+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23

Isoleren hellend dak zonder onderdak

Ik zou het dak op zolder (gordingen) fatsoenlijk willen isoleren. de zolder wordt niet gebruikt en is alleen geïsoleerd met isomoplaten en er ligt geen onderdak op de kepers.

Welke isolatie kan ik gebruiken zonder onderdak? (rekening houden met prijs) Ik vertrouw niet te veel op de pannen om de isolatie volledig droog te houden, dus moet tegen water kunnen. Hoe zit het met subsidies enzo, is isolatiewaarde makkelijk te bereiken? voorwaarden?

Isolatie kan tegen wat vocht. Maar een onderdak is broodnodig gezien dit ook je onderliggende balken droog houden...
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

knaap

Ik heb ook geen onderdak, toch zijn mijn balken kurkdroog. Ik vraag me ook af welke isolatie in zo'n geval gebruikt wordt.

om de zolder bewoonbaar te maken, moet er dus een onderdak op de kepers? dan gaan we het nog even zonder afgewerkte zolder doen denk ik
    (balken zijn bij ons ook nog droog...)

raap

ik ga mijn dak dit jaar ook nog isoleren.
    woning is van 1955.
    balken zijn nog droog, pannen liggen nog altijd perfect,
    maar heb ook gehoord dat onderdak echt noodzakelijk is?
    klopt dat?
    dus isoleren tussen de balken met dampscherm en houten platen ertegen is niet voldoende?

is wel voldoende, maar als je dak ooit lekt, of er stuift sneeuw onder de pannen, dan komt dit door je isolatie, op je plafond.... en kun je jezelf op kosten jagen. Een onderdak helpt ook om je isolatie 'winddicht' te houden, dat verhoogt het rendement van je isolatie.
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

raap

dan ga ik eerst mijn zoldervloer isoleren denk ik
    kader maken met isolatie tussen en OSB platen erover
    voorlopig wordt de zolder toch enkel als opslag gebruikt

en dan isoleer ik later mijn dak (al die pannen eraf halen lijkt me meer een zomerwerkje )

zowel zoldervloer als dak isoleren is zowiezo beter dan alleen het dak toch?

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorrege
    ik ga mijn dak dit jaar ook nog isoleren.
    woning is van 1955.
    balken zijn nog droog, pannen liggen nog altijd perfect,
    maar heb ook gehoord dat onderdak echt noodzakelijk is?
    klopt dat?
    dus isoleren tussen de balken met dampscherm en houten platen ertegen is niet voldoende?
    Sowieso geen zotte kosten doen vooraleer er een onderdak zit. Vorig jaar lagen mijn pannen in mijn ogen ook nog perfect. Alleen bij hevig stormweer kwamen er eens een paar druppels binnen. Maar nu, een jaar later zijn er door een paar windstoten hier en daar toch wat pannen wat verplaatst met sneller plasjes als gevolg. Is maar een voorbeeld.

Ik denk dat het belangrijkste is dat de "stilstaande" isolerende lucht in uw isolatie (indien minerale wol, uiteraard) zonder deftig onderdak niet meer stilstaat en dan isoleert het al heel wat minder.

Keuzes maken... Bij ons wordt volgende maand ineens heel het dak vervangen: pavatex onderdak, nieuwe pannen (wat er nu opligt is 50 jaar oud, dus ik vond het zot om ze dan niet te vervangen als ze er toch af zijn), kepers uitdikken en 24cm isolatie. Maar toegegeven: de kostprijs is er dan ook wel naar ten opzichte van gewoon 16-18cm standaardisolatie te voorzien.

knaap

wat je volgens mij ook kan doen: voorlopig een onderdakfolie plaatsen langs de "binnenkant", dus rond de kepers. Op die manier zal uw isolatie droog blijven, uw hout kan nog wel nat worden (al heb ik soms mijn twijfels over de hoeveelheid water hier ooit zou aankomen...).

als je dan binnen x ja(a)r(en) tijd/geld/goesting/... hebt, dan haal je uw pannen van uw dak, leg je een onderdak en terug pannen erop. op die manier kan de isolatie en binnenafwerking perfect reeds geplaatst worden.

Mr B wat gaat het zoal kosten? ik ben ook van plan om mijn hellend dak te renoveren

knaap

Ik ben ook van plan om volgend jaar m'n zolder aan te pakken. Net een huis gekocht en er ligt ook nog geen onderdak. Ik hoop alvast 1 wintertje door te komen zonder enig probleem met dak

Wat is jouw prijs dan Mr. B? De huidige eigenaars spreken van enkele offertes varierend van 5.000 tot 9.000€ (zijnde nieuwe pannen & onderdak) Ik denk dat ik de isolatie wel zelf aankan. Ben nu volop op zoek waarvoor je allemaal subsidie krijgt

exact dezelfde vraag

Beste,

Ik heb exact dezelfde vraag. Ik heb geen onderdak (enkel wat hardboards onder de kepers) Mijn dak is waterdicht, en kleine herstellingen doe ik zelf. (bvb nokpan vervangen)

Ik heb na veel lezen en navragen en afwegen hetvolgende beslist:

.dakraam in gietijzer vervangen door dubbel glas exemplaar
    .hardboards eraf
    .kepers verdikken van 6 naar 12 cm
    .isoleren tussen kepers (rotswol met dampscherm flenzen)

.gipsplaat op nieuwe kepers timmeren (optioneel)

Mijn vraag is dus eenvoudig:

Wat is voor het bovenste scenario de beste keuze van rotswol. Ik begrijp zo goedkoop mogelijk. Maar is er eventueel een soort/merk die beter vochtafstotend is dan een andere soort / merk, in geval van inderdaad stofsneeuw of een kleine lek. Ik kijk ook nogal naar brandveiligheid, maar daar zit ik met rotswol/glaswol zowiezo goed vermoed ik.

In Brico Plan-it staat deze week URSA glaswol 12 cm dik in promo aan 3.99/m2 ook staat er ISOVER glaswol 12 cm dik aan 5.99. Is dit een goede keuze ? Wat is beter?

P

exact dezelfde vraag

Beste,

Ik heb exact dezelfde vraag. Ik heb geen onderdak (enkel wat hardboards onder de kepers) Mijn dak is waterdicht, en kleine herstellingen doe ik zelf. (bvb nokpan vervangen)

Ik heb na veel lezen en navragen en afwegen hetvolgende beslist:

.dakraam in gietijzer vervangen door dubbel glas exemplaar
    .hardboards eraf
    .kepers verdikken van 6 naar 12 cm
    .isoleren tussen kepers (rotswol met dampscherm flenzen)

.gipsplaat op nieuwe kepers timmeren (optioneel)

Mijn vraag is dus eenvoudig:

Wat is voor het bovenste scenario de beste keuze van rotswol. Ik begrijp zo goedkoop mogelijk. Maar is er eventueel een soort/merk die beter vochtafstotend is dan een andere soort / merk, in geval van inderdaad stofsneeuw of een kleine lek. Ik kijk ook nogal naar brandveiligheid, maar daar zit ik met rotswol/glaswol zowiezo goed vermoed ik.

In Brico Plan-it staat deze week URSA glaswol 12 cm dik in promo aan 3.99/m2 ook staat er ISOVER glaswol 12 cm dik aan 5.99. Is dit een goede keuze ? Wat is beter?

P

knaap

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak

onze situatie is soortgelijk, stevig dak , alle pannen liggen nog recht, balken recht en droog,
    pannen liggen allemaal vastgecementeerd dus kan er volgens mij zo goed als geen vocht binnen.

kan ik langs de onderzijde (binnekant dak) een onderdak plaatsen en daarop isolatie en zo afwerken. of toch beter alles compleet vernieuwen ?

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak

Allen,

Ook ik zit/zat met een gelijkaardig probleem en ben ermee naar een bevriend dakwerker gegaan.

Hij vertelde me het volgende:
    - isolatie zonder onderdak is heel gevaarlijk en niet oportuun daar het de isolerende factor naar beneden haalt en ook de levensduur van de isolatie sneller teniet brengt.
    Anderzijds moet je een paar dingen afzonderlijk bekijken.
    Wanneer je zolder zonder onderdak echt droog is dan zou je het kunnen proberen met een voorlopig onderdag (is een folie langs binnenzijde plaatsen, je kepers of houtwerk is dan wel in deze zone gevestigd en kan op termijn vochtproblemen gaan vertonen. je condensatievocht gaat dan naar het laagst gelegen punt gaan nml. je kepers of ander soort houtwerk).

Dus ... eigenlijk stond ik dus nog nergens tot vorige week ...

ik heb een dak dat langs 1 zijde overgaat in het dak van de buurman. Hij heeft isollatie zonder onderdak (weliswaar jaren geleden geplaatst) en bij het willen vernieuwen ervan heeft hij de vaststelling gedaan dat het toch degelijk aangetast was door de vocht, water, condens, nevel, ...
    Hij wil weliswaar geen kosten meer doen maar dan ben ik wel eens uitkijken naar het materiaal en dergelijke.
    In mijn geval valt het nog allemaal mee daar ik sneldekpannen heb (kosten 1,08 euro per stuk) en ik heb er zo'n 750 a 850 te vervangen wat dus niet echt een zware kost gaat zijn.

De prijzen van de onderdaken die varieëren nogal en daar is de keuze eigenlijk moeilijker.
    In mijn geval raadde ze me de Tyvec onderdakfolie aan (heeft ook een kleefstrook voor volledig wind- en waterdicht te maken).
    Al bij al gaat het qua prijs nog meevallen maar het werk alleen gaat iets anders zijn.
    Toch ben ik het materiaal al aan het verzamelen om er op een droog weekend aan te beginnen. Ik weet alleen nog niet of ik de dakpannen ook zou vernieuwen, zijn 30j oud maar zeker nog in uitstekende staat.
    Voor een klein bedrag ben ik zeker dat mijn isollatie en afwerking van de zolder droog gaat blijven.
    Dus ... zelf wat arbeid verrichten en het probleem is verholpen.

=> Mijn conclusie ... isoleren zonder onderdak is niet aan te raden en je loopt het risico om je investering te verliezen. Bovendien zouden ze de teruggaven van je isolatie (belanstingvermindering, netbeheerder, ...) kunnen terugvorderen omdat in elke beschrijving van goed isoleren er gesproken wordt over een wind en waterdicht dak (onderdakfolie).

Hopelijk helpt dit jullie wat verder (ik vrees er wel voor want de meeste hadden liever een makkelijkere oplossing gekregen vrees ik )
    groetjes
    crooger

Tags for this Thread

Regels voor berichten