+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    knaap

Houten palen voor omheining

Hallo,

Ik wil een weide omheinen met 2m hoge draad, ik wil er damhertjes in zetten.

Ik ben van plan vierkante hoekpalen van 120x120x3000 te plaatsen en vierkante tussenpalen van 70x70x3000. (of neem beter ik tussenpalen van 90x90x3000cm). De palen zitten dus 1m in de grond.

Mijn vraag is. Is het voldoende deze in de grond te zetten, of plaats ik deze in beton?

Ik heb gelezen dat palen in beton sneller rotten, omdat het water rond de paal ter hoogte van de blok beton blijft staan. Wanneer je de paal in de grond zet, dan trek het water de grond in...

Klopt dit? Iemand hier ervaring mee?

Bedankt,

Joris

gezel

hoe lang wil je dat je palen meegaan ?
    voor de veelgebruikte gedrenkte grenen palen wordt gezegd: 1 jaar / cm diameter
    dus 10 cm diameter = 10 jaar

in beton zetten is zowiezo niet goed
    hoekpalen ook altijd schoren.

w

knaap

10 jaar is toch het minimum.

Als ik nu de palen tot 20cm boven de grond behandel met bv. Rubson Funderingen zou dat de levensduur niet verlengen?

Joris

Als je wilt dat ze echt lang mee gaan:
    - betonnen sokkel gieten in de grond (fundering)
    - met stalen beugels uw houten paal vastmaken, met nog 1cm speling tussen de paal en de beton (gewicht steunt dus op de stalen beugels en uw hout komt niet in aanraking met grond/beton); als het regent, dan loopt het water van de palen af via de beugels

knaap

Wij hebben nu een carport/garage geplaatst dmv eerst een diepe put (70cm) te graven daarin beton/bouwafval te gieten en in die beton/bouwafval een plastiek buis gestoken en daarin hebben we de houten paal (10cm dia en 2 x met sadolin tuingarden geverft). De buis dient voor extra stevigheid want ik wil dat mijn palen zeker 70 cm in de beton zitten en niet vastgeschroefd op de beton. Lijkt me niet echt stevig te zijn. Tussen de rand van de vierkante paal en de ronde buis heb ik nog afgewerkt met turbobeton en mooi afgestreken. We hebben deze methode zonder buis jaren geleden al gedaan bij een carport en deze palen zijn nog steeds tip top in orde. Zolang je ze maar om de 2, 3 jaar met sadolin of gelijkaardig onderhoud. Ik hoop dat je er iets mee bent

Ik was even vergeten dat het hier gaat om een omheining...hier worden de palen natuurlijk voornamelijk zijdelings belast door wind, damherten die eens komen schuren, etc.
    => oplossing met stalen beugels misschien niet sterk genoeg

Ik was eerder aan het denken aan tuinhuis, etc. Waar de constructie voldoende stevigheid geeft en de palen enkel vertikaal belast worden.

knaap

Als de palen 1 meter in de grond zitten en doet zoals wij het hebben gedaan, dan mag er wel al een serieus hert tegen de paal komen wrijven hoor Ik kan het in ieder geval niet meer bewegen. Nu als je echt wil zeker zijn dan kan je ook voor blauwsteen palen gaan , wegen gelijk lood en duur en dan in de beton , ongelovelijk sterk. Zo heb ik mijn afsluiting gemaakt maar voor een weide is misschien erover

gezel fido's schermafbeelding

waarom zet je geen treinbiels als hoekpalen, dat wordt vaak gedaan is stevig en kost niet veel.
    Ik denk, dus ik ben ... een veroorzaker van forumruis. - ST5 2011.

of betonpalen, kun je vaak ergens 2de hands op de kop tikken
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

voorman

ik heb ook betonpalen gebruikt, stuk goedkoper op lange termijn.

enkel aan 't straat heb ik standaard tuinafsluiting, voor 't zicht hé

kerel

idd, betonnen weipalen kosten niet zoveel en is op de lange termijn zeker het beste. Treinbiels kan je ook gebruiken, zeer sterk en ook goed betaalbaar.

Tags for this Thread

Regels voor berichten