+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    knaap

Warm water en regenwater

Hellow,

Ik heb een vraag ivm de warm water voorziening voor onze nieuwbouw woning. Eventjes de situatie:

- We hebben 2 regenwater putten van 10000L zitten, en zouden dit regenwater graag zo optimaal mogelijk gebruiken..

- We zullen een verwarmingsketel hebben (vloerverwarming) met een intern warm water vat..

Hoe voorzien we best alles van warm-water, en waar mag wat gebruikt worden?

Mogen we regenwater gebruiken voor bv de douche en bad, en dit dus via het warm water vat van de verwarmingsketel? En voorzien we dan in de keuken een extra boiler om warm water te voorzien?

Of gebruiken we enkel regenwater voor de buitenkraantjes, de wachmachine e.d?

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Thx!

gezel

Officieel is het verboden om regenwater te gebruiken om warm sanitair water mee te maken.
    Maar er zijn vele mensen die het doen.
    Geen slecht idee. Met de hoge stijging van de belastingen op water de laatste, begint water toch wel duur te worden.

En als je het water verwarmt tot boven 60 graden en je zorgt eventueel voor een UV-behandling. (UV lamp die water bestraalt) , lijken mij de risicos beperkt

kerel

Kan hier enkel aan toevoegen dat wij het regenwater zullen gebruiken voor alle toiletten behalve 1, en verder aan de wasmachines zowel leiding- als regenwater voorzien. Ook 2 buitenkraantjes op regenwater.

Douche, bad, vaatwas etc zou ik persoonlijk niet doen al is dit enkel gebaseerd op het 'gevoel'.

Houdt wel zeker ook rekening met de situatie waarin je regenwater 'op' is... en zie dat je dan nog steeds kan douche etc he!

meester

Re: Warm water en regenwater

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reeva
    Hellow,

Ik heb een vraag ivm de warm water voorziening voor onze nieuwbouw woning. Eventjes de situatie:

- We hebben 2 regenwater putten van 10000L zitten, en zouden dit regenwater graag zo optimaal mogelijk gebruiken..

- We zullen een verwarmingsketel hebben (vloerverwarming) met een intern warm water vat..

Hoe voorzien we best alles van warm-water, en waar mag wat gebruikt worden?

Mogen we regenwater gebruiken voor bv de douche en bad, en dit dus via het warm water vat van de verwarmingsketel? En voorzien we dan in de keuken een extra boiler om warm water te voorzien?

Of gebruiken we enkel regenwater voor de buitenkraantjes, de wachmachine e.d?

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Thx!
    heb jij dan een dak van 400 m²? of hoe ga je de regenwaterputten vullen?
    Stefan

gezel

Bij gebruik van regenwater moet er een juiste boiler gemonteerd worden , zoniet zal deze vlugger defect gaan .
    De boilerfabrikant geeft geen garantie op gebruik van regenwater tenzij hij daarvoor geschikt is ...
    Bij standaard combi-ketels is dit NIET het geval , dus sterk af te raden ...
    carpe diem

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tumpke
    Bij gebruik van regenwater moet er een juiste boiler gemonteerd worden , zoniet zal deze vlugger defect gaan .
    De boilerfabrikant geeft geen garantie op gebruik van regenwater tenzij hij daarvoor geschikt is ...
    Bij standaard combi-ketels is dit NIET het geval , dus sterk af te raden ...
    Is het niet zo dat de garantie vervalt ifv. de hardheid ?
    Regenwater is nogal zacht, wanneer goed gefilterd verwacht ik niet direct problemen.
    Of zijn er nog andere factoren die de levensduur van een boiler beinvloeden ?

Wij zullen de voorziening maken om later de douche en het bad over te schakelen op regenwater, maar zolang de kindjes klein zijn blijft het pidpa.

Dieter

gezel

Wanneer blijkt dat er regenwater gebruikt wordt zonder toestemming van de fabrikant zal ALTIJD de garantie vervallen ...
    carpe diem

kerel

Wanneer blijkt dat er regenwater gebruikt wordt zonder toestemming van de fabrikant zal ALTIJD de garantie vervallen ...
    Zou kunnen.

Maar hoe zie je dan dat er regenwater gebruikt is ?
    Wat is er anders aan regenwater ? behalve dat het zachter is dan.
    Uiteraard voldoende goed gefilterd.

Dieter

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geut
    Zou kunnen.

Maar hoe zie je dan dat er regenwater gebruikt is ?
    Wat is er anders aan regenwater ? behalve dat het zachter is dan.
    Uiteraard voldoende goed gefilterd.

Dieter
    regenwater is zuurder

gezel

Hoe zie je dat er regenwater gebruyikt wordt ???
    Simpel , als technieker binnenkomt en hij de situatie bekijkt zal hij dit meteen doorhebben als hij de hoofdkraan van het water wil dichtdraaien ...
    carpe diem

kerel

Zuurder kan problemen geven bij geemaileerde (ofzo) boilers en alu. warmtewisselaars, daar kan ik inkomen.
    Bij de RVS exemplaren zie ik dan weer geen probleem, zeker niet bij de 316 modellen.

Tja, dat die technieker dan langskomt, daar had ik dan weer niet aan gedacht
    Dan zullen ze het wel snel doorhebben ja

Ik zal toch het risico nemen, maar dan wel als de kinderen groter zijn.
    Nu zitten ze nog iets te dikwijls met hun mondje door het water te ploegen.

Dieter

knaap

Toch een degelijke filterinstallatie zetten als je dit wilt doen.
    En een gezin dat regenwater gebruikt als sanitair water, dat is niet niks. Zal toch wel regelmatig via PIDPA moeten werken als het efkes niet regent.

kerel

Ja, een goede filter lijkt me dan ook aangewezen.
    De broer van een collega zit in de filterbranche, volgens hem was het een keer investeren in de juiste filters (vooral filterhuizen dan) om dan met een beperkte onderhoudskost voldoende zuiver water te krijgen.

Natuurlijk zorgen voor een eenvoudige overschakeling op pidpa indien mogelijk.
    't is natuurlijk ook zo dat de tijd tussen "kinderen groot genoeg" en "kinderen het huis uit" meestal geen 25 jaar duurt.

Dieter

knaap

Gezien mij eigen topic gesloten werd verwijzend naar de zoekfunctie, zal ik mijn verhaal maar efjes hier verderdoen.

Ik ben al in een gelijkaardige situatie zoals de topicstarter zou willen gebruiken: ons 2x10.000L regenwater wordt aangewend voor warm en koud water in huis, met uitzondering van de spoelbakken in de keuken, badkamer en het kleintje in de WC via een klein electrisch boilertje van 30L in de garage. Al de rest dus bad, douches, WC's, vaatwas, wasmachine ed staan op koud regenwater en warm regenwater via de gasketel.
    Het is op deze manier gekeurd geweest en we zijn hier ook heel tevreden over, maar iemand van de fabrikant van onze gasketel deed ons onlangs serieus twijfelen wegens corrosie/erosie van de koperen ketel.

Ik heb nog wat verder webonderzoek gedaan sinds mijn topic en vond toch heel interessante info die ik jullie niet wil onthouden!
    De reactie van de fabrikant is volgens mij ook eerder defensief omdat in sommige situaties regenwater inderdaad erg aggressief kan inwerken, en het onbegonnen werk is om individuele gevallen goed te keuren of af te keuren. Daarom keuren ze gewoon alles af, ook al is er bij sommigen helemaal geen gevaar.

Ik heb een interessante studie gevonden van de Provincie Antwerpen:
    http://www.provant.be/binaries/hemel...tcm7-17738.pdf
    De test verliep over een periode van een jaar bij 20 gezinnen.

Water met een pH rond de 7 is neutraal. Lager is zuur, en heeft in bepaalde omstandigheden invloed op koper, vooral bij warm en turbulent water: erosie en/of corrosie.
    Een relatief lage hardheid is goed om een beschermlaagje over het koper te leggen, maar bij regenwater is de hardheid doorgaans te laag om voldoende beschermlaag te kunnen aanmaken.
    Te hard is uiteraard ook niet goed, want dan verkalk alles, wat doorgans het geval is met leidingwater.

Pagina 24:
    In de put en aan de kraan is de pH significant hoger en schuift op naar een neutrale zuurtegraad: er wordt een mediaan van 7,1 bereikt. Doordat het hemelwater haast geen bufferende capaciteit heeft (geen of lage alkaliniteit - zie verder), wordt de pH sterk beïnvloed door contact met basische materialen van de dakbedekking (leien, beton- of kleidakpannen) of van de put (beton of metselwerk). Het materiaal van de put heeft hier het grootste effect, gezien de langere verblijftijd van het water in de put vergeleken met de verblijftijd op de dakpannen.

Besluit pagina 39:
    Hemelwater heeft een lage pH, een lage buffercapaciteit (alkaliniteit), en een lage hardheid. Dit betekent dat corrosie van metalen een reëel risico is. Het contact met dakbedekking en putmateriaal zorgt er wel voor dat de waarden in de put en aan de kraan duidelijk hoger zijn, maar dit effect is niet groot genoeg om het risico op corrosie helemaal weg te nemen.
    Dit wordt bevestigd door de metingen van zware metalen: er treedt duidelijk uitloging op van lood, zink, koper en nikkel. … Voor koper en nikkel wordt de aanrijking pas aan de kraan gemeten, en is afkomstig van koperen binnenleidingen of van materiaal waarin nikkel vervat zit.

Ook goeie info op http://www.milieuadvieswinkel.be/ind...01.02.05.03.04
    Te zure pH
    Natuurlijk, niet vervuild regenwater heeft een zuurtegraad (pH) van 5,65 en is dus zuur. Een neutrale pH komt overeen met een waarde 7. Wat lager scoort is zuur, wat hoger scoort is basisch.
    Vervuild regenwater, de zogenaamde zure regen, heeft een pH waarde die lager is dan 5,65. Dit is te zuur en geeft problemen. Zo kan water met een pH-waarde onder 5 koper-en staalleidingen aantasten.
    De dakbedekking kan de zuurtegraad van je water positief of negatief beïnvloeden. Leien, beton- of kleidakpannen zorgen er voor dat het water minder zuur wordt, hebben dus een positieve invloed.
    Ook de regenwaterput kan van invloed zijn. Door het gebruik van een betonput kan regenwater 1 à 2 eenheden minder zuur worden. Heb je geen betonput, hang dan een gemaasde korf met zo'n 50 kg kalkzandsteen in de tank.

pH testen / zuurtegraad meten
    Je kan zelf de zuurtegraad van je regenwater meten. pH-tests zijn te verkrijgen bij de drogist, de apotheker of in aquariumwinkel. De mogelijkheden zijn: pH-meter, lakmoespapier en pH-strips. Je kunt ook het sap van de rode kool gebruiken (kleurt roze in zuur milieu, is paars in neutraal milieu, en groen als het water basisch is).

Conclusie van het verhaal:
    Ik ga zien om de pH en hardheid van ons water zelf te meten. Meten is weten!
    Als het te zuur is, kunnen we nog eens zien om extra kalksteen in onze betonnen regenputten te leggen/hangen, en nog eens te meten nadien.
    Blijft het té zuur, dan wordt het overschakelen op leidingwater denk ik. Zo'n nieuwe ketel is zeker geen kleine kost, dus best het zekere voor het onzekere.

Tags for this Thread

Regels voor berichten