+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Luidruchtig krakende plankenvloer

Onze verbouwing loop op haar einde. Wat we niet vernieuwd hebben, is de oude houten plankenvloer op de twee verdiepingen huis. Het is een huis van +/- 80 jaar oud, hoewel ik denk dat de planken minder oud zijn. Eigenlijk is het een ondervloer die rechtstreeks op de draagbalken gespijkerd is. Toch leek die ons nog in goede staat (er heeft altijd vasttapijt op gelegen). Hij is al opgeschuurd, maar moet nog verder behandeld/geölied worden.

De vloer ligt in de slaapkamer en badkamer en het begint ons nu te storen dat hij zo verschrikkelijk kraakt en dat wordt enkel nog erger. Je kan nergens je voet zetten 's ochtends zonder mijn partner wakker te maken. Bij het stappen voel ik sommige planken bewegen onder mijn voeten en zeer luide kraakgeluiden maken. Onder de vloer lijkt er ook een klankkast gevormd te zijn doordat we de plafonds eronder geïsoleerd hebben met glaswol.

Achteraf gezien hadden we de planken er beter uitgehaald en een ondervloer in OSB geplaatst, maar dat kan nu niet meer. Wat zijn jullie suggesties? Ik las ergens al dat het strooien van talkpoeder in de voegen kan helpen, maar dat lijkt me maar een lapmiddeltje.

Zijn er bijvoorbeeld speciale schroeven waarmee we de planken extra hard in de balken kunnen vijzen? Of kan dat het probleem nog erger maken? Ik zou het persoonlijk geen probleem vinden om vijzen in mijn vloer te zien zitten, zolang het kraken maar ophoudt

Bedankt voor jullie tips!

meester

Re: Luidruchtig krakende plankenvloer

is normaal in de winter, binnenlucht is heel droog momenteel, zal beter in de zomer, ...

tenzij je nu vocht of water kan vernevelen, ... zodat vochtigheid toeneemt, dan zal het ook minder worden

is typisch voor een echte plankenvloer (ook in onze slaapkamer)

hoe is deze afgewerkt? met olie, vernis, ...

als het olie is zou je ook kunnen extra olie aanbrengen zodat plankenvloer ook minder droog is
    Stefan

voorman TonyWony's schermafbeelding

De nagels vervangen door schroeven, maar als je dat aan het doen bent, kan je evengoed een geluidsdempende strip (rubber, siliconen, kurk...) op je vloerbalken leggen vooraleer je de planken teruglegt.

knaap

TonyWony wijst correct naar de oorzaak, zonder ze letterlijk te vernoemen.
    Krakende houten vloeren, hebben niets te maken met "kraken van hout", wel alles met de beweging van nagels in het nagelgat.
    Vergelijk het met de viool: de strijkstok is de nagel, de snaar is de plank. Vandaar dat het kleine beweginkje zo luid kan klinken, en inderdaad, ook de viool heeft een klankkast.
    De "perfecte staat van de vloer", en het kraken, zijn absoluut totaal verzoenbare eigenschappen. Een krakende vloer is niet noodzakelijk een slechte vloer, alleen maar een enerverende, in specifieke gevallen: zo kan het op de overloop storen in de ochtenduren, terwijl het in de living een "ouderwetse charme" kan hebben.
    Isolatie in de vloer echter, zoals aangegeven, dempt. Zonder, was het nog net iets luider.

In veel gevallen is het, PUUR practisch gezien, niet nodig om je vloer te herleggen. Bijschroeven of bijnagelen (in dat geval met ringnagels, of met slag-schroef nagels) is goed. Schroeven of ringnagels verhinderen de op-en-neer beweging. Geen strijkstok meer. Het effect (of je het goed deed) kan je alleen testen door op elke plank afzonderlijk te gaan staan. Als je bijschroeft, let dan ook op het esthetische. Als de vloer blank blijft, dan schroef je best overal regelmatig gelijnd. Zo oogt het "proper".

Iedereen weet dat je een probleem kan verhelpen door "alles er uit te halen, en alles opnieuw te doen". Veel van die 'raad' staat er echter niet bij stil dat overdreven werken uitvoeren NIET de hobby van de meeste mensen is, en niet de kern van hun vraag.
    Mijn voorstel geeft "voldoende" oplossing aan het probleem.

hdelvaux, je antwoord is zeer bevredigend en bevestigt wat ik er zelf over dacht We zullen het waarschijnlijk oplossen met schroeven, netjes uitgelijnd op de balken en in iedere plank. We willen de vloer hierna wit beitsen (je ziet dat tegenwoordig van in de interieurboekjes). Mocht je hier nog tips over hebben, graag

voorman TonyWony's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hdelvaux
    ...Iedereen weet dat je een probleem kan verhelpen door "alles er uit te halen, en alles opnieuw te doen"...
    Dit is enkel geldig als je weet wat de oorzaak van het probleem is, zodat je bij het 'alles opnieuw doen' niet dezelfde fout maakt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hdelvaux
    ...Veel van die 'raad' staat er echter niet bij stil dat overdreven werken uitvoeren NIET de hobby van de meeste mensen is..
    hmm, ik denk dat er op dit forum nogthans wel meer dan genoeg uitzonderingen op deze regel zijn

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TonyWony
    hmm, ik denk dat er op dit forum nogthans wel meer dan genoeg uitzonderingen op deze regel zijn
    Niet blindstaren op de bravoureverhalen die het goed doen op fora !
    De werkelijkheid achter de fantasie, is vaak véél bescheidener...
    Overigens zijn er zeer veel lezers op dit forum, die hier hetzij dingen leren, hetzij wat verwarring opdoen, maar in elk geval nooit schrijven. Het zijn ook gebruikers, en als professioneel, kan ik alleen maar zorgen dat, als ik een bijdrage lever, dat die nuttig maar niet overdreven is.
    Groet

Met alle respect, maar wat mij eerder stoort zijn de non-discussies hier

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TonyWony
    De nagels vervangen door schroeven, maar als je dat aan het doen bent, kan je evengoed een geluidsdempende strip (rubber, siliconen, kurk...) op je vloerbalken leggen vooraleer je de planken teruglegt.
    schroeven???

er gaat nog meer spanning op de planken komen door verschil tussen droog en vochtig = nog meer gekraak, ook als je er niet op loopt

en dan het uitzicht nog ???
    Stefan

Heb je dan een betere suggestie, Stefan?

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roelvangils
    Heb je dan een betere suggestie, Stefan?
    een bril voor u

zie eerste post hierboven !
    Stefan

Tags for this Thread

Regels voor berichten