+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    kerel

Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?

Hoi,

In het verleden heb ik al meermaals een tegelvloer gelegd, maar dit was al met de tegels uit verband gelegd.

Maar nu wil ik ze allemaal mooi recht op één lijn leggen, ik heb dan ook voor vierkante tegels gekozen. Maar goed ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan en op alles sites die ben tegengekomen zeggen ze dat je een rechte (haakse) lijn moet uitzetten en dat je daarlangs je eerste rij van tegels moet leggen. De rest kan je dan mbv hoekkruisjes daar tegen leggen.

Maar goed... nergens vertellen ze hoe je makkelijk een rechte hoek kunt uitzetten op een chape ondervloer. Kan iemand mij vertellen hoe dit het makkelijkste gaat?

Groet Rik

meester

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?

ge kunt u ne laserkopen als ge van plan zijt om dat nog te doen en anders pas je de regel 3 + 4 = 5 toe.
    met ander woorden:
    de ene zijde heeft een maat met verhouding 3 bvb 150 cm
    de andere zijde heeft een maatmet verhouding 4 bvb 200 cm
    tussen de 2 gemeten moet je 250 cm hebben en je hebt dan een
    rechte hoek van 90°.

Het is dus gewone driehoeksmeetkunde.

Je kiest dus de muur waar je wil dat de tegels evenwijdig mee lopen en
    daar teken je de verhouding 3 op af en dat mag dus 3 meter zijn
    op de andere muur die er haaks op staat teken je 4 meter af
    als die muur daar nu haaks op staat dan meet je in de driehoek 5 meter
    staat die muur daar niet haaks op dan meet je ofwel minder dan 5 meter = minder dan 90° dus scherpe hoek en meet je meer dan 5 meter dan is je hoek groter 90° dus stompe hoek.
    Als de muur haaks staat heb je geluk maar als dat niet zo is kan je dus met die 3+4=5 een rechte driehoek uitzetten van 90°

meester

beginnen met rechte kant van tegels aan langste muur van de kamer

als tegels recht zijn, ik hoop het voor u, dan gewoon 2e rij juist naast eerste leggen, door touw van uitlijning op een afstand van 1 tegel + 1 voeg te spannen
    Stefan

gezel

Als je begint met uw vloer, vergeet niet om eerst een legplan te maken voor de ruimte die je wil voorzien (kan ook volledige verdieping zijn natuurlijk). Eerst dan even kijken dat je overal (of beste mogelijk) goed uitkomt. Je begint dus nooit langs een muur, want dan kom je misschien uit aan de andere kant met 5 cm tegel; dat trekt op niets.

gezel

Zoals Marnix ook al zei: de simpelste methode vind ik: 60 cm uitmeten, in de andere richting 80 cm uitmeten, en dan MOET de diagonaal tussen deze beide punten exact 100 cm zijn. Dan staat de hoek in exact 90 graden. Gewoon stelling van Pythagoras.

zoals xbdt al zei: begin aub eerst met een legplan te maken, zodat je een symmetrisch mooi resultaat krijgt.
    <tilt> 't Zijn alleen losers die zoiets in hun signature zetten !
    <FatmanBert> Allez, voor ene keer: marburg heeft gelijk.

kerel

Ja... ik was sowieso van plan om een legplan te maken, want mijn tegels lopen over meerdere kamers door. Maar soms komt het gewoon niet helemaal perfect uit en kan je niet anders dan ergens met een smalle tegel te eindigen. Zo zit ik bijv. dat ik bij de parket eigenlijk met een volle tegel wil beginnen want anders zie de afgesneden rand... maar dan kom ik bij de muur uit op een strookje van 13cm breed. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Even nog wat betreft het uitzetten van een rechte hoek. Ik ben niet van plan om zo'n laserwaterpas te gaan kopen. Wou het idd controleren met de 3 - 4 - 5 driekhoek verhouding te checken. Maar wat ik eigenlijk precies wou weten... hoe kan je nu op een chape ondervloer een touw spannen waarlangs de tegels moet leggen. Hoe bevestig ik dat touw op die chape... gewoon met een nagel of wat?
    En moet ik dat voor iedere rij opnieuw gaan doen? Dit schiet dan toch niet op he.... ik kan ook de eerste rij perfect leggen en dan de rest met tegelskruisjes er tegenaan leggen, want mijn tegels zijn allemaal perfect dezelfde maat.

knaap

... hoe kan je nu op een chape ondervloer een touw spannen waarlangs de tegels moet leggen. Hoe bevestig ik dat touw op die chape...
    Neem 2 zware blokken en leg het touw daar rond.
    Wij hadden er nog eens de slijpschijf ingezet zodat het tou altijd mooi op zijn plaats blijft.

Misschien duidelijker met een vlug tekeningske:

meester

ja of ge boord gewoon 2 gaten in de vloer met een plugske hé wa is daar nu zo moeiijk aan uwe vloer gat nie inzakken zenne jeeeeeeetje of hoe men van een mug ne olifant maakt

gezel TitaTovenaar's schermafbeelding

of gebruik maken van een smetkoord?

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaar
    of gebruik maken van een smetkoord?
    oei maar daar kan dan misschien wel een zeer grote niet te accepteren tolerantie op zitten van 2 mm en daaaaaaaaaaaaaa klaaaaaaaaaaanieeeeeeeeeeeeeee hééééééééé

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marnix van glassmetal
    ja of ge boord gewoon 2 gaten in de vloer met een plugske hé wa is daar nu zo moeiijk aan uwe vloer gat nie inzakken zenne jeeeeeeetje of hoe men van een mug ne olifant maakt
    Nee jonge, het gaat mij echt niet over het één keer uitzetten van het koord... maar als je sommige mensen moet geloven dan zou het koord bij iedere rij opnieuw moeten spannen en om dan ieders keer die driehoek uit te meten een 2 gaten in de chape te boren, lijkt mee een beetje overkill.

Maar goed... ik wil dus eenmalig het touw uitzetten en de andere rijen gewoon tegen de eerste rij aanleggen waardoor die per definitie ook meteen recht zouden moeten liggen.

meester

smet je hoogtelijn van de tegels op de muur waar tegen je wil starten met tegelen.
    smet de hoogte van de tegels af op de andere muren.
    plaats de linkse tegel, op hoogte, plaats de uiterste rechtse tegel op hoogte let erop dat de afstand tot de muur, de breedte is + voeg ( je muur kan zwenken of een slag vertonen.
    span een metserkoord(A) over de zijde van de linkse en rechtse tegel, evenwijdig aan de startmuur en op afgewerkte hoogte
    gebruik metserkoord klemmen of de oplossing van noesn maar dan moet je de hoektegels van 2 rijen tegelijk leggen.
    hierop zet je je loodlijn (B) uit die vertrekt vanuit het midden van koord A en tevens ook op hoogte afgewerkte pas ligt.
    leg je eerste rij tegels vertrekkend vanuit B naar links en naar rechts
    Haal de hoektegels weg en pas, slijp je tegels aan om deze te herleggen.
    Leg in de volgende rij eerst je hoektegels, indien je bij de vorige rij moest afslijpen, pak dan als hoektegel de eerst volgende volledige tegel.
    span opnieuw de metserkoord over de 2 zijde van de hoektegels evenwijdig met A.
    en vul je rij aan van de éné hoektegel naar de andere. slijp en werk de passtukken tussen hoektegel en muur aan.
    als er bij de begin en eind tegels moet worden geslepen is het lastig om af tegaan op de afgewerkte pas die op de muur is getekend, span dan een metserkoord die haaks staat op A (evenwijdig met B) en begint aan de hoektegels
    luk

meester

waar zit onze JP hier de! man van de vloeren

Tags for this Thread

Regels voor berichten