+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
    kerel

Is ingaan op een bod bindend voor de makelaar?

Wij hebben een bod gedaan op een woning. Ons bod werd aanvaard, de makelaar heeft ons dat telefonisch bevestigd.
    Nu werden we opgebeld dat de verkoop toch niet doorgaat, het huis wordt aan iemand anders verkocht.
    Wij hebben op mail duidelijk staan dat de makelaar met ons verder gaat, ons de overeenkomst ging mailen om na te lezen, ...
    Kan de makelaar nu zomaar aan iemand anders verkopen?

Moderator

Mmm... die e-mail vind ik nochtans een goed startpunt om er eventueel toch eens achteraan te gaan.

knaap

Een handtekening van de eigenaar zou natuurlijk het beste zijn.
    Ik denk dat je niet veel kans maakt.

Zaken in jou voordeel zijn de mail en het feit dat de makelaar optreedt in het belang en misschien dus ook in naam van de verkoper. Het is allemaal heel grijs en daarom raad ik toch deskundig advies aan en geen forum advies zoals dat van mij (-:

Indien je het huis echt wil raad ik je aan om eens vrijblijvend contact met een advocaat op te nemen.
    Bij de meeste advocaten kan je vrijblijvend een gesprek over zo'n onderwerp aangaan zonder kosten.
    Een beetje zoals bij notarissen, beide worden pas duur als je ze echt beginnen werken, maar dat is een ander onderwerp.
    In ieder geval veel success
    it's nice to be a honey bee

gezel

Ja en dan moet je een heel eerlijke advocaat tegenkomen die je geen valse hoop geeft natuurlijk.

Mail ect: vergeet al die praatjes maar.
    Als er iets echt telt voor de rechtbank is het een getekend formulier.
    Al is het getekend op toiletpapier, speelt geen rol.

Met mail, fax ect moet je niet teveel illusies maken.

voorman

In't vervolg de makelaar aanporren om direct een compromis te maken (en te laten tekenen door verkopers) als je beslist te kopen. En niet per mail, maar er achter gaan.

kerel

@mikkie
    wat zou het helpen denk je als we de eigenaars contacteren?
    Volgens de makelaar willen de eigenaars aan een
    familielid verkopen die evenveel biedt als ons. Om ruzie in de familie te voorkomen geven ze dat familielid voorrang. Waarom ze niet eerder in de familie besproken hebben of iemand dat huis wou kopen is mij ook een vraag. Zelf stel ik mij vragen bij de waarheid van dit verhaal...

Wij wilden zo snel mogelijk een compromis. Zondagochtend is ons bod aanvaard, maandag had de makelaar iemand van de bank aan de lijn voor bevestiging dat we in aanmerking komen voor de lening en maandagochtend hebben we reeds gevraagd achter een ontwerp van de compromis en gezegd dat we zo snel mogelijk wilden afhandelen. 's avonds mailde de makelaar dat ze de volgende ochtend de compromis ging doorsturen (nog geen tijd gehad hem op te maken..) en moesten we onze notariskeuze bevestigen.Dinsdagochtend telefoon dat de verkoop niet doorgaat.

We wilden dit huis echt heel graag :'(

gezel

Contacteer dan de eigenaars en beid eventueel hoger hé.

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Misschien waren ze ook nooit van plan om aan 'vreemden' te verkopen... Het is perfect mogelijk dat ze de makelaar ge(mis)bruikt hebben om een hogere prijs te krijgen van dat familielid...

gezel

hoe graag wil je dat huis?

je leest hier vaak vanalles over mondelinge overeenkomsten. Als in die mail van de makelaar staat dat de eigenaars akkoord gaan met het bod dat gedaan werd (en natuurlijk de prijs), dan heb je meer als een poot om op te staan. Het hangt er dus vanaf wat juist in die mail staat.
    LEF is het enkelvoud van leven

gezel

volgens mij sta je in principe wel in je recht (waarmee niet gezegd is dat het makkelijk af te dwingen is)

Makelaar handelt normaal gezien in naam van verkoper. verkoper mag in principe zelfs niet verkopen buiten de makelaar om.

dus als makelaar een bod aanvaard mag jij veronderstellen dat dit in samenspraak met de verkoper gegaan is (kan mij niet voorstellen dat makelaar zelf beslist om een lager bod te aanvaarden). In dit systeem is de makelaar nu eenmaal uw contactpersooon en vertegenwoordiger van de verkoper. Indien hij bevestigd heeft via mail is er een overeenkomst en die is rechtsgeldig.

snap ook niet dat iemand 10.000€ betaalt aan een makelaar om dan aan zijn familie te verkopen

Tags for this Thread

Regels voor berichten