+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Onderhoud aardgasketel

Mijn aardgasketel zal nu ongeveer een twee jaar in dienst zijn.

Het is een condensatieketel van 17kW; ben ik dan ook wettelijk verplicht om die daarop om de 2 jaar onderhoud op uit te voeren door een cerga-installateur?

Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat dit niet wettelijk verplicht is voor ketels <20kW maar ben niet zeker.

Dat een periodiek onderhoud beter is daar twijfel ik niet aan maar het was gewoon eens om te weten.

meester

Op de site van aardgas.be hebben ze het alleen over een wettelijke verplichting om deze om de 2 jaar te onderhouden (alleen in Vlaanderen)

Nergens wordt daar een limiet van 20kW genoemd ... persoonlijk zou dat ook te belachelijk voor woorden vinden.
    Ne ketel van 10kW heeft ook onderhoud nodig en produceert ook verbrandingsgassen.

Dus ja, het lijkt erop dat je het verplicht bent.

meester

ja maar volgens mij vorig jaar maar ingegaan
    Stefan

gezel

Re: Onderhoud aardgasketel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MR
    Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat dit niet wettelijk verplicht is voor ketels <20kW maar ben niet zeker.
    Inderdaad, je kan dit nalezen op http://www.staatsblad.be. Gebruik bijvoorbeeld zoektermen publicatie 2007-04-27 en woord in titel onderhoud.
    Hier staat het beknopter.

kerel

Onder 20kW is er geen verplichting van onderhoud!
    Dit kan je vinden op deze site.

Echter, ik raad je wel aan van het onderhoud regelmatig te laten uitvoeren...
    Bij een condensatieketel moet de sifon toch regelmatig nagekeken worden, en eventueel schoongemaakt worden (kan je eventueel zelf), ook de ventilator en branderbed mag regelmatig schoongemaakt worden. Dit komt het rendement alleen maar ten goede...
    Maar daar was je dus zelf ook al van overtuigd.
    "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal" - A. Einstein

gezel

Zoals reeds gezegd vallen enkel de + 20kw ketels onder de nieuwe regeling, die verplicht op 2 jaarlijks onderhoud, incl. verbrandingsattest.

Maar elk apparaat heeft onderhoud nodig, en zeker ook een condensatieketel.

Onderhoud en indienststelling mag volgens de nieuwe regeling enkel nog door erkend technicus, vraag aan uw technicus zijn erkenning.

gezel

Onderhoud ketels met vaste brandstoffen (hout ed ) en vloeistoffen (mazout ) verplicht jaarlijks door erkende Tv-technieker .
    Onderhoud gas (zowel atmosferische =G1 als gesloten =G2 ) om de twee jaar verplicht (vanaf 2010) door erkende Gv-technieker .

Reinigings- & verbrandingsattesten kunnen enkel uitgeschreven worden door erkende techniekers .
    Bij eventuele nalatigheid van de eindklant kan de verzekering zich volledig terug trekken !!!
    carpe diem

Tags for this Thread

Regels voor berichten