+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
    kerel

Aansluitdarm regenput

Een kort vraagje:

welke soort darm en welke diameter gebruik je normaal voor de pomp aan de regenput aan te sluiten ?

Is dat één lang stuk vrij soepele darm, of een stroevere tot in de put en daar een soepele die op en neer kan ?

De afstand is een 5 meter.
    Leg je die normaal in een wachtbuisje, bv eentje van 50mm ?

Ik heb hier twee regenputten, best een grotere wachtbuis, of twee aparte ?

gezel

Re: Aansluitdarm regenput

Type leiding dat je zoekt is socarex.
    Normaal dacht ik dat aanzuigleiding gelegd werd van 1 duim .

Je kan deze in een wachtbuis leggen zodat je er nog iets anders bij kan steken of zo. Nog een handige oplossing is bvb een wachtbuis leggen die afhelt naar je put. Dan kan je bijvullen via die wachtbuis. Alhoewel ik wel geen mooie oplossing vond om een trechter aan te sluiten op die wachtbuis, waar al een socarex uit kwam. Daarom mijn oplossing : 2 keer socarex.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc.vv
    Een kort vraagje:

welke soort darm en welke diameter gebruik je normaal voor de pomp aan de regenput aan te sluiten ?

Is dat één lang stuk vrij soepele darm, of een stroevere tot in de put en daar een soepele die op en neer kan ?

De afstand is een 5 meter.
    Leg je die normaal in een wachtbuisje, bv eentje van 50mm ?

Ik heb hier twee regenputten, best een grotere wachtbuis, of twee aparte ?
    soepele slang wordt plat gedrukt door "zuigkracht" van een pomp

socarex = harde PE en in put een kort stuk soepel MET metalen versteviging om vlotter en voetklep aan te sluiten
    Stefan

kerel

Bedankt JVH en Stefan,

meestgebruikt is dus socarex 1 duim binnenin wat buitendiameter 32 mm geeft.

Beste zijn metalen verbindingen waarbij de maat kan variëren volgens de sterkte van de socarex .. dunwandige kan bv 31mm zijn, dikwandige 34mm.

Als wachtbuis heb ik een soepele buis van 75mm gebruikt, wel met geen echte bochten aangezien die socarex hééél stijf is.

Dat afhellen voor bij te kunnen vullen is een goed idee, maar hier ligt de kelder te laag tov de put. Voor mij is het geen punt om dat bijvullen te doen via het putdeksel met tuinslang of beter nog, tijdelijk binnenin omschakelen met een soepele metalen darm.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefan

soepele slang wordt plat gedrukt door "zuigkracht" van een pomp

socarex = harde PE en in put een kort stuk soepel MET metalen versteviging om vlotter en voetklep aan te sluiten
    En is socarex dan HDPE of LDPE?

gezel dries_neyrinck's schermafbeelding

Bij mij loopt er een socarex van 1" van binnen tot in het opgemetst mangat.
    Daar een koppeling met een soepele darm met metaalspiraal (tegen het platzuigen). Ik heb gebruik gemaakt van koppelingen die je een kwartslag moet draaien (cfr brandweerslangen). Aan het eind van de soepele darm een aanzuigkorf en een vlotter.
    Er loopt ook een socarex van 3/4 " als vulleiding vanaf binnen tot in de put.
    Daarnaast heb ik ook elektriciteitskabels voorzien: een voedingskabel (moest er ooit een pomp in de put komen) en een signaaldraad (voor de eventuele aansluiting van een niveausensor)

Overal dunwandige socarex genomen. Is stevig genoeg.
    Elk natuurlijk getal is interessant. Immers, stel dat er ook oninteressante natuurlijke getallen zouden bestaan. Dan zou er ook een kleinste oninteressant natuurlijk getal bestaan. Maar het kleinste oninteressante natuurlijke getal is zeer interessant.

kerel

Ideaal maak je de koppeling tussen socarex en soepele onderaan in de put, kan er via daar nooit lucht in je leiding komen .. en die 'brandweerkoppelingen' zijn niet echt bedoeld voor permanente verbindingen, hebben in principe meer kans voor kleine lekken .. ergens in dit forum heeft iemand daarmee problemen gehad (pomp trok regelmatig lucht aan).

meester

Ideaal maak je de koppeling tussen socarex en soepele onderaan in de put, kan er via daar nooit lucht in je leiding komen .. en die 'brandweerkoppelingen' zijn niet echt bedoeld voor permanente verbindingen, hebben in principe meer kans voor kleine lekken .. ergens in dit forum heeft iemand daarmee problemen gehad (pomp trok regelmatig lucht aan).
    koppeling bovenaan je put, boven hoogste waterpeil anders zit koppeling altijd onder water = niet voordelig voor roest

en dan is flexibel net iets minder lang dan put diep
    Stefan

kerel

Zo'n koppeling is normaal messing wat niet roest .. en moest de regen in de toekomst nog veel meer verzuren zijn er ook kunststofversies

Als ik het goed begrijp gebruik jij de iets kortere lengte van die soepele darm om te vermijden dat de aanzuigkorf op de bodem komt ?
    Dan hangt er toch wel wat gewicht aan die soepele darm (filter + voetklep + slangpilaar).

Ikzelf heb een grote 'rondel' (diameter 20 cm) gemaakt uit een overschotje pvc (drie mm dik). Daarin een gat van 4 cm en past daarmee netjes tussen de schroefdraad van de aanzuigfilter en de voetklep (1"1/4). Wanneer de put nu leeg komt zakt die rondel op de bodem en blijft de filter een 8 cm er boven staan. Aan één kant een stukje vastgemaakt van zo'n riem om kindjes in het zwembad te leren zwemmen, zodat de filter altijd iets onder het wateroppervlak hangt. Héél vlug te maken en héél doeltreffend.

meester

Zo'n koppeling is normaal messing wat niet roest .. en moest de regen in de toekomst nog veel meer verzuren zijn er ook kunststofversies

Als ik het goed begrijp gebruik jij de iets kortere lengte van die soepele darm om te vermijden dat de aanzuigkorf op de bodem komt ?
    Dan hangt er toch wel wat gewicht aan die soepele darm (filter + voetklep + slangpilaar).

Ikzelf heb een grote 'rondel' (diameter 20 cm) gemaakt uit een overschotje pvc (drie mm dik). Daarin een gat van 4 cm en past daarmee netjes tussen de schroefdraad van de aanzuigfilter en de voetklep (1"1/4). Wanneer de put nu leeg komt zakt die rondel op de bodem en blijft de filter een 8 cm er boven staan. Aan één kant een stukje vastgemaakt van zo'n riem om kindjes in het zwembad te leren zwemmen, zodat de filter altijd iets onder het wateroppervlak hangt. Héél vlug te maken en héél doeltreffend.
    klopt, filter hangt dan niet in "slijk"

mooi gedaan als ik het mij zo een beetje kan voorstellen
    Stefan

Tags for this Thread

Regels voor berichten