+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
    gezel

septische put stinkt

Onze septische put buiten stinkt. Met de aankomende zomer zal dit gezellig worden, want zit net naast het terras. Wonen pas 4 maanden in onze gekochte woning, en ondervinden behalve het stankprobleem geen problemen binnen in huis. In huis stinkt het dus niet, wc's spoelen normaal door, zonder bijgeluiden of iets dergelijks.
    Zou het een oplossing zijn om de septische put te laten leegtrekken, of niet? Ze zeggen toch immers dat je bij een te volle put de wc's beginnen te broebelen?

voorman

Haal het putdeksel er af en smeer de randen dik in met smeervet,
    kan goed zijn dat je deksel niet geheel afsluit, met het vet maak je je deksel lucht- en geurdicht

gezel

inderdaad, gisteren een bevriend grondwerker op bezoek gehad, en die zei net hetzelfde. Volgende week zal hij wat vet mee brengen. Ook ligt het deksel los in de terrasstenen, dus zal hij het wat vast leggen in de mortel. Probleem zou moeten opgelost zijn.

Septische put

Kan je de septische put niet verwijderen want op vele plaatsen is dit toch niet meer nodig! Als er riolering ligt kan het vuile goedje volgens mij maar beter meteen zo ver mogelijk gestuurd worden...

gezel

waarom zouden we al die moeite doen, om een septische put te verwijderen?
    Probleem is trouwens zoals hierboven aangegeven reeds opgelost.

Septische put is in vele gevallen nog verplicht. Hangt echt van gemeente tot gemeente af....

kerel

Wat kost het trouwens om een septische put te laten leegmaken?
    En wanneer is een septische put vol?
    Wordt dit door de gemeente gedaan?

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Sommige boeren kunnen dit komen leegtrekken, je kan ook informeren bij ontstoppingsfirma's.

Een septische put is altijd vol, en in normale omstandigheden moet je daar niet naar omkijken.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SvenVD
    Sommige boeren kunnen dit komen leegtrekken, je kan ook informeren bij ontstoppingsfirma's.

Een septische put is altijd vol, en in normale omstandigheden moet je daar niet naar omkijken.
    Dus je moet hem niet leegmaken om de x-aantal jaren???

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Een goed werkende septische put moet normaal niet leeggetrokken worden. 't Probleem is dat er meestal veel afval in komt die er niet thuis hoort (zepen, kuisproducten, rubberachtige substanties,...) en die verstoren de werking van een septische put.

kerel

Mijn septische put zit wel goed vol
    Maar heb er ook geen last van, wc's trekken goed door en er is geen geurhinder, alleen als ik de put open

Moderator

Een septische put, maakt alles vloeibaar en voert af naar de riolering
    Wel geschikt wc papier en geen te sterkte reinigsmiddelen gebruiken om de afbraakwerking niet te verstoren.
    (de put zal idd altijd vrij vol tonen, de afvoer zit vrij hoog)

Een beerput verzameld alles, heeft geen aansluiting op de riolering en moet leeggetrokken worden als hij vol is.

Stinkie

Ik heb een septische put en die stinkt, afhankelijk van de weeromstandigheden, enorm.
    Binnen hebben we er geen last van maar als iemand aan de voordeur aanbelt, krijgt die wel de volle laag.
    De put zit namelijk aan de voorkant van het huis, naast de voordeur.

Deze week heb ik de randen van het deksel opgespoten met siliconen en de geur is weg.
    MAAR, nu stinkt het toiletwater ineens.
    Kan het zijn dat die geur zich nu een weg baant door de afvoerleiding en zo het water doet stinken?
    Alle afvoeren lopen hier normaal af, geen probleem.
    De put zelf is niet vol en "verwerkt" alles goed.
    Iemand?
    If aliens are smart enough to travel through space, why do they keep abducting the dumbest people on Earth?

Moderator

Normaal heeft zo'n put ook een ontluchting die best best boven het dakniveau uitkomt.
    dikwijls wordt hiervoor een regenafvoer gebruikt.
    misschien eens controleren of dit wel allemaal in orde is.

achter je toilet zit normaal wel een sifon die geurtjes moet tegen houden
    water zelf kan de geur niet doorlaten.

Bedankt hoow,

Het toilet heeft inderdaad een sifon, het is een nieuwe wc die we geplaatst hebben tijdens de renovatie. (2 jaar nu)
    Normaal zou er geen geur door mogen komen, maar het is wel degelijk sinds ik het deksel van de septische put heb afgedicht met siliconen.

Een ontluchting zit er volgens mij nergens, toch niet dat ik weet. Het huis is van 1971 en alles op gelijkvloers.
    Ik ga eens proberen na te vragen bij de vorige eigenaar.
    If aliens are smart enough to travel through space, why do they keep abducting the dumbest people on Earth?

Regels voor berichten