Bekijk resultaten enquête: Hoeveel vermogen (in kVA) hebben jullie aangevraagd?

Aantal stemmers
52. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • < 10 kVA

7 13,46%
  • 10 - 15 kVA

10 19,23%
  • 15 - 20 kVA

11 21,15%
  • 20 - 25 kVA

13 25,00%
  • > 25 kVA

11 21,15%
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 29 van 29
    gezel

Re: Hoeveel vermogen (in kVA) hebben jullie aangevraagd?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kris77
    normaal voldoet wel 40Amp of 63Amp mono (zoveel prijs zit daar tussen niet in)
    85 € exclusief btw

Maar wat ik mij wel afvraag is in hoeverre ze een wijziging doorrekenen?

Stel ik bestel nu 40A monofase, als ik nu 63A zou nemen zou ik 85 € excl meer betalen maar soit ik bestel de 40A. Na een jaar merk ik bijv dat die 40A toch niet voldoet en wens ik alsnog 63A te bestellen. Wat zijn dan de kosten hiervoor? Ik vermoed dat die meer zullen zijn dan die aanvankelijke 85 € maar hoeveel juist meer?

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jempy
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kris77
    normaal voldoet wel 40Amp of 63Amp mono (zoveel prijs zit daar tussen niet in)
    85 € exclusief btw

Maar wat ik mij wel afvraag is in hoeverre ze een wijziging doorrekenen?

Stel ik bestel nu 40A monofase, als ik nu 63A zou nemen zou ik 85 € excl meer betalen maar soit ik bestel de 40A. Na een jaar merk ik bijv dat die 40A toch niet voldoet en wens ik alsnog 63A te bestellen. Wat zijn dan de kosten hiervoor? Ik vermoed dat die meer zullen zijn dan die aanvankelijke 85 € maar hoeveel juist meer?
    zulke vragen over peinzen is gevaarlijk, meestal kom je toch bedrogen uit later die mannen veranderen wel es van gedacht, beter nu direct goed doen.

85€ zou ik nie over denken, gewoon doen, mijn 35kVA vragen ze 1500€ voor daar peins ik wel effe over

kerel

dan moet je ook wel zien dat je ineens een voedingskabel 4x16mm2 ipv 4x10mm2 voorziet.
    kabel eventjes vervangen achteraf lijkt me niet zo simpel.

Gewoon het zo laagst mogelijke aangevraagd; ik woon in een huis, niet in een fabriekske.

gezel

Het ware misschien ook interessant als de mensen zouden zeggen waarom ze voor een bepaald vermogen kiezen. Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom sommigen zo van die kolossale vermogens nodig hebben. Ik denk dat sommigen gewoon het vermogen van al hun toestellen, lampen etc. optellen en zo aan hun vermogen komen.
    Wij hebben 17kVa (400V, 3-fasig, 25A). Reden: warmtepomp die zelf in principe maximaal 3kW verbruikt maar als de backup heaters zouden opspringen (wat nog nooit gebeurd is) wordt er extra 9kW verbruikt.

In onze vorige woning stelden we vast dat we zelfs maar 20A monofasig hadden. En zelfs dat is haalbaar (niet wenselijk natuurlijk) als je niet alle toestellen gelijktijdig opzet.

Dus van die grote vermogens zijn dan mi enkel voor warmtepompgebruikers, mensen met sauna, jacuzzi, ...

meester Nevermore's schermafbeelding

20A monofase hadden we hier eerst ook (oude woning) maar dat gaf toch regelmatig problemen hoor.
    Zeker 's winters. Standaard verbruikers (koelkast, radio, nog wat andere kleine afnemers) + verlichting + PC's en randapparatuur + wasmachine of elektrisch vuurtje of nog een andere grote verbruiker en dan de waterkoker of zo op zetten en pats.

Wij hebben nu 400V, 3F, 40A (27,6kVA).
    Reden:
    - WP : als de backup heaters + de weerstand van de boiler samen moesten opspringen trekt dat al bijna 40A zonder de WP op zich! Nu ja, tot op heden is dat niet voorgekomen maar ik wou nooit meer die miserie meemaken van een te lichte installatie.
    - Sauna : Enfin, er is ruimte voorzien voor sauna + kabel 3-fasige aansluiting ligt klaar, sauna zelf is voor over enkele jaren.
    - Hobby : staat er nog niet maar installatie is ook voorzien op een deftige combiné, laspost,... Enfin, wat zwaardere verbruikers voor de gevorderde DHZ-er.

Eigenlijk waren we wel toegekomen met 400V, 3F, 25A. Maar omdat ik dat kantje-boordje vond is't dan maar 40A geworden. Wanneer je dan een aantal grote verbruikers samen wil dan is er geen probleem. (bv. sauna terwijl de WP in putteke winter overuren draait)
    Als ik een stap achteruit doe is dat enkel om een aanloop te nemen.

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milo72
    wij zitten hier ook op 40A mono, maar er komt (na de keuring) 63A mono ...
    waarom na keuring? als je diff's en je interne bedrading geschikt is maakt dat toch niet uit? en als ze niet geschikt zijn zou ik ze toch aanpassen

meester Nevermore's schermafbeelding

Zonder gekeurde installatie geen verzwaring. Daarom na keuring.
    Als ik een stap achteruit doe is dat enkel om een aanloop te nemen.

gezel

3 faze 400V -10A

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sergei Bekijk bericht
    3 faze 400V -10A
    qué? hoe doe je dat?
    The path of excess leads to the tower of wisdom (W. Blake)

kerel

Amai, wat een oud topic bovengehaald. Maar soit. Ook wel nieuwsgierig: 3x10A? Is dit om spanningsval te beperken ofzo?

(Om nog te antwoorden op één van de vragen hierboven in 2010):

Waarom hebben wij een (zogezegd) zware aansluiting van 3x25A?

Neen, wij tellen niet alle verbruikers samen, maar je dient toch rekening te houden met een aantal grootverbruikers die mogelijk wel gelijk optreden:

vaatwasser: 10A
    oven: 16A
    inductievuur: 30A
    Frietketel: 10A
    droogkast: 10A
    wasmachine: 10A
    Elektrische boiler: 15A

Stel: je geeft een feestje voor de kids. Ze hebben in de namiddag taart gegeten. Bordjes steken in de afwasmachine (=10A). Je besluit om Friet-Vidé te maken. Frietketel (10A), inductievuur (8A voor 1 kookplaat) + oven (16A) voor de hoedjes. Toevallig draait ook de elektrische boiler (15A).

Stel dat het een groter feestje is, dan voeg je daar mss nog maar één kookplaat aan toe en een extra frietketel.

Akkoord, Dan moeten alle toestellen toevallig gelijktijdig volop stroom trekken en gelijktijdig aan het verwarmen zijn, maar het zou kunnen ...

Of zoals ik al eens mosselen voor de familie gemaakt heb. 4 inductievuren (30A), 2 frietketels (20A). Als dan toevallig nog de vaatwasser draait, of de elektrische boiler ... Dan geraak je er niet met 40A monofasig
    Wat je zelf doet, doe je beter, maar wat je zelf doet, daar word je ook moe van ...

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sergei Bekijk bericht
    3 faze 400V -10A
    Grapjas!

gezel

Hier gewoon een simpele monofasige 40A aansluiting.

En ja, wij koken electrisch, er is een vaatwasser, droogkast, wasmachine, en een hoop PCs.
    In de keuken nog een boilertje van 10l.

Nog nooit is er hier een zekering gesprongen.
    Wasmachine en droogkast staan trouwens op een gezamelijke zekering van 20A, en ook dat loopt perfect.

Een automaat van 20A kan gedurende een 15 min makkelijk 25-30A trekken, dur ik vermoed dat die 40A ook tijdelijk wel 50-55A kan geven.

Een zware aansluiting heb je ook alleen nodig als je electrisch of met WP verwarmt, of al je wil lassen.

Ivm die 3x400V 10A: niet te hard mee lachen, ik heb dat ook al eens gevonden, bij ne kameraad op een appartement op 't bovenste verdiep. Dat had precies WOII nog meegemaakt en dat was effectief 3f 400v met een zekering van 10A op elk van de 4(+N) draden , dus het heeft echt bestaan hoor
    <tilt> 't Zijn alleen losers die zoiets in hun signature zetten !
    <FatmanBert> Allez, voor ene keer: marburg heeft gelijk.

Tags for this Thread

Regels voor berichten