+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

onzichtbare klemmen terras

Hallo

Ik ben op zoek naar de naam van de onzichtbare klemmen die gebruikt worden om een terras te plaatsen.

Het zijn niet de Igel's die ik zoek. Maar van die rechte lammelen die je onder de planken schroef. Het wordt gebruikt in een van de filmpjes van Roger.

Ik kon ze bij mijn plankenboer kopen voor 0,5 euro het stuk. ik zoek een scherpere prijs.

Samuel

knaap

Koop jezelf defige inox vijzen om je terras te schroeven en laat die onzichtbare prullen voor wat ze zijn. Heb nog geen enkel terras gezien dat na jaren nog deftig ligt met die alombelovende nieuwigheden. Mijn 2 vaste houtleveranciers waar ik ondertussen al 10 jaar kom, delen dezelfde mening. Buitenterrassen in hardhout worden inox gevezen.

Aha

OK ik heb nu al van een aantal mensen hetzelfde verhaal gehoord.

Detail misschien maar om de hoeveel cm schroef je dan een lat vast. Is dat om een bepaalde afstand of gewoon aan de uiteinden twee schroeven erin?

Samuel

gezel

Wij hebben ons ook laten vangen aan die onzichtbare prullen. Ik moet toegeven: 't was mijn schuld want dat ging toch veel schoner zijn. Intussen een jaar of 7 verder hebben we al veel planken toch moeten vijzen omdat de klemmen het laten afweten en je kunt daar niet meer aan, tenzij je het hele terras opbreekt. Waarschijnlijk breken we deze zomer eens alle planken af om ze opnieuw fatsoenlijk te leggen.

Voor ons dus volgende keer inox schroeven.

voorman

Het beste is (en dat is behoorlijk wat schroefwerk):
    per plank twee schroeven (als het planken zijn met een diepe groef: de tweede groef van de buitenkant nemen) en dit herhalen om de 50 cm uit elkaar (dus op elke onderbalk). Aan het uiteinde van de plank, maximaal 10 cm van het einde.
    Om het geheel nog mooier te maken: uiteraard altijd voorboren (voor tropisch hardhout bij voorkeur een ijzerboor gebruiken) en een beetje infrezen. Zo ziet de schroef wat dieper waardoor alles comfortabel is om op te lopen.
    Carpe diem

meester

plaatsen van houten terras

1 onderlaag,
    in een waterdoorlatende beton cq stabilisé, roostering, betondals, bestaand terras of vulzakjes. of ....
    voorkeur stabilisé

2 balken in tropisch hardhout, cc 40 tot max 50 cm evenwijdig van elkaar plaatsen, liefst met de richting van de afwatering in uw onderlaag mee leggen.
    40/50 cm bij planken van min 28mm dik
    balken sectie 50x50, 50x75, .... minimum

3 Planken op de balken plaatsen,
    onderling met een uitzettingsvoeg van 2 tot max 4mm ( afhankelijk van de vochtigheidsgraad van het hout
    (houtboer moet dit percentage kunnen geven)
    maak hiervoor tussenlatjes, een vouwmeter in stukjes doorgezaagd is perfect van dikte.
    Nagel elke plank vast met een nagelpistool en leg de volgende plank.
    Werk zo het ganse terras af.
    Smet nu een lijn die op de terrasplanken de onderliggende draagbalk toont en vijs hier( netjes op één lijn) Inox schroeven in.
    Voorboren en voorfrezen is enkel noodzakelijk indien de inox schroef niet over een boorpunt en freeskap beschikt.
    Bij goede inox schroeven moet je dus niet voorboren of infrezen
    lengte schroeven minimum (2.5x dikte hout)
    - kop uiteinde van de plank, twee schroeven
    ( blijf inderdaad een 10cm van de rand)
    - Koppeling van twee planken in de strekrichting, elke plank 2 vijzen.
    omdat hier de onderbalk ligt onder de koppeling is het aangeraden
    om hier voor te boren, je zit juist op het randje te werken van de plank
    - je kan inderdaad elke kruising van plank en onderbalk nu met twee schroeven vast zetten.
    MAAR, beter is om slecht 1 schroef per kruising te gebreuken en dit doe je dan verspringend, namelijk
    eerste kruising, begin plank, twee schroeven
    2de kruising, schroef de vijs boven aan
    3de kruising, vijs onderaan,
    4de kruising, vijs bovenaan ezv
    waarom?
    Hout leeft en beweegt, als je per kruising, twee schroeven gebruikt, dan werkt je hout over maximum 50cm, de spanningen die je krijgt, kan zo hoog worden dat je vijzen knappen. als je om-en-om schroeft dan werkt de spanning in het hout over minimum 80 cm en maximum 100cm, gevolg minder spanning op de vijs.
    vergeet niet, inox is een zwak metaal.

hoop dat het wat duidelijk is, want dit kan je beter uitleggen met je handen.

o het fabeltje van antislip zie
    http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... c&start=30

luk

Hey Luk,

Ik heb een paar dingetjes niet goed begrepen.

Wij moeten onze terras bouwen op een plat dak (appartement) en wilden werken met van die terrasdragers. Lijkt mij handiger om zaken pas te leggen.

De koppeling van twee planken hoe doe je die?

Het nagelen doe je 1 nagel per plank gewoon om tijdelijk te fixeren?

En dan het esthetische aspect. Je plaatst twee schroeven aan de uiteindes en dan ga je om en om schroeven. wij hebben een terras in trapezium vorm. Bovendien is de breedte zo groot dat we niet met 1 plank kunnen werken.

Dan krijg je volgens mij een schroef patroon waar geen enkele structuur in zit?

Samuel

meester

Wij moeten onze terras bouwen op een plat dak (appartement) en wilden werken met van die terrasdragers. Lijkt mij handiger om zaken pas te leggen.

als je voldoende hoogte heb, kan je dragers plaatsen.
    dragers zijn er vanaf 5/6 cm
    balk minimum 5cm
    plank minimum 28mm
    dus intotaal 13cm vrije ruimte.
    maar balkdragers zijn niet noodzakelijk, je kan je balken rechtstreeks op het terras plaatsen. Zeker als dit is uitgevoerd in rubberfolie.
    Bij roofing zou ik eerst een feuter snijden iets breder dan de balken en deze daarop leggen.

De koppeling van twee planken hoe doe je die?

verzaag de planken in de lengte zo dat je beide planken op één onderbalk kunt samenbrengen. rest zie punt 3

Het nagelen doe je 1 nagel per plank gewoon om tijdelijk te fixeren?

in de praktijk ga je per kruising meer nagels schieten, omdat sommige planken wat wegzwaaien en je deze moet opspannen om in lijn te krijgen.
    Nagel met een schietpistool ! manueel is het klotewerk.

En dan het esthetische aspect. Je plaatst twee schroeven aan de uiteindes en dan ga je om en om schroeven. wij hebben een terras in trapezium vorm. Bovendien is de breedte zo groot dat we niet met 1 plank kunnen werken.

teken het uit, beste manier om te weten hoe het er uitziet, en bijkomend voordeel je kan dan het benodigde materiaal uitrekenen
    planklengte's courant in de handel te verkrijgen zijn
    28x148x3300 HxBxLmm
    28x148x3600
    28x148x3900
    28x148x4200
    28x148x4800

Dan krijg je volgens mij een schroef patroon waar geen enkele structuur in zit?

tekenen dus, of igelsysteem gebruiken

luk

Tags for this Thread

Regels voor berichten