

kerel

Hey

Wat betreft de drainage en infiltratie.
    Ivm drainage dacht ik dat deze meestal op 60 cm diepte zitten nu dan moet het opp. water nog steeds 60 cm door de grond gaan op de drainage buis zou kunnen werken.
    Daar lijkt mij dus het probleem te zitten daar het regenwater niet in de grond dringt dus infiltreert.

Waarom omdat de grond klei bevat en steeds veel water al vasthoud.
    Hoe ik dat weet omdat in zomer van 2006 (hittegolf) ons gras en alle andere plantjes veel groener zijn dan onze omringde buren en als we een een deel van de grond spitten deze koel en vochtig is.
    Dus volgens mij is onze grond zonder regen al 70%-80% "gevuld" met water dus als het regent dan kan deze er niet meer bij.
    Als je na een regenbui over de grond wandeld is ze zompig en zie je naast je voetstap water omhoog borrelen omdat je door de druk van jouw voet het water daar weg duwt.

Wat betreft een goed aanleg daar ben ik het mee eens maar ik vraag mij af hoelang deze standhoudt. Het achterste deel van de grond waar reeds een vrijstaande garage op staat werd al verhoogd dit door middel van zanderige grond vermengd met compost. Deze grond werd dmv een grote bakfrees met de huidige grond vermengd (wel deze zonder de eerste 10 cm) deze werd op de aangevulde gelegd.
    Wij merken dat deze grond inderdaad beter doorlaat dan het nog niet behandelde deel, maar wij merken dat het wel weer verslechterd omdat de grond doordat we er over wandelen (tuin) toch weer samengepakt wordt en dus de doorlaatbaarheid dus door de tijd vermindert.

Nadat onze woning er staat zullen wij gans het terrein nog eens onder handen nemen alvorens de tuinaanleg te doen, maar de samenstelling van de grond verbeteren zal op lange termijn naar mijn mening niet voldoende zijn deze te door gebruik (genieten van de tuin, spelende kinderen, ...) en dus weer gepakter zal geraken
    Vandaar mijn gedachtengang van drainage waarbij ik toch nog een aantal problemen zie of heb ik het mis weten jullie raad.

Oja volgens grondsondering zit grondwater op 1m gedaan in nov 2007, we hebben dit jaar half oktober een gracht van 2m diepte gegraven van 46 m lang en op die diepte begon er water in de sleuf te komen maar zeker niet langs de wanden het was via de bodem van de sleuf
    En voor de regenputten hebben ze zeker 3 m diep gegraven en toen begon er om 2 m diepte langs de wanden na een tijdje water in de put te sijpelen (dit jaar 5 december)

groeten Eline

kerel

Je kan natuurlijk ook een goot met voldoende debiet langs de scheidingslijn met je buren leggen. Hetgeen wat in geklinkerde stukken dikwijls gedaan wordt, dus waarom niet in de tuin. Hoe je dat wegwerkt is weer iets anders.

kerel

Drainage hoeft niet zo diep te zitten Eline. Zo lang je er niet in freest is er geen probleem. Als je zo diep steekt gaat het inderdaad niet veel nut hebben.
    Jullie hebben geen last van grondwater maar van oppervlaktewater.
    Dus de methode die ik beetje uitgelegd lijkt mij aangewezen, als alles losgewerkt is geweest gaat dit al heel veel schelen. Maar je moet er wel deel werk in steken om het deftig te doen.

kerel

HEy

Bedankt Joaquim voor de raad.
    Wat het werk betreft geen probleem we zijn hard labeur gewoon.
    (laaste tijd niets anders gedaan dan puttekes graven en dan weer vullen, we zijn dus al goed aan het oefenen)

groetjes Eline

Tags for this Thread

Regels voor berichten