+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Crepi

raap

Crepi

Hallo,

wij willen crepi gebruiken bij onze nieuwbouw.

Wat is volgens u de beste opbouw?

1)TRADITIONEEL?

snelbouw binnen 14cm
    isolatie
    luchtspouw
    snelbouw buiten 9cm
    crepi

2) GEVELISOLATIESYSTEEM (vb. Knauf)

snelbouw binnen 14cm
    isolatie
    crepi

Is een combinatie van beiden mogelijk?
    Volgens mij gaat dit scheuren veroorzaken t.h.v. de overgang tussen beide types.

Voor de muur op de perceelsgrens (...open bebouwing met 1 vrijstaande gevel op de perceelsgrens...) zou ik voor type 1 opteren aangezien dit het stevigst is en dus het minste kans op beschadiging.

Voor de andere gevels zou ik voor type 2 opteren. In één van de gevels is er een raamvlak met een lengte van 11m waarboven een dakrand van 60cm hoog is (bekleed met crepi). Als ik in dit geval type 1 zou toepassen, moet ik een L-ijzer / geveldrager voorzien om de snelbouwsteen van 9cm over 11m te dragen.

De vraag is dan weer wat het voordeligst is in prijs...

Alvast bedankt.

Kristof VV

knaap

Wij zijn met hetzelfde bezig.

De oude muren worden langs de buitenzijde geïsoleerd, en nadien bezet.

Voor de nieuwe gedeelten heb ik gekozen, zoals je hierboven zegt, voor de traditionele opbouw. De opbouw is zo uitgeteld dat bij de bezetting de oude en nieuwe muren mooi in lijn gaan komen.

Bij het begin van ons project had ik ook gedacht om alles in snelbouw(14) te zetten; isolatie; en daartegen de bezetting. Maar na een telefoontje met de vertegenwoordiger van Knauf, bleek dat deze opbouw tot 20€/m meer zou kosten dan bij de traditionele opbouw.
    Dus hebben we besloten om met de 2 systemen te werken.

De overgang van het ene naar het andere systeem is natuurlijk gevoelig voor zettingsscheuren. Maar bij een goede, en voldoende, plaatsing van wapeningsnetten zou dit moeten lukken zonder dat het begint te scheuren. Ik ga wel mijn huis nog enkele jaren laten staan, zonder dat ik het ga bezetten, zodat de nieuwe gedeelten zich kunnen 'zetten'.
    Een andere mogelijkheid is om te werken met een krimpvoeg tussen de 2 systemen. 2 stoplatten met hiertussen een voeg die kan opgekit worden. Maar estetisch is dit natuurlijk niet ideaal.

Maarten

raap

Raar, men zou toch veronderstellen dat het tweede systeem goedkoper is??
    Hier dient toch maar één muur gemetst te worden. Misschien bij verschillende firma's prijsoffertes vragen...

knaap

Vormt de overgang tussen beide systemen dan geen koude brug ?

raap

Bedankt voor uw reactie.

Ik had zelf ook al het vermoeden dat snelbouw-isolatie-crepi duurder is. Het is ook onlogisch omdat er geen 2e muur gemetseld wordt, maar toch is het blijkbaar zo.

Waarschijnlijk ga ik dus ook de 2 systemen toepassen.

Nogmaals dank en succes met uw verdere bouwplannen.

Kristof Van Vlasselaer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denhoof
    Wij zijn met hetzelfde bezig.

De oude muren worden langs de buitenzijde geïsoleerd, en nadien bezet.

Voor de nieuwe gedeelten heb ik gekozen, zoals je hierboven zegt, voor de traditionele opbouw. De opbouw is zo uitgeteld dat bij de bezetting de oude en nieuwe muren mooi in lijn gaan komen.

Bij het begin van ons project had ik ook gedacht om alles in snelbouw(14) te zetten; isolatie; en daartegen de bezetting. Maar na een telefoontje met de vertegenwoordiger van Knauf, bleek dat deze opbouw tot 20€/m meer zou kosten dan bij de traditionele opbouw.
    Dus hebben we besloten om met de 2 systemen te werken.

De overgang van het ene naar het andere systeem is natuurlijk gevoelig voor zettingsscheuren. Maar bij een goede, en voldoende, plaatsing van wapeningsnetten zou dit moeten lukken zonder dat het begint te scheuren. Ik ga wel mijn huis nog enkele jaren laten staan, zonder dat ik het ga bezetten, zodat de nieuwe gedeelten zich kunnen 'zetten'.
    Een andere mogelijkheid is om te werken met een krimpvoeg tussen de 2 systemen. 2 stoplatten met hiertussen een voeg die kan opgekit worden. Maar estetisch is dit natuurlijk niet ideaal.

Maarten

raap

Dit kan nooit een koude brug vormen aangezien de isolatie op dezelfde lijn zit.

Groeten

Kristof Van Vlasselaer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marco19
    Vormt de overgang tussen beide systemen dan geen koude brug ?

knaap

Het feit dat het systeem, met de isolatie langs de buitenkant, duurder is zou te maken hebben met de SM 700 (cementering) die duur zou zijn.

Ik weet het ook niet 100% zeker waarom dit is, en of je dit echt moet gebruiken, maar dit is wat ik gehoord heb.
    Ik ga hier nog eens achter informeren.

Maarten

Tags for this Thread

Regels voor berichten