+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    raap

verstopte schoorsteen

Hallo,
    hier ben ik terug met (weeral - hoe kan het ook anders) een probleem!
    Het betreft onze schoorsteen. Ik heb deze namiddag een firma laten komen om onze twee kanalen (waarvan één op het eerste verdiep stopt)
    te reinigen en te controleren. Conclusie: de schoorsteenpijp die we gebruiken trekt niet èn hoogst waarschijnlijk zitten er vogels.
    Gevolg: CO-gevaar?
    Enfin, rond november komt de dakwerker ons dak volledig doen + isoleren dus moeten we eigenlijk wachten tot dan om de schouw weg te kappen MAAR dan zitten we september - oktober - november zonder verwarming!
    Ik vraag me ook af of een kost van meer dan 1000€ om een inoxbuis in de schoorsteen te steken, zinvol is. Later willen we namelijk graag een houtkachel en als ik het goed heb, verschilt dat ook van diameter.
    De gaskachel die aangesloten is blijkt ook geen terugslagklep te hebben dus da's ook niet echt veilig.

Zit er dus een beetje mee omdat die 1000€ (of meer) niet echt helemaal voorzien was. We moeten nog de living en keuken, badkamer renoveren dus kunnen we dat geld wel gebruiken.

Iemand ideeën?
    Is het zinvoller om het geld te investeren in een ander verwarmingstoestel?
    De badkamer zouden we op het eerste verdiep plaatsen dus we kunnen in principe wel een ketel of dergelijke (zonneboiler?) op de zolder plaatsen en radiatoren laten installeren.
    Ons huis is van 1939 heeft nog geen dubbel glas en er is nog werk aan...
    (isolatie, verwarming in badkamer, enz....)

pictitel aangepast

De titel van je topic is nogal vaag. Je zet best iets als 'verstopte schoorsteen?' of iets dergelijks, dat gaat heel wat ergernis bij andere forumgebruikers vermijden.

Tommeke
    Guest

Re: probleem

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don Pablo
    Ik heb deze namiddag een firma laten komen om onze twee kanalen (waarvan één op het eerste verdiep stopt)
    te reinigen en te controleren. Conclusie: de schoorsteenpijp die we gebruiken trekt niet èn hoogst waarschijnlijk zitten er vogels.
    Gevolg: CO-gevaar?
    Als er vogels of een andere blokkage in de schouw zit moet je deze verwijderen.
    Verder niet te veel van wakker liggen.

Laat een schoorsteenkuiser komen. Die lost het 'verstoppingsprobleem' op.
    Is er verder geen verwarmingssysteem voorzien in het huis? Centrale verwarming (voor badkamers, keuken, slaapkamers,...). Ik zou alvast niet beginnen met een zonneboilers, als je al op 1000euro moet kijken.
    Begin met de basis: goed isoleren, CV (?), badkamer, keuken,.. Daarna de 'folliekes': zonneboiler, PV installatie, windmolen, zwembad,...
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

raap

schoorsteen... (-en verwarmingsproblemen)

De schoorsteenman is al geweest hoor!!
    Daarom ook mijn bezorgdheid.
    Het onderhoudsattest (nuttig voor de brandverzekering?) spreekt dus in mijn nadeel. Het attest spreekt van onvoldoende trek, rondzwermende kauwen, corrosie binnenwand en scheuren/ barsten, CO-gevaar.
    Ik persoonlijk wil eigenlijk liever volledig op hout stoken maar ik vrees dat we dan nog meer aanpassingen gaan moeten doen.
    De schoorsteenveger zei ook dat onze gasconvectorl geen terugslagklep heeft en dat dit al een 7-tal jaar geleden verplicht werd.
    Bij de aankoop van het huis werd ons gezegd (mondeling weliswaar) dat de gasconvector van 2004 dateerde. Big mistake?
    We wonen hier echt wel graag maar 't zal dus een werk van lange adem worden.

FF een algemeen vraagje: als jullie konden kiezen tussen de schoorsteen laten staan of wegkappen - wetende dat hij niet goed meer trekt?

Vroeg me ook af of het niet mogelijk is om een turbomag te gebruiken voor radiatoren?

knaap

probeer uit te zoeken op welke hoogte ongeveer (op 20 cm na) de verstopping zit ( waarschijnlijk nestmateriaal vogels) als je geluk hebt zit die binnen op het zolder gedeelte , dan een2tal stenen uitkappen, nesten verwijderen en terug toemetsen, probleem opgelost

knaap

probeer uit te zoeken op welke hoogte ongeveer (op 20 cm na) de verstopping zit ( waarschijnlijk nestmateriaal vogels) als je geluk hebt zit die binnen op het zolder gedeelte , dan een2tal stenen uitkappen, nesten verwijderen en terug toemetsen, probleem opgelost

meester

schoorsteenveger meot nest toch kunnen opruimen?

anders ben je gewoon in zak gezet

Stefan

Tommeke
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefan
    schoorsteenveger meot nest toch kunnen opruimen?

anders ben je gewoon in zak gezet

't is zijn job tenslotte

Hallo

Je kan dan beter een nieuwe inox schouw plaatsen om alle problemen te vermijden

Groeten

knaap

Beste,
    Het is geen vogelnest, en/of dergelijke, het is gewoon de scheur/barst in jouw schoorsteen, dat valse lucht naar buiten zuigt.
    Dit wil zeggen, dat uw schouw niet trekt (zuigt)
    De rook van uw kachel (laagste punt) blijft op woon hoogte, omdat er bovenaan, een valse lucht invoer is (door de scheur/barst in jullie schouw)
    Repareer gewoon het tussen stuk, vanaf de kachel tot het einde v/d schouw, Probleem opgelost!
    Voor alle problemen is er een oplossing, behalve voor de mijne!

Tags for this Thread

Regels voor berichten