Discussie gesloten
Pagina 3 van 16 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 239
    meester

Re: Wat verdient zelfstandige

tuurlijk moet je niet altijd een factuur geven

vb Colruyt, restaurant, frituur, dagbladhandel, bakker, beenhouwer, ...
    is daarom alles in het zwart bij die mannen???
    Stefan

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefan
    vb Colruyt, restaurant, frituur, dagbladhandel, bakker, beenhouwer, ...
    is daarom alles in het zwart bij die mannen???
    Die hebben een kassa/kasboek.
    Je bent (in theorie) verplicht een BTW-bonnetje te hebben als je een horecazaak verlaat.
    Verkijk je niet op de 6 "groene" verplichtingen: bouw deftig en je E-peil zakt automatisch lager dan E54. Meer isoleren kan je ook bekijken als "minder glas" (muur is goedkoper én beter isolerend).

You can't program the way you think and feel on any given moment.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flesjespa
    Je bent (in theorie) verplicht een BTW-bonnetje te hebben als je een horecazaak verlaat.
    Ik zal eraan denken als ik nog eens frieten ga kopen...

Maar zover ik weet, steel ik nog steeds geen BTW als ik geen factuur/BTW-briefje vraag, maar is het de zelfstandige die steelt als hij ervoor kiest om deze inkomsten niet aan te geven...

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door binnenkort
    Ik zal eraan denken als ik nog eens frieten ga kopen...

Maar zover ik weet, steel ik nog steeds geen BTW als ik geen factuur/BTW-briefje vraag, maar is het de zelfstandige die steelt als hij ervoor kiest om deze inkomsten niet aan te geven...
    klopt, het is de zelfstandige die in dat geval het dient in te schrijven
    Leven is te kort om je over alles op te winden

gezel Saurus's schermafbeelding

Artikeltje uit Knack tav PVDA:

Ik begin te vrezen dat de vooroordelen over zelfstandigen groter zijn dan de vooroordelen over pakweg allochtonen. Bovendien blijkt het uitroepen van de niet-werknemer tot malafide medemens totaal legitiem.
    (...)
    Beste Nieuwe Werker, meer dan dat de mensheid uiteenvalt in mannen en vrouwen, rijk en arm, blank en zwart, gaapt er een mentaliteitskloof tussen zelfstandigen en werknemers. U bent zo druk bezig met het in stand houden van het archaïsche beeld van de kapitalist, de sjoemelaar met de dikke slee, de vrijgevochten libertijn, dat het u ontgaat dat de doorsneezelfstandige uw Nieuwe Kleine Man is.

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4750081262.htm

voorman

't gras is altijd groener aan de andere kant, he...

gezel

grappige vraag!
    Je kan daar onmogelijk een antwoord op geven...
    In mijn geval: ik verdien volgens simpele jan met de klak 8 - 10000€/maand als zelfstandige. Na aftrek van mijn vaste kosten blijft er ongeveer een 6-7000€ over (sociale lasten, camionette, lidgelden,...). Dan mag je nog een 3000 rekenen aan leverancierskosten. Dus blijft er nog 3000-4000€ over. Dan nog wat verzekeringen (arbeidsongeschiktheid, inkomensverlies want ik kan ni doppen, en pensioensparen, want das nodig als zelfstandige, BA onderneming,...) + sparen voor latere investeringen.
    Dan blijft er nog een som over die genoeg is, maar zeker niet om stikend rijk te worden. Zeker niet als je weet dat ik van 06.00u tot 20.00u werk (tot 20.00u want voor een opmeting moet je gaan als de mensen thuis zijn van werken). en dat ik geen vakantie, eindejaarspremies en betaalde verlofdagen heb.

Waarom ik het dan doe? Omdat ik ni voor een baas wil & kan werken. Het mooie aan zelfstandig zijn is ni het grote geld wat men denkt, maar wel het je eigen baas kunnen zijn, contact met klanten, een gelukkige klant achterlaten en hopen dat hij wat pos. reclame maakt! Er is niets leuker om een telefoon van "jef" te krijgen die wil dat ik een prijsofferte kom maken, want zijn vriend "jan" was toch zo tevreden van mijn werk. Geeft voldoening

edit: voorafbetalingen aan de belastingen zitten in de vaste kosten uiteraard

kerel

En als je iets (werkuren) in het zwart laat uitvoeren, heb jij daar een beetje winst aan, de zelfstandige véél.

-jij spaart de BTW uit
    -hij spaart een veelvoud van dat bedrag uit, omdat hij geen belasting moet betalen. (vb. 880,-)

And they wonder why there is a grey economy...
    als je op een bedrag van 1000€ de btw laat vallen (bvb 6% ... 1060 met factuur dus) ... hoeveel spaart de zelfstandige dan extra uit?

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door streep

Zo ken ik een zelfstandige die zichzelf amper tussen de 2000-3000euro bruto uitbetaalt, maar wel een schoon huis met 2hectare tuin, paarden, 2 auto's, ... heeft. Dan ga je zien dat er nog veel zelfstandigen (bijv IT'ers) zijn die plots als nevenactiviteit 'immobiliën' laten opnemen in hun statuten. Bijgevolg mogen ze vanaf dan ook onroerend goed bezitten/verbouwen/kopen/verkopen/verhuren/... . Dat geld gaat dan ook weer in de zaak, waardoor ze meer en meer en meer onkosten gaan inbrengen.
    Er zijn nog veeeeeel meer creatieve zaken die je aldus kan doen, waardoor je met een laag salaris een royaal leven als zelfstandige kan hebben en toch alle controles kan doorkomen.

.
    dat is allemaal juist maar wat wanneer er gestopt word, dan heeft hij geen huis,auto ,grond,paarden,....maar wel de zaak (bvba,nv,....)en moet je het statuut ontbinden met de bijkomende gevolgen dat je zeer veel centjes mag afdokken voor het inkopen van alles + de bijkomende belastingen (wat steek je op het einde in je zakken ,nougabollen.alles waar je kan van profiteren moet je toch ooit terug betalen of je moet een slapende bvba behouden met de bijkomende papperassenwinkel er bij.
    en voor de nabestanden is dat ook niet altijd een cadeau.
    alle voordelen hebben ook zijn nadelen.

grts,
    veni,vidi,velcro :"ik kwam,ik zag,en ik bleef plakken"

meester tilt!'s schermafbeelding

als je op een bedrag van 1000€ de btw laat vallen (bvb 6% ... 1060 met factuur dus) ... hoeveel spaart de zelfstandige dan extra uit?
    Strikt gezien (als het alleen over werkuren gaat) 1000 Euro

Met factuur komt die 1060 Euro in de boekhouding van de BVBA, BTW wordt doorgestort, dus schiet er 1000 Euro over waar de zelfstandige op belast wordt (neem 50%) dan schiet er 500 Euro over voor de BVBA en 500 Euro voor de belastingen. Van die 500 Euro in de BVBA wordt op het eind van de maand de zelfstandige betaald.
    Als jij geen factuur vraagt steekt de zelfstandige die 1000 Euro in the pocket en gaat er iets moois mee kopen.
    "If I could get all the money back I ever spent on cars, I'd spend it on cars."

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tilt!

Met factuur komt die 1060 Euro in de boekhouding van de BVBA, BTW wordt doorgestort, dus schiet er 1000 Euro over waar de zelfstandige op belast wordt (neem 50%) dan schiet er 500 Euro over voor de BVBA en 500 Euro voor de belastingen. Van die 500 Euro in de BVBA wordt op het eind van de maand de zelfstandige betaald.
    Als jij geen factuur vraagt steekt de zelfstandige die 1000 Euro in the pocket en gaat er iets moois mee kopen.
    wanneer hij van de 1000 euro 400 euro loon uitschrijft betaald hijong 45% belastingen daarop en op de resterende 600 betaald hij vennootschaps belasting ik denk ong 27% de overschot is BEDRIJFSwinst

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoow
    vraag eens aan uw baas, wat jij hem kost per uur.
    Op je bruto loon tel daar 70-100% bij.

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tilt!

50% belasting in een BVBA, waarom dan een bvba opstarten?

op de eerste schijf van 25.000,00 betaald een bvba 25% belasting...

indien hij niet uitgesloten is van verlaagd tarief, anders is het 34% belasting. dus zeker nooit geen 50%
    Eindeljk is alles een beetje af... en we wonen er graag...

knaap

idd wanneer is het goed een bvba te starten :*als je schrik hebt van faling en prive blijft dan beschermt(als je natuurlijk niet dom bent om alles via bvba te kopen )
    of als je te veel winst maakt,dan kan je zoals vermeld u zelf een degelijk inkomen uitbetalen om zo te kunnen genieten van die opsplitsing van belastingen. het is niet altijd voordelig om een bvba op te starten. het is zeker niet indien je een gewoon minimum inkomen hebt als zelfstandige )het begint maar voordelig te worden bij een netto BEDRIJFWINST van 50.000 euro. (hebben ze mij verteld bij de laatste briefing van de boekhouders)
    grts

Een pintje zou 3 euro moeten kosten om een café rendabel te houden:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GC82RF6BR

Kennis van me zei gisteren dat het bedrijfje waar hij werkt van elke 1000 euro omzet maar 3 euro overhoudt. Wat er dan precies allemaal afgetrokken is weet ik niet, ik ben een ramp met cijfers, en da's dan ook een van de redenen waarom ik nooit zelfstandige zal worden.

Regels voor berichten