+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    raap

Tweede lichtpunt - aftakken stopcontact

Hallo,

We hebben in onze slaapkamer momenteel één lichtpunt met schakelaar. Verder hebben in die kamer nog twee stopcontacten.
    We hadden graag een tweede lichtpunt dat met een tweede schakelaar zou moeten bediend worden.
    Kan één van de twee stopcontacten gebruiken om een draad af te takken die naar de nieuwe schakelaar gaat en vandaar naar het tweede lichtpunt ?
    Zoja, welk soort draad heb ik daarvoor nodig en hoe bevestig ik die draad aan het stopcontact ?

Alvast bedankt.

EDH.

kerel

Re: Tweede lichtpunt - aftakken stopcontact

Ja dat kan op voorwaarde dat de kring waarvan je nu aftakt maximaal 7 punten met stopcontacten en/of lichtpunten bevat.
    Kabel moet minimaal 3x2,5mm² zijn.

raap

Bedankt voor de info.
    Kan je me zeggen hoe ik kan zien hoeveel zaken er momenteel op die kring zijn aangesloten ?
    Zou je me ook kunnen zeggen hoe ik op een veilige manier moet aftakken van het stopcontact ? Ik veronderstel nl. niet dat ik zomaar de draden aan elkaar mag draaien.
    M.a.w. 'k heb nu dat stopcontact, als ik dat open zie ik een aantal draden, hoe tak ik nu op een veilige manier af van die draden zodat ik mijn nieuw lichtpunt met schakelaar veilig werkende krijg ?

Alle advies welkom;
    Alvast bedankt.
    EDH

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EDH
    Kan je me zeggen hoe ik kan zien hoeveel zaken er momenteel op die kring zijn aangesloten ?
    Op het eendraadschema van je installatie zou je duidelijk moeten zien hoeveel punten er op een kring zitten.
    Ik veronderstel nl. niet dat ik zomaar de draden aan elkaar mag draaien.
    Niks draden draaien... Schroef open, draadje erbij, schroef stevig terug vastschroeven (met sommige sokkels kan het handig zijn om een klein stukje gestripte draad (1cm lag) bij te steken als je een derde draad toevoegt).

Ik ken de situatie niet, maar misschien is het wel eenvoudiger om je schakelaar te vervangen door een dubbel exemplaar (stroom komt daar al toe). Dan moet je enkel nog een kabel trekken tussen schakelaar en nieuwe lichtpunt.

klein detail: kabel moet 3G2,5mm² zijn (met een aarding dus)

raap

Ik ben echt een leek wat betreft elektriciteit .
    De situatie is dus dat ik een vrij stopcontact heb in mijn slaapkamer.
    Via dat stopcontact (geen schakelaar dus) wil ik via een nog te kopen schakelaar een nieuw lichtpunt bedienen.
    Ik heb enkel elektriciteit aan het stopcontact, niet aan de schakelaar en ook niet aan het lichtpunt.
    Vraag is dus hoeveel en welke draden (nog te kopen) ik moet koppelen aan het stopcontact om van daaruit te vertrekken naar de schakelaar en naar het nieuwe lichtpunt.
    Kan u rekening houdende met bovenstaande een beetje meer detail geven hoeveel en welke draden ik moeten koppelen in het stopcontact ?

Alvast bedankt.
    een leek

gezel

EDH -) zoek je een gewillige buurman, broer, schoonbroer of iemand die er iets meer van weet.
    We kunnen dit uitleggen maar electriciteit is en blijft gevaarlijk en de kans op electocutie en brand, hoe simpel deze vraag en oplossing ook is, blijft reeël.

Ik ken de situatie niet, maar misschien is het wel eenvoudiger om je schakelaar te vervangen door een dubbel exemplaar (stroom komt daar al toe). Dan moet je enkel nog een kabel trekken tussen schakelaar en nieuwe lichtpunt.
    Is ook een goede oplossing zonder al te veel ectra werk, door een serieschakelaar te steken.

knaap

vervang uw huidige schakelaar door één die 2knoppen heeft en vandaar ga je met een extra kabel naar uw ander lichtpunt! tenzij uw stopcontact ook op normale hoogte zit..

Wij zijn geen helderziende en weten niet of u gemengde kringen(2.5mm²)(stopcontacten + lichtpunten op één zekering) hebt of een aparte lichtkring(1.5mm²)?

Zoals hierboven al gemeld kan het niet slecht zijn raad te vragen aan iemand die de situatie kan zien en beoordelen..

voorman

Vooreerst: Ik ga volledig akkoord met binnenkort en arnedm (veel simpeler om bestaande schakelaar te ontdubbelen, situatie B hieronder), en ook met gsmmer (vraag raad aan iemand die er wat van kent ...)

Wat je best eerst doet: op je eendraadschema kijken op welke kring de (bestaande) schakelaar en de stopcontacten zitten. Als je geen eendraadschema hebben: uitzoeken wat er nog allemaal op de kring zit, door zekering af te leggen en te kijken wat er allemaal zonder stroom zit.

A. Als er bij het stopcontact nog 7 andere aansluitpunten zijn (stopcontacten of lichtpunten, waarbij een meervoudig stopcontact onder 1 afdekplaat telt als 1 stopcontact), kan je op die kring niets bij zetten. Als er minder zijn, kan je hierbij nog je verlichting aansluiten.
    Als je een enkelpolige schakelaar gebruikt, MOET de kring afgezekerd worden op 16A (in plaats van de 20A die gebruikelijk is voor een kring die enkel stopcontacten bevat). De verbinding tussen stopcontact & schakelaar en tussen schakelaar & lichtpunt moeten in 3G2.5 uitgevoerd worden

B. Als er bij de kring v.d. schakelaar/verlichting enkel andere verlichting op staat, kan je daar zonder verdere voorwaarden op aftakken. (met 3G1.5)

C. Als er op dezelfde kring vd schakelaar/verlichting ook stopcontacten zitten, dan geldt hetzelfde als bij A.
    Atheism is a non-prophet organisation

voorman

Ik heb enkel elektriciteit aan het stopcontact, niet aan de schakelaar en ook niet aan het lichtpunt.
    Als uw huidig licht werkt, komt er wel degelijk spanning toe op je schakelaar, hoor (tenzij het een draadloze is, wat me sterk zou verbazen)...

Zoals hierboven door anderen reeds aangehaald: vraag iemand uit je buurt die er iets van kent om eens de situatie te bekijken... Misschien is het veel eenvoudiger om de huidige schakelaar te ontdubbelen. Misschien zit er op de plaats waar je een nieuwe schakelaar wil zetten wel een schakelaar aan de andere kant van de muur en moet je gewoon een gaatje door de muur boren. Misschien worden alle lichten aangestuurd via drukknoppen en teleruptoren of heb je domotica... Niet zichtbaar vanaf hier, he

Als je er toch zelf wil aan beginnen, baseer je dan op de uitleg van Milo. Weet dan ook dat 3G2.5 staat voor een kabel met drie draden van 2,5mm² waarvan één geel/groen is voor de aarding (betekenis van de G). 3G1.5 is hetzelfde, maar de draden hebben maar een sectie van 1,5mm². Afhankelijk van de situatie (waarin moet je kabel zitten) kun je kiezen voor een preflex met drie losse draadjes in, of een XVB-kabel (grijs).

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door binnenkort
    Als uw huidig licht werkt, komt er wel degelijk spanning toe op je schakelaar ...
    Niet altijd waar...
    In oudere huizen wordt meestal de verdeling aan de lusters gemaakt, en enkel de sturingsdraden naar de schakelaars doorgeschakeld.
    In het geval je dus met 2 schakelaars en 1 lichtpunt werkt heb je enkel spanning in de schakelaar als de andere schakelaar dicht staat.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xmen
    Niet altijd waar...
    Absoluut correct! In een oude installatie moet je vaak zoeken hoe alles is aangesloten (inclusief de vele verborgen verdeeldoosjes die geplaatst werden om 2 meter koperdraad te besparen ).
    Echter ook:
    We hebben in onze slaapkamer momenteel één lichtpunt met schakelaar.
    Dus enkelvoud (geen wisselschakelaars). En in een oude installatie werkten ze vaak met gladde buizen, dus kwestie van 1 schakeldraadje bij te trekken tussen schakelaar en huidige lamp + 3G1.5 van huidige lamp naar nieuwe lamp en nieuw lichtpunt KAN werken...

Ik kan echter niet zien of er stroom toekomt op de huidige schakelaar, en ik kan ook niet zien of er al 8 of meer punten op de stroombaan zitten. Ik kan niet zien of het een oude of een nieuwe installatie is. Ik kan niet zien of het een klassieke installatie is, of als alle lichtpunten via teleruptoren geschakeld worden...
    Met andere woorden: hoewel de oplossing heel eenvoudig KAN zijn, is het niet mogelijk om de meest ideale oplossing voor te stellen. En aangezien TS een leek is wat betreft electriciteit, is volgens mij de enige goede raad: zoek iemand die er iets van kent om er eens naar te kijken...

Tags for this Thread

Regels voor berichten