+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 33

aansluiten elektrische rolluiken => diameter draad

Hallo,

Als ik mijn elektrische rolluiken wil aansluiten, kan dat dan op de lichtkring of moet dat op eens schakelkring?

Als ik mijn stroom vanuit de schakelkast naar de schakelaar laat komen met 1,5mm2, mag ik dan zomaar de kabel van het rolluik op de schakelaar aansluiten? De kabel van de rolluiken zijn maar 0,75 of 1 mm2. Dat is toch een verandering van sectie?

link naar schema

Hoe zit het eigenlijk met rolluikmotors met ingebouwde zender. Ook daar heb ik vier draden??? Welke sluit ik aan op de elektriciteitskring?

alvast bedankt,

Tommy

voorman

Re: aansluiten elektrische rolluiken => diameter draad

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommy.braes
    Als ik mijn elektrische rolluiken wil aansluiten, kan dat dan op de lichtkring of moet dat op eens schakelkring?

Als ik mijn stroom vanuit de schakelkast naar de schakelaar laat komen met 1,5mm2, mag ik dan zomaar de kabel van het rolluik op de schakelaar aansluiten? De kabel van de rolluiken zijn maar 0,75 of 1 mm2. Dat is toch een verandering van sectie?
    Als je de rolluiken op een lichtkring steekt, afgezekerd op 16A, moet de volledige kring (dus ook de draad naar de rolluiken) minimaal 1.5 mm2 zijn.

Als je ze op een aparte kring steekt, met draad van 0.75mm² moet je die kring afzekeren op 6A (automaat)

Het is wel mogelijk dat de schakelaar van de rolluiken een afzonderlijke glaszekering bevat, waardoor je de schakelaar idd op een 1.5mm² / 16A kring mag hangen.
    Atheism is a non-prophet organisation

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommy.braes
    Hoe zit het eigenlijk met rolluikmotors met ingebouwde zender. Ook daar heb ik vier draden??? Welke sluit ik aan op de elektriciteitskring?

alvast bedankt,

Tommy
    Welk type en merk motor is dat ? Normaal gezien heb je bij motoren met ingebouwde ontvanger maar 3 draden.
    Tenminste bij de merken die ik ken, asa, somfy, simu en elero.

Mvg.

knaap

Milo , ben je daar zeker van ? Je kan toch moeilijk de moter gaan open vijzen om er een andere kabel aan te zetten . Heb de voeding van mijn screens uitgevoerd in 1,5mm op een automaat 16A . De kabel naar de motor is 0.75mm .

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LUMA
    Milo , ben je daar zeker van ? Je kan toch moeilijk de moter gaan open vijzen om er een andere kabel aan te zetten . Heb de voeding van mijn screens uitgevoerd in 1,5mm op een automaat 16A . De kabel naar de motor is 0.75mm .
    Het AREI is daar heel duidelijk over, dus ja, ik ben daar zeker van.

Als je de motor niet met 1.5mm2 kan aansluiten, dan is die 0.75mm de kleinste sectie in je kring, en moet de hele kring op 6A afgezekerd zijn.

(again, het is wel mogelijk dat de schakelaar van de rolluiken een afzonderlijke glaszekering bevat, waardoor je de schakelaar idd op een 1.5mm² / 16A kring mag hangen)

gezel

maar 1,5mm² afgezekerd met een 6A zekering is dus ook goed?

voorman

Klopt.

Maar verlichtingskring op 6A is natuurlijk wel niet superveel ... Hangt natuurlijk wel er vanaf wat er op komt van verlichting...

Ik zou er een aparte kring van maken, met draadsectie minimum 0.75 (mag dus ook gedeeltelijk 1.5 zijn), en afgezekerd op 6A.

knaap

Sorry .... maar ben er niet zeker van . De moter is toch een verbruiker (eindpunt) . De draad sectie van die verbruiker is bepaalt door de opgenomen stroom dus is de kabel die er aan hangt toch oke ? Bij een luster ( ken het abn woord nt direct) of hang lamp is de aansluitkabel toch ook gn 1.5mm of een verlichtingseenheid van een schakelaar . Bij ons op het werk worden alle screens gevoed op 16A , met vaste aansluitkabel 0.75mm /1mm . Verbinding tussen bedien punten 1.5mm . En denk dat als je die moter open vijst voor een andere kabel .... doei garantie .

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LUMA
    Sorry .... maar ben er niet zeker van . De moter is toch een verbruiker (eindpunt) . De draad sectie van die verbruiker is bepaalt door de opgenomen stroom dus is de kabel die er aan hangt toch oke ? Bij een luster ( ken het abn woord nt direct) of hang lamp is de aansluitkabel toch ook gn 1.5mm of een verlichtingseenheid van een schakelaar . Bij ons op het werk worden alle screens gevoed op 16A , met vaste aansluitkabel 0.75mm /1mm . Verbinding tussen bedien punten 1.5mm . En denk dat als je die moter open vijst voor een andere kabel .... doei garantie .
    De draad sectie wordt (deels) bepaald door de opgenomen stroom, maar de afzekering dient om je KABELS te beschermen, dus hoe dunner de kabels, hoe lager de maximaal toegestane stroom is, dus als je kring kabels van 0.75mm2 bevat, MOET die kring op 6A afgezekerd zijn.
    Bekijk het zo: als je draadsectie+ automaat te licht zijn voor wat de verbruiker trekt aan stroom, zal de automaat uitspringen. Niet handig, en dus best rekening mee houden, maar ook niet gevaarlijk.
    Als je automaat te zwaar is voor je draadsectie, zullen bij hogere stroom je draden smelten en evt. brand veroorzaken. En da's toch nog net iets erger

Als bij jullie op het werk kabels van 0.75 afgezekerd zijn op 16A is dit NIET conform het AREI. (tenzij, zoals eerder gezegd, als de schakelaars van de screens of rolluiken een glaszekering bevatten)

En wat verlichtingsarmaturen betreft: daarin zijn alle kabels in 1.5mm uitgevoerd.

voorman

Volgens mij hangt het ervan af wat er tot de vaste installatie beschouwd wordt.

Kabel naar fornuis moet ook 3G6 of 5G4 zijn tot aan het vaste aansluitpunt. Als ik nu een fornuis koop met een aansluitkabel met kleinere sectie, mag dit toch ook aangesloten worden (de draadsecties in het fornuis zelf zijn vaak zelfs nog veel kleiner, zonder extra interne zekering). Na het vaste aansluitpunt bertreft het een toestel/verbruiker (behoort niet tot de vaste installatie).

In het geval van een rolluikmotor, kun je de schakelaar beschouwen als het 'vaste aansluitpunt' en de kabel naar de motor behoort tot de verbruiker. De draadsectie van dat toestel behoort dan ook niet tot de regelgeving van het arei (aansluitkabel is onderdeel van het toestel met CE-keurmerk).

Bij spotjes op zeer lage veiligheidsspanning is de aansluitkabel ook zelden de door het arei opgelegde sectie, want deze is namelijk afhankelijk van de afstand tussen transformator en spot (vaak belangrijk bij gebruik van gewikkelde transfo's). Ga je daar dan ook de aansluitkabel vervangen?

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door binnenkort
    Volgens mij hangt het ervan af wat er tot de vaste installatie beschouwd wordt.

Kabel naar fornuis moet ook 3G6 of 5G4 zijn tot aan het vaste aansluitpunt. Als ik nu een fornuis koop met een aansluitkabel met kleinere sectie, mag dit toch ook aangesloten worden (de draadsecties in het fornuis zelf zijn vaak zelfs nog veel kleiner, zonder extra interne zekering). Na het vaste aansluitpunt bertreft het een toestel/verbruiker (behoort niet tot de vaste installatie).

In het geval van een rolluikmotor, kun je de schakelaar beschouwen als het 'vaste aansluitpunt' en de kabel naar de motor behoort tot de verbruiker. De draadsectie van dat toestel behoort dan ook niet tot de regelgeving van het arei (aansluitkabel is onderdeel van het toestel met CE-keurmerk).

Bij spotjes op zeer lage veiligheidsspanning is de aansluitkabel ook zelden de door het arei opgelegde sectie, want deze is namelijk afhankelijk van de afstand tussen transformator en spot (vaak belangrijk bij gebruik van gewikkelde transfo's). Ga je daar dan ook de aansluitkabel vervangen?
    Ik heb de indruk dat je het ergens horen donderen hebt, maar niet uit welke richting ...

Het AREI geldt voor de VASTE installatie. Een toestel dat VAST aangesloten is (dus: niet met een stekker in een stopcontact) behoort integraal tot het AREI.

Als je een fornuis koopt met een kleinere draadsectie (wat me trouwens wel zou verbazen, ma kom ...) dan ben je verplicht de zekering daarop aan te passen.
    Als het met een stekker aangesloten wordt, valt het echter wel buiten het AREI.

Een schakelaar beschouwen als een "vast aansluitpunt" is onzin. Je elektrische installatie stopt niet bij een schakelaar.

Spotjes op zeer lage veiligheidsspanning vallen niet onder het AREI, en dan nog, wordt de draad DIKKER gemaakt, niet dunner ... En het is de DUNSTE sectie die bepaald hoe hoog je mag afzekeren.

voorman

En verlichting met 1,5mm² aansluiten op een zekering van 6A waar ook 0,75mm² gebruikt wordt, mag wel volgens jou/arei?
    Mag ik dan meteen ook 1,5mm² van schakelaar naar lichtpunt gebruiken in een gemengde kring die afgezekerd is met 16A?

Ik mag een 0,5mm² draadje van mijn transfo naar mijn spotje leggen dat 10m verder hangt en dat zal goedgekeurd worden?

Ik denk gewoon dat de aansluitkabel die aan een rolluikmotor hangt een onderdeel is van die motor (die aan eigen voorschriften moet voldoen om een CE-keurmerk te krijgen). En zo worden ze 'standaard' ook aangesloten (via zelfde stroombaan van verlichting). Wie zegt dat er in mijn rolluikmotor nergens een zekeringetje zit om de aansluitkabel te beveiligen?

knaap

Milo , volgens mij behoort de kabel ook tot de verbruiker en niet tot de installatie . En de kabels in verlichtingsarmaturen 1.5mm? Weet niet ... Vijs eens een TL armatuur open , is zelfs nog geen 0.75mm maar 0.5 mm .
    Op ons werk hebben we +/- om de 2 jaar een keuring van ALLE borden , het aantal borden kan ik nt tellen maar zijn een 30 tal gebouwen . Denk dat dit een antwoord kan geven : Art 126 - Vrijstelling van verplichting tot bescherming tegen overbelasting .

voorman

En verlichting met 1,5mm² aansluiten op een zekering van 6A waar ook 0,75mm² gebruikt wordt, mag wel volgens jou/arei?
    Je mag altijd een grotere sectie gebruiken, nooit een kleinere. Dus: ja.
    Mag ik dan meteen ook 1,5mm² van schakelaar naar lichtpunt gebruiken in een gemengde kring die afgezekerd is met 16A?
    Nee. Een gemengde kring (stopcontacten en verlichting) moet volledig in 2.5mm. Da's een apart punt in het AREI.
    Ik mag een 0,5mm² draadje van mijn transfo naar mijn spotje leggen dat 10m verder hangt en dat zal goedgekeurd worden?
    Dat zal goedgekeurd worden. Maar dat betekent niet dat het "veilig" is . Als je in een stopcontact een stekker steekt met 2 losse, blote draden, zal dit ook geen invloed hebben op de keuring volgens 't AREI, maar 'k zou die draden daarom nog niet in mijn mond steken
    Ik denk gewoon dat de aansluitkabel die aan een rolluikmotor hangt een onderdeel is van die motor (die aan eigen voorschriften moet voldoen om een CE-keurmerk te krijgen). En zo worden ze 'standaard' ook aangesloten (via zelfde stroombaan van verlichting). Wie zegt dat er in mijn rolluikmotor nergens een zekeringetje zit om de aansluitkabel te beveiligen?
    Ik geloof dat ik al een aantal keer gezegd heb "tenzij er een (glas)zekering ....."
    Dat apart zekeringetje moet dan wel in de schakelaar zitten en niet in de motor zelf.

Wat aansluitkabel betreft, wist een keurder me hetvolgende te vertellen:
    "Een aansluitkabel behoort, indien vast aangesloten, integraal tot de installatie. Bekabeling binnenin een toestel valt onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant, maar moet in principe ook voldoen aan richtlijnen die strenger zijn dan het AREI."

voorman

Voor zover ik wist vraagt het AREI wel om eenzelfde sectie te behouden binnen één stroombaan (bijvoorbeeld niet: 1,5mm² van 16A-automaat naar eerste schakelaar en dan 2,5mm² naar volgende schakelaar). Ik kan me natuurlijk vergissen... (en ik leer graag bij )
    Je mag wel zeker een volledige verlichtingskring met 10mm² leggen na een automaat van 16A, maar dat lijkt me niet echt aangewezen.

Het kan zeker zijn dat een keurder je dit gezegd heeft, maar volgens mij is die man/vrouw ook niet alwetend (net zo min als jij en ik, en dan vooral die laatste...). Het is inderdaad zeker de algemene regel dat je draadsectie 'overal' minimaal voldoende moet zijn ifv de automaat, maar er bestaan altijd uitzonderingen (en ik ben ervan overtuigd dat dit er een is).

Het kan toch niet de bedoeling zijn van het arei dat ik in een verlichtingsarmatuur de interne bekabeling aanpas aan 2,5mm² omdat ik deze in een gemengde kring gebruik? En de volledige bekabeling in een fornuis is 6mm², omdat het monofasig aangesloten kan worden?

Ik zie het zo:
    Een vast toestel kun je aansluiten met een vaste leiding of een snoer (zie artikel 240 - Aansluiting van vaste toestellen op de installatie). Een permanente ventilator van een ventilatiesysteem die ik met een stekker (met een dun snoertje) in een stopcontact steek is dan ook redelijk gelijkwaardig aan de rolluikmotor die we hier bespreken waarvan ik het snoer in een 'verbindingsdoos' aansluit volgens de regels van het arei.
    Als er nu een probleem optreedt in die motor, dan is de kans groot dat er vrij snel kortsluiting ontstaat en dan zal mijn 16A automaat quasi even snel uitschakelen als een 6A automaat.
    Indien ik teveel rolluikmotoren aansluit op mijn 16A automaat, dan zal mijn automaat uitschakelen omdat de stroom door de 3G1.5 kabel van automaat naar de eerste schakelaar te groot wordt. De stroom tussen eender welke schakelaar en de bijhorende motor zal in dit geval geen enkel moment te groot worden voor de snoersectie (0,75 of 1mm²), want dit snoer bedient slechts 1 motor.

Tags for this Thread

Regels voor berichten