Onze verbouwing loop op haar einde. Wat we niet vernieuwd hebben, is de oude houten plankenvloer op de twee verdiepingen huis. Het is een huis van +/- 80 jaar oud, hoewel ik denk dat de planken minder oud zijn. Eigenlijk is het een ondervloer die rechtstreeks op de draagbalken gespijkerd is. Toch leek die ons nog in goede staat (er heeft altijd vasttapijt op gelegen). Hij is al opgeschuurd, maar moet nog verder behandeld/geölied worden.
De vloer ligt in de slaapkamer en badkamer en het begint ons nu te storen dat hij zo verschrikkelijk kraakt en dat wordt enkel nog erger. Je kan nergens je voet zetten 's ochtends zonder mijn partner wakker te maken. Bij het stappen voel ik sommige planken bewegen onder mijn voeten en zeer luide kraakgeluiden maken. Onder de vloer lijkt er ook een klankkast gevormd te zijn doordat we de plafonds eronder geïsoleerd hebben met glaswol.
Achteraf gezien hadden we de planken er beter uitgehaald en een ondervloer in OSB geplaatst, maar dat kan nu niet meer. Wat zijn jullie suggesties? Ik las ergens al dat het strooien van talkpoeder in de voegen kan helpen, maar dat lijkt me maar een lapmiddeltje.
Zijn er bijvoorbeeld speciale schroeven waarmee we de planken extra hard in de balken kunnen vijzen? Of kan dat het probleem nog erger maken? Ik zou het persoonlijk geen probleem vinden om vijzen in mijn vloer te zien zitten, zolang het kraken maar ophoudt
Bedankt voor jullie tips!

Met citaat reageren