+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    voorman

Hoe makkelijk een aardingpen in de grond krijgen.

Ik moet in een rijhuisje een aardingspen plaatsen. Er is geen mogelijkheid om dit ergens buiten te doen wegens volledig gesloten bebouwing in de stad.
    Het volledige huis is wel onderkelderd.
    Hoe kan ik nu best (zeg zo gemakkelijk mogelijk) zo een aardingspen plaatsen.
    Ik wil een verkoperde pen van 1.50m gebruiken. Echter de kelder is maar 1.85m hoog, dus echt veel spelingsruimte heb ik niet.

Stap één, gat in de vloer boren van 22mm?
    Stap twee, pen in het gat .... hoe krijg ik de pen makkelijkst in de grond? Mag ik hier met een hamer op meppen?
    Stap drie, hoe diep moet die pen, mag deze vb 20cm boven de grond uit blijven steken voor de verbinding te maken of moet ze echt volledig de grond in (betekend vloer openbreken)
    Stap vier,zie ik iets over het hoofd?Kan ik mss beter een galva pen gebruiken?

Kan iemand me tips of ervaringen meegeven hieromtrent ?

meester

Re: Hoe makkelijk een aardingpen in de grond krijgen.

bedrijven die dit doen, doen volgende :

gebruiken een pikeur, hilti, ... met "speciaal" opzetstuk die over de pen gaat
    pen altijd een halve meter kleiner dan beschikbare hoogte
    putje maken van 20 bij 20 of beter 30 bij 30, ook minstens 20 cm diep
    pin in de grond "schieten", bovenkant pin = 10 cm onder de vloer, en daarna met een speciaal bijhorende klem aardingskabel verbinden via scheider (om uit te meten door keurder)

na keuring alles dichtmaken maar over aardingskabel wel een flex aanbrengen
    Stefan

gezel

Op meppen mag hoor, de pin is geen koper, maar slechts aan de buitenkant verkoperd. Wel niet rechtstreeks op de schroefdraad slaan. En boor eerst met een zo lang mogelijke boor in de aarde ook, dan moet je al wat minder slaan.

voorman

IK kan een vrelengde moer over de schroefdraad draaien en daar op kloppen. Een stuk in de grond voorboren is een oplossing zijn voor het hoogtegebrek in de kelder. Ik moet dan toch een putteke graven om de pen dieper te steken.
    @ stefan, heb je toevallig geen afbeelding van dat hulpstuk voor de hilti. Kan ik dat zelf maken?

gezel

En al gedacht aan het grondwater?

Als je op een plaats woont waar het grondwater vrij hoog staat, en je hebt een waterdichte kelder, dan zou ik daar niet zomaar een groot gat in de vloer maken! Dan zou ik eerder zo hoog mogelijk in de muur (bv in keldergat) een gaatje maken, en meerdere aardingspinnen aan elkaar gevezen schuin de grond in kloppen. De waterdruk zal hier veel kleiner zijn dan onder het vloerniveau.

Of als je in de kelder zo'n putje hebt waar een dompelpomp in staat, dan is dat mss ook minder erg dan gewoon in de keldervloer.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door P en B
    @ stefan, heb je toevallig geen afbeelding van dat hulpstuk voor de hilti. Kan ik dat zelf maken?
    Hulpstuk voor Hilti weet ik niet, maar lange boren kan je heel gemakkelijk zelf maken: koop een goedkope dikke metaalboor, boor het uiteinde uit en tap er draad in. Draadstang invijzen en je hebt een boor van een meter lang.

w

knaap

Wat ook wel goed werkt is eerst (en eens het gat doorheen de beton er is natuurlijk) een holle buis gebruiken om "voor te boren", en die op de waterleiding aansluiten om "met waterdruk" een gat in de omgevende grond te spuiten, dan hoef je nadien zelfs niet op de aardingspen te kloppen om ze in de grond te drijven.
    Op die manier hoef je zelfs geen echt groot gat in de beton te maken. Met water maakt wel effe een vuilere boel tegenover droog erinkloppen natuurlijk.

greetz
    Leer uit de fouten van anderen, het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken....

gezel

Ik zie de aardingfirmas apparaten gebruiken die ergens gelijken op zoiets (elektrisch of op perslucht):

simpels is volgens mij gewoon met een hamer op meppen, zonder al te zotte kosten te doen. Leg een houten plankje op de pin om beschadiging een pin of schroefdraad te vermijden. Ik heb er zo 4 in de tuin gemept eer ik <30 Ohm zat..
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem
    simpels is volgens mij gewoon met een hamer op meppen, zonder al te zotte kosten te doen. Leg een houten plankje op de pin om beschadiging een pin of schroefdraad te vermijden. Ik heb er zo 4 in de tuin gemept eer ik <30 Ohm zat..
    Wat bedoel je met vier? Heb je ze dan op elkaar gevezen of op verschillende plaatsen geklopt en verbonden.

Sorry hoor, maar van aardingspennen heb ik echt geen kaas gegeten hoor :P

aan elkaar verbonden, met een metertje tussen.
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem
    aan elkaar verbonden, met een metertje tussen.
    Om wat meer effect te hebben kan je die afstand beter nog wat vergroten. AREI spreekt van "voldoende weerstand". ATK en VMSW spreken van minimaal 5 meter onderlinge afstand tussen de pinnen.

gezel

Wij zitten (hebben gebouwd) op het hoogste punt vd gemeente. Het grondwater heb ik hier nog niet gezien of gevoeld. Voor de regenput nochtans een putje geschept van meer dan 2 m diep. Geen druppel.

Ik heb 4 of 5 van die aardingspinnen aan elkaar gevezen en in de grond geklopt (in combinatie van een aardingslus onder de fundering). Telkens een mof op de pin gevezen en dan nog een houten blok erop vooraleer te kloppen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten