+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: aannemings contract

knaap

aannemings contract

Hallo,

Wij zijn van plan om een kortelings een overeenkomst met een bouwfirma aan te gaan. Deze bouwfirma volgt de wet van Breyne.

Ik heb nu een standaard aannemingscontract gekregen om in te kijken en had er volgende opmerkingen/aanvullingen bij (die de bouwfirma niet wil opnemen in het contract). Wat denken jullie?

1. Er wordt in het contract vermeld wat de betalingsmodaliteiten zijn, dwz welk % wanneer betaald wordt.
    Ik had wil dat ze hierbij ook vermelden dat ze hun facturen gedetailleerd opstellen. Dus niet bv: 40% voor ruwbouwwerken, maar wel gedetailleerd welke werken hier precies in vervat zitten.
    De reden hiervoor is dat ik kan opvolgen welke werken al volledig uitgevoerd zijn en welk deel van de factuur ik dus al kan betalen.
    Hun antwoord: dit is niet de manier waarop wij werken

2. Solvabiliteitswaarborg. Aangezien ze onder de wet Breyne vallen moet er een solvabiliteitswaarborg van 5% zijn?
    Hun antwoord: Dit doen we niet. Punt.
    Kunnen we dit toch afdwingen?

3. Voorlopige oplevering: hierin staat uitgebreid in vermeld dat zij deze oplevering met aangetekend schrijven aanvragen etc. Maar er staat ook een zinnetje dat als wij het huis betrekken of "gebruiken" dit ook gezien wordt als voorlopige oplevering.
    Aangezien wij een aantal posten uit de aanneming genomen hebben (bv. elektrciteit, verwarming, ventilatie), zullen wij de woning gebruiken om deze werken uit te voeren.
    Ik vraag dus dat ze uitdrukkelijk in het contract zetten dat dit gebruik niet aanzien wordt als voorlopige oplevering.
    Hun antwoord: dit is inderdaad zo, maar we gaan dit niet nog eens in het contract zetten.

Wij willen heel graag met deze firma samenwerken, maar deze antwoorden verontrusten mij toch wel een beetje.

meester Nevermore's schermafbeelding

Een contract is een overeenkomst tussen 2 (of meer) partijën.
    Je mag daar bij manier van spreken alles inzetten wat je wil. (binnen het wettelijk kader)
    Wil jij dat de arbeiders komen werken in een rose tutu en de aannemer is hier mee akkoord dan komt dat zo in het contract. Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Hou voet bij stuk en meestal draaien ze wel bij. Ze weten gewoon dat als ze wat moeilijk doen de bouwheer niet meer durft zagen over het contract.
    Maar NU is het de moment om zo'n zaken te bespreken, eens je contract getekend is is het te laat.

1. Zet in het contract dat de schijven pas uitbetaald worden na goedkeuring van de gedetailleerde vorderingsstaat.

2. Ik ken de wet Breyne niet voldoende.
    Als dat van die 5% juist is zullen ze het wel moeten in het contract zetten. Ik ken iemand waar er in het contract geen melding was van de wet Breyne, de notaris heeft de aannemer/promotor verplicht dit aan te passen in het contract.

3. Hier kan je later nog een mouw aan passen -> stuur hen een aangetekend schrijven dat je de woning gaat betrekken om die en die redenen maar dat dit NIET kan aanzien worden als een stilzwijgende goedkeuring tot voorlopige oplevering.
    Als ik een stap achteruit doe is dat enkel om een aanloop te nemen.

gezel

Als ze de wet Breyne zelfs al aan hun laars (willen) lappen, dan zoek je beter naar een andere bouwonderneming.
    De woningbouwwet biedt eigenlijk al maar een beperkt aantal 'garanties'. Het wordt tijd die eens een stuk strenger te maken, met afschrikwekkende sancties.
    Daarnaast is er inderdaad de contractuele vrijheid...
    Afspraken niet schriftelijk willen vastleggen is niet koosjer.
    voor alle oplossingen bestaat er wel een probleem

knaap

Nu vraag ik mij af of wij wel onder de wet Breyne vallen.

De firma is een sod firma, maar wij laten hen enkel winddicht zetten. Alle technieken en afwerking doen we zelf (of via andere aannemers, bv chapper)

knaap

Bij ons geldt de wet Breyne wel.

Ons huis wordt ook wind- en waterdicht gezet en de rest doen we zelf. De firma is wel een geregistreerde aannemer die zelf de ruwbouw zet en alles errond ook verzorgd. Het is dus niet een sod in de volle zin van het woord, denk ik.

meester

Je been gewoon stijfhouden.

Je stelt geen onredelijke eisen (puntje 3. kan je zoals Nevermore zegt er wel uithalen, doe dat gewoon via een aangetekend schrijven)

Laat ik het zo stellen:
    - Als je inbindt, dan maak je je positie zwakker, aannemer weet dat als ie moeilijk doet dat hij zijn zin wel zal krijgen.
    - Als de aannemer inbindt, des te beter, dan sta jij weer wat sterker.
    - Als jullie allebei niet inbinden, dan kan je een betere aannemer vinden die met deze voorwaarden geen probleem heeft.

Altijd alleen betalen wat is afgeleverd, als zij geen gedetailleerde facturen willen geven. Tja, dan ga jij bij foutjes en onafgewerkte zaken maar eens wat "schatten" en dat van de factuur afhouden.
    (In dat geval natuurlijk ook in een aangetekend schrijven motiveren waarom je maar een deel van de factuur betaald)

Tags for this Thread

Regels voor berichten